سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۴
۲۵
یادداشت دکتر زاکانی درباره شهادت شهید خلیلی؛

فریضه فراموش شده را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟

دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 348865
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر در کنار برخورد قاطع ضابطین قضایی و قوه قضاییه با خطاکاران مطابق جرم مرتکب شده توسط ایشان روی دیگر سکه ای است که در سایه آن اثربخشی کار صدچندان خواهد شد و انعکاس گزارش آن خطوط قرمز را فراروی مجرمین پر رنگتر خواهد کرد.
فریضه فراموش شده را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟
به گزارش جهان، دکتر علیرضا زاکانی در صفحه شخصی خود در گوگل پلاس نوشت:

شهادت علی خلیلی بهانه ای شد تا درد دلی پیرامون نسیان رخ داده پیرامون امر به معروف و نهی از منکر کنیم و بیاندیشیم تا کجا بناست غفلت ادامه داشته باشد و چه کسی در این خصوص مسوول است.

۱. اصل ۸ قانون اساسی بر امر به معروف و نهی از منکر مسوولان به مردم و مردم به مسوولان و مردم به مردم تاکید کرده است که بنده معتقدم نقطه شروع باید از ایجاد زمینه امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسوولان باشد تا ضمن فرهنگ سازی راه را برای انجام این فرایض الهی و پذیرش نظر مسوولان توسط مردم و قبول نظرات مردم نسبت به همدیگر فراهم نماید.

۲.میزان اهتمام هر کس به این فرایض الهی به میزان عملی است که هر فرد فراتر از شعار خود بدور از رودربایستی و .. اقدام به احیاء این دو فریضه الهی می کند در این خصوص هم مسوولان نقش ممتازی دارند، چرا که " الناس علی دین ملوکهم " لذا بهترین راه امر به معروف و نهی از منکر مسوولان نسبت به کژی های جامعه بویژه در بین سایر مسوولان با قولی لین و خیرخواهانه است.

۳. دقت نظر رسانه ها در انعکاس ضرورت این دو فریضه الهی و ایجاد فضای گفتمانی مثبت نسبت به آن ها زمینه همه گیری این مهم را در جامعه فراهم خواهد کرد.

۴. بعد از ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی فقدان سازمانی مسوولیت پذیر و فعال در ترویج و پیگیری این فرایض الهی در جامعه آنچنان که در نامه حضرت امام ره به شورای انقلاب بر آن تاکید شده بود، هست. در این خصوص بعلت هزینه بر بودن آن نیاز به ارایه لایحه از سوی دولت می باشد. امری که در تنظیم قانونی جامع نیز در باره امر به معروف و نهی از منکر صادق است و البته پیگیری و تصویب آن نیز بر عهده مجلس شورای اسلامی است تا در پرتو آن حمایت همه جانبه از آمر به معروف و ناهی از منکر صورت گرفته و خطاکار به مجازاتی درخور گناه خویش برسد.

۵. آموزش دقیق و بیان حدود و ثغور وظایف افراد در انجام این دو فریضه الهی مانع و پیشگیری کننده از خطاها و اشتباهاتی است که احیانا" از سوی آمران به معروف و ناهیان از منکر صورت خواهد پذیرفت تا ضمن پاسداشت این مهم واقدام بجا پا را فراتر نگذاشته و خود سبب بی ثباتی و هرج و مرج و تعدی به حقوق دیگران نشوند آنگونه که حضرت امام ره در پیام ۸ ماده ای خویش در دهه ۶۰ به آن تذکر دادند و مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تاکید نمودند.

۶. حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر در کنار برخورد قاطع ضابطین قضایی و قوه قضاییه با خطاکاران مطابق جرم مرتکب شده توسط ایشان روی دیگر سکه ای است که در سایه آن اثربخشی کار صدچندان خواهد شد و انعکاس گزارش آن خطوط قرمز را فراروی مجرمین پر رنگتر خواهد کرد.

۷. اهتمام و پیگیری مجدانه از سوی همه و دلسرد نشدن در پی تذکری که به ظاهر با پاسخ غیر مودبانه افراد مواجه می شویم نیز ضمانت استمرار آن خواهد بود. بنده تجربه کردم و در پی تذکر لسانی همراه با احترام طی سال های گذشته تا کنون کمتر تندی دیدم و در صورت تندی افراد نیز با متانت برخورد کردن بسیار میسر بوده است. البته هستند افراد اوباشی که مثل مخاطبین شهید خلیلی نیاز به برخورد قاطع قانونی دارند که در صورت همگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر آنها هم گوشه گیر و ذلیل خواهند شد.

