شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۸
۶۹
افزایش روز افزون سختی های حماس در مصر

حماس پایگاهی مطمئن تر از ایران پیدا نخواهد کرد

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 348119
حماس با نزدیکی به مصر، ترکیه و قطر احساس کرد توانسته بسیاری از نیازهای استراتژیک خود را برطرف نماید. در این میان تحولات سوریه و اشتباه محاسباتی حماس روابط این گروه را با ایران تحت تاثیر قرار داد.
حماس پایگاهی مطمئن تر از ایران پیدا نخواهد کرد
گروه بین الملل جهان نيوز: پس از روی کار آمدن اخوان در مصر، حماس بسیار شتاب زده به دولت جدید روی آورد به گونه ای که در این ارتباط گیری برخی ارتباطات دیگر خود را نیز تحت تأثیر قرار داد.

مقامات حماس با سفرهای متعدد به مصر، ترکیه و قطر تلاش کردند نفوذ منطقه ای خود را نیز افزایش دهند. حماس با نزدیکی به مصر، ترکیه و قطر احساس کرد توانسته بسیاری از نیازهای استراتژیک خود را برطرف نماید. در این میان تحولات سوریه و اشتباه محاسباتی حماس روابط این گروه را با ایران تحت تاثیر قرار داد.

حماس سوریه را ترک کرد و حتی در پاره ای از مواقع برخی مسؤولان حماس مواضعی بر علیه دمشق اتخاذ کردند. البته مسأله سوریه هیچ وقت به قطع ارتباط حماس و ایران منجر نشد، همانطور که محمود الزهار یکی از رهبران ارشد حماس چندی قبل در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که مسأله سوریه بر روی روابط این گروه با ایران تاثیر گذاشته ولی هیچ وقت حماس رابطه خود را با ایران قطع نکرده است.

الزهار حتی در آن کنفراس مطبوعاتی خبر داده بود که حماس اخیرا رابطه خود را با ایران بازسازی کرده است. در همین زمینه گاردین نیز به نقل از یکی از مقامات نزدیک به اسماعیل هنیه نوشت: روابط ما در حال حاضر تقریبا به دوران پیش از بحران سوریه بازگشته است و ما بزودی به طور کامل به همان نقطه باز می گردیم. مقامات حماس اخیرا گفته اند ما در قبال حوادث سوریه تنها می خواستیم بی طرف باشیم.

ایران نیز با وجود اختلاف نظرها برای مصالح جهان اسلام نسبت به تغییرات در مواضع حماس انعطاف به خرج داد و هیچگاه این گروه را طرد نکرد. ضمن آنکه حماس همواره نشان داده است که به اصول مقاومت پایبند بوده و اعتقاد واقعی دارد. با این وجود پس از سقوط محمد مرسی نظامیان حاکم بر مصر در مورد نقل و انتقال کالا و پول به غزه به شدت سخت گیری کردند.

قطر کمک مالی خود را به حماس کاهش داد و این در حالی بود که پیش از این برخی منابع قطری وعده داده بودند که به لحاظ مالی تامین کننده حماس می شوند. سقوط محمد مرسی ضربه ای سخت به حماس در مصر وارد کرد، این در حالی است که اخیرا دادگاه امور اضطراری مصر، حکم ممنوعیت فعالیت جنبش حماس و مصادره مقرهای این جنبش در این کشور را صادر کرده است. بر اساس این حکم دولت مصر همچنین دارایی‌های این جنبش از جمله مقرهای جنبش حماس در مصر را مصادره خواهد کرد.

این اقدام در پی اتهامات اخیر دولت مصر به جنبش حماس و ادعای همکاری این جنبش با گروه‌های تروریستی و حمله به نیروهای ارتش مصر اتخاذ شده است.