فراموش نکنیم برای احیاء این فریضه فراموش شده همه مسوولیم. هر کس نیز باید ابتدا به وظیفه الهی خود بپردازد و سپس از دیگران انتظاراتش را بیان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باید اراده ای برای اجرا هم باشد
Canada
عالی بود دکترجان
کو گوش شنوا؟!
batista
واسه این دارین دنیا رو بهم میریزین اما واسه شهید جمشید دانایی فر چی!!‏‎ ‎
در جستجوی حقیقت
جناب باتیستا این که فرمودید: برای این دنیا را به هم میریزین. اغراق در کلام است چون دنیایی به هم ریخته نشده به فرض هم که اینگونه باشد.امر به معروف و نهی از منکر یک جریان نامنظم و یک اباحه گری را به هم میریزد وآن را به زیور اخلاق میآراید.پس این فی النفسه بسیار عالی است وبرترین اعمال به فرموده پیامبر گرامی اسلام امر به معروف و نهی از منکر است.که ترک آن موجب عذاب الهی است که به اشکال گونانگون میتواند بروز کند. اما در مورد سربازان ربوده شده اولا شهادت این سرباز وطن محرز نیست ثانیا تمام دستگاههای مسئول در این رابطه سخت مشغول فعالیت هستندکه حتما خبر هایش را میخوانید ثالثا اصلا این دو موضوع چه رابطه مستقیمی با هم دارند؟ اگر منظور هر دو شهادت است(به فرض صحت شهادت دانایی فر)هر دو شهدای گرانقدری هستند که در مورد اول باید همه مردم در عدم وقوع چنان جنایاتی سهیم شوند که دکتر زاکانی فرمودندو این را به عنوان وظائف همه متذکر شدند در مورد دوم هم که مسئولین باید کاری کنند که نیازی به مخاطب مردمی نیست و مسئولین درجلسلت خود حتما در این مورد رسیدگی میکنند.
فرمایشات شما دقیقا درسته
فرضيه فراموش شده را از گروه اصول گرائي اغاز کنيم که اينقدر دولت تدبير و اميد را تضعيف نکنند و بدانند شکست در انتخابات نبايد آنان را از مسير اعتدال خارج نمايد-
شادی روح طلبه شهید ناهی از منکر شهید علی خلیلی صلوات
اسی
احسنت دکتر، شما صدای مردم مستضعف و جبهه انقلابی و خوش فکر نظام هستید . خدا حفظتان کند.
بخون نظر بده بعد برو
به نظر من سایت های خبری و اجتماعی از مردم عضو گیری کنن برای امر به معروف و نهی از منکر و اون ها متعهد بشن که این فریضه رو انجام بدن.این طور یه حرکت خود جوش شکل میگیره
غریبه
من هم با ‏batistaموافقم، چرا تبعیض میذارین
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
اشکال اینه که توقع داریم برای احیا این فریضه از اول بحث حجاب رو حل کنیم در صورتی که با چیزای ساده تر باید شروع کرد تا فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر زنده شه بعد میشه رفت سراغ مباحث مهمتر . مثلا به کسایی که آشغال سیگارشونو میندازن زمین تذکر بدیم . یکی از مشکلات تذکر در بحث حجاب اینه که اطرافیان و مردم شهر عوض اینکه از تذکر دهنده حمایت کنن از خطاکار حمایت میکنن . برای همین بهتره با مباحثی که اجماع عمومی داره تو جامعه شروع کرد
کدوم فریضه؟ بذار خوش باشیم
کیه که بشنوه؟
تریپل
اقای زاکانی ! درود و هزاران درود بر شهید جمشید دانای فر‎ ‎
از شهید خلیلی خجالت بکشیم
برخی میخوان با اراذل هم مماشات کنند!
احسنت
سجاد
واسه دانایی فر هم اینجور سخنرانی کن
حسن ابادی
Iran, Islamic Republic of
خدا می داند که این حرفای شما هم ...
حمید
مگر مامور نیروی انتظامی نداریم که از خلاف جلوگیری کند ...
امر به معروف یکیش استفاده از کلمات مناسب و با ادب هست شما یه مروری بر کامنتها کنید کنید متوجه اخلاق می شوید شما هم فقط گیر دادید به حجاب
درود بر شما
درود بر زاکانی
عباس
قانون تصویب کن شعارنده