حماس هم حکم ممنوعیت فعالیت این جنبش در مصر را محکوم کرد و آن را اقدامی در راستای هدف قرار دادن آرمان فلسطین ارزیابی کرد. با این وجود به نظر می رسد حماس دانسته است هیچ پایگاه مطمئن تری در جهان از ایران برای مبارزه پیدا نخواهد کرد، همانطور که امروز سوریه این موضوع را به خوبی ادراک می کند. گفته می شود ایران با حمایت از گروه های مختلف فلسطینی مانند جهاد اسلامی و گروه احمد جبرئیل و دوران جدید حمایت از حماس یک بار دیگر دور جدید مذاکرات سازش را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این مسأله نشان می دهد ایران اصلی ترین کشور پایبند به آرمان فلسطین در منطقه و جهان اسلام است. به خاطر همین آرمان آغوش ایران برای همه گروه های مبارز حامی مقاومت در سرتاسر جهان همیشه باز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لطفا نظرم رو منتشر کنید حماس نشون داد چقدر نامرده. اینهمه سال خالد مشعل در سوریه زندگی میکرد تو جنگ 22 روزه غزه اینهمه بشار اسد ازش حمایت کرد آخرش رییس دفتر سیاسی حماس چیکار کرد؟ با پرچم معارضین سوریه تو غزه دور افتخار زد در کنار اسمعیل هنیئه خندان حماسیها با اعتقادات سلفیشون چطور می تونن به ایران وفادار بمونن باز احسنت به غیرت حزب الله و شیعیان لبنان که بشار اسدو تنها نذاشتن
گل گفتی واقعاملت مااگاه وبابصیرتند
مجید
نگاه کن ببین ما به خاطر حمایت از چه نامردایی گرفتار تحریم شدیم...
....
اولا ما بخاطر حمایت از اینها گرفتار نشدیم
اما اینا نشون دادن قابل اعتماد نیستندو ما باید از انها برای اهداف اسلام استفاده کرده ومواظب خیانتشان باشیم
ما به خاطر این نامردها گرفتار تحریم نیستیم. دلیل اصلی چیز دیگری است.
ما از حزب الله حمایت می کنیم دوست عزیز که از شیعیان اصیل هستند. بقیه گروه ها مادامی که روح مقاومت دارند همین
همه این ها به خاطر بغضشون به شیعه است بغضشون به اهل بیت است سخنرانی مرسی تو ایران یادتونه!!!!!!!!!
به نظر من می شه دوسشون نداشت و ازشون حمایت کرد
باید برای حماس شرط موضع گیری در برابر مخالفین اسد بگذاریم
باید کارشناسان نظر بدن ولی به عقیده من یه بازی دو سر برد برای ایرانه..... یا میپذیره که به نظر من مشروعیت بالایی برای اسد میاره یا قطر و دیگر ثروتمندان منطقه مجبور میشن برای این که این اتفاق نیفته پول به سمت حماس سرازیر کنن که بازم بدون این که ایران یه قرون خرج کنه همین شرایط رابطه حماس-اسد رو داریم
خدا آخر و عاقبت این خالد مشعل رو ختم به خیر کنه
فرهنگی
.... اینها دیگر در دل مردم ایران جایی ندارند
آدمهای افراطی ... را چرا حمایت می کنید؟ اینها همانانی اند که به خون اهدایی ایرانیان اهانت کردند و نجس شمردند. برای چه به این افراد اجازه ورود به ایران می دهید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اینها ناجوانمردی کردند در ماجرای سوریه و مصر، صحیح. ولی آن "اهانت خون اهدایی ایرانیان" شایعه و کذب بود.
محمد
داداش دروغه
....
همیشه همین کلاه گشاد سر مبارزان فلسطین رفته است. در غیر این صورت این کشور این طور تکه تکه نمی شد.
حماس در مواضع اخیرش خیلی اشتباه کرد ولی فکر می کنم هنوز هم دیر نشده باشد.
مشکلشون اینه که فرق بین دوست و دشمنشون رو تشخیص نمیدن ...
هومن
هنوز دیر نشده است. درست می گویی. حماس همچنان فرصت توبه از خیانت خود را دارد، و توبه ی گرگ، مرگ است.
نه هومن عزیز این همان چیزی است که اسرائیل به دنبال آن است. اگر تفرقه بیفتد نواز غزه برای همیشه از دست میرود.
اگر دقت بفرمایید در لبنان جنبش فتح و حزب الله با هم درگیر بودن ولی با درایت رهبری با هم متحد شدن و نزاع تمام شد.
حماس هم باید متوجه مطلب بشه که البته اگر بر سر موضع خودش اصرار کنه مطمئنا گور خودش رو به دست اسرائیلی ها کنده است.
مجید
....
به هر حال حماس ارزش دوست داشتن نداره ولی شاید ارزش حمایت داشته باشه
مشعل! مشعلش رو برای تکفیری ها روشن کرد، خدا جزاشو توی همین دنیا بده
چرا خیلی هم شده است.به مثبت منفی نظرات بالا هم که شده نظری کن.
اینها از نسل همانهایی هستند که با امام حسن(ع) بیعت کردند و به قشون معاویه پیوستند من نمیدانم چرا بار دیگر باید آغوش ملت ایران برای این عهد شکنان باز باشد
سينا
خوب است كمي گذشته را مرور کنیم....
از اختلافات باید جلوگیری کرد
بی حماس
نسل نه شرط است و نه اهمیتی دارد ملاک حال فعلی افراد است.
بلی حال فعلی شان نشان داد که چیزی در آن مایه ها هستند که فرمودید.
انسان در بزنگاه ها شناخته میشود و درونمایه اش شناخته میشود
بزنگاه سوریه و حوادث مصر و مرسی و وعده و وعید قطر ، درونمایه انها را نشان داد از این به بعد دیگر نمیشود به حماس دل بست ولی فقط به عنوان یک ابزار سیاسی میتوان از آنها در معادلات جهانی یا منطقه ای استفاده کرد فقط همین.
ببین اخوی اینا اگر اسرایل رو نابود کنند وباز به امریکا چراغ سبز نشون بدهند ازاونا استقبال میکنه مثل خیلی از انقلابیونی که در دام امریکا افتادند ما هم نباید بی خود اینها رو از دست بدهیم وباید همه دشمنان استکبار را جذب کنیم
موحد
Malaysia
تنها راه جبران ... حماس و سرانش حمله نظامي اونها به داعش و ارتش و آزاد سوريه و كمك مشابه حزب الله به سوريه هست و بس! ...
اختلاف در این شرایط به نفع اسرائیله
...
به عنوان یک ایرانی راضی نیستم ریالی از حق من در بیت المال به این... پرداخت شود.
فعلی
احسنت من هم راضی نیستم که ریالی از حقم در بیت المال به جیب این ... واریز شود
با تیتر موافقم
سیدمهدی
یه چیزی میگم شاید منتشر نکنید ولی امیدوارم منتشر کنید راهپیمایی روز قدس امسال وسال گذشته با چند تا از دوستا که رفتیم واقعا از این همه نامردی حماس ناراحت بودیم بعضی از مردم هم واقعا دلچرکین بودن این سول پیش میومد که چرا برا اینا باید راهپیمایی کنیم میدونم ارمان فلسطین ربطی به اشخاص وگروهها نداره اما این ها نامردهایی هستن که دومی ندارنمتاسفانه اینا فقط به پول ایران فکر میکردن تا کشور دیگه پیدا شد ایران رو فروختن به نظرم دیگه نباید ایران راهشون داد
آقا سید ما اگر حماس رو رها کنیم همه تنهاش میزارن و فلسطین نابود میشه؛ نمی دونم این حرف رو حماس می تونه درک کنه یا نه ولی ما نباید از حقیقت چشم پوشی کنیم.
بحث ما حمایت از حماس یا هر گروه دیگری نیست مسئله اصلی این است که اسرائیل به هر قیمتی باید نابود شود.
کاش سران حماس هم به اندازه یکی از دوستان دردمند اینجا درایت داشتند و حقیقت رو می تونستن درک کنن.
باید کمکان رو محدود به جهاد اسلامی بکنیم که پشت سوریه است.

حماس هم یا برمیگرده سمت اسد یا کشور های عربی ازش حمایت مالی میکنن که به نظرم جفتش اتفاق های نیکویی است
فلسطین مگه مال ما است؟ مال فلسطینی ها است اونها هم که همینن که می بینی
فلسطین مهم ترین منطقه از جهان اسلام است آیا به زعم شما مکه و مدینه متعلق به عربستان است و اگر به خطر بیفتد شما می نشینید و کاری ندارید؟
مجید
روز قدس برای مخالفت با صهیونیست ها (اعم از یهودی و مسلمان = وهابی ها) به راهپیمایی رفتیم نه برای حماس ....
مجید
حماس اگه واقعا توبه کرده و دروغ نمیگه بره کنار رزمندگان حزب الله توی سوریه برضد تکفیری ها بجنگه ولی حماس هیچ وقت حاضر نمیشه این کار رو بکنه
اشتباهی مثبت دادم من ناشناس اول هستم بله درسته حماس نامردی کرد در حق سوریه ولی اگه ماهم بخوایم مردم فلسطین رو تنها بذاریم ما هم نامردی کردیم مردم کرانه باختری وضعشون چندان بهتر از مردم غزه نیست درضمن اینم یادمون باشه که تعدادی از یاران امام زمان از اهالی فلسطین هستن یعنی همه رو نباید به چوب سلفی گری زد حتی چندسال پیش یادمه یه فلسطینی به یکی از هموطنانمون گفت مهدی موعود شما کی میاد یعنی انقدر به اضطرار رسیده بود که بیش از ما شیعیان خواستار ظهور امام زمان بود همه رو نباید به یه چوب زد
بله فرمایش شما درست است من از نزدیک با گروهی از مردم عادی فلسطین صحبت کردم واقعا منتظرند تا منجی بیاید.
وقتی فهمیدن ایرانی هستم با اشک مرا در آغوش گرفته می گفتن اسرائیل داره ما رو تکه تکه می کنه دعا کنید.
در سختی ها باید دوست و دشمن را شناخت....
مرگ بر اسرائیل
هر جا و هرکسی که بر علیه اسرائیل کمک می کنه ما بهش کمک می کنیم
هر کاری که به ذلیل کردن اسرائیل کمک می کنه باید انجام بدیم
United States
به نظر من اگه اینها میخواند ثابت کنند دیگه به ایران ومقاومت خیانت نمیکنند باید تمام گردانشونو ببرند خط مقدم در کنار ارتش سوریه بجنگند اونوقت تاز ه میشه در مورد پذیرش دوباره اشون فکر کرد .
صد در صد موافقم. حرف کاملا منطقی است.
چرا با این افراد مماشات بشود اینها که تا دیدیند مصر است به ایران پشت کردند واقعا خجالت اور است
نباید اختلافاتی که به اسرائیل کمک ی کنه رو بهش دامن بزنیم
صحیح ولی نباید بی تفاوت باشیم
اومدیم و فردا خیانت بزرگتری کردن .....
نباید نابودشون کنیم و برانیم شون ولی در برابر این اقدامشون باید تنبیهشون بکنیم
خیانت امری است که تکرار پذیر است ولی ترک فلسطین هم خواسته اسرائیل است بنابراین باید تدبیر این کار را به رهبری سپرد. هر چه ایشان بفرمایند همان خواهیم کرد.
احمد
....بیاییدبه ایران وملت مسلمان ایران وانقلاب اسلامی خود بیندیشیم.
تا با خیال راحت اسرائیل همه جا را فتح کند و بعد به سراغ ما آمده و فلسطین دیگری در ایران برپا کند.
فلسطین مهم ترین قسمت از خاک امت اسلام است. مسجد الاقصی اولین قبله من و توست.
طبق نقشه اسرائیل بزرگ، قرار است خاک اسرائیل از فلسطین کنونی تا آب های خلیج فارس امتداد داشته باشد. می تونی عمق فاجعه رو درک کنی؟!
باید منتظر گروهی دیگر به جای حماس بود حماس برای ایرانیان تمام شده است .
باید مطیع تصمیم سپاه قدس و سردار سلیمانی باشیم. نباید خودمان تصمیم بگیریم.
hadi
Norway
متاسفم ميخواهيد از حماس حمايت كنيد،....
Sweden
البته ایران هم از این ماجرا درس گرفت و اگر اینبار حماس از ایران کمک بخواهد مطمئنا باید ذیل تصمیمات حزب الله حرکت کند و هماهنگ باشد.حماس حتما مجبور است برای بقا امتیاز رهبری و هدایت مقاومت را کاملا به ایران و حزب الله بدهد چرا که نشان داد که توانایی گرفتن تصمیم های مهم و حیاتی را ندارد و این یعنی عامل تعیین کننده ی رهبری در انها تعطیل است چون فکر و نقشه و هدف درستی ندارند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
به نظر من اگه يه روزي به اميد خدا حماس پيروز بشه و فلسطين آزاد بشه همين گروه حماس کلا گذشته خودش رو فراموش ميکنه و انگار نه انگار که ايراني بوده و راهپيمايي روز قدسي بوده....
مملی
صد در صد درست است...
ما راهپیمایی روز قدس رو به خاطر حماس نمی رویم که منتظر قدردانی آن ها باشیم.
شهامت
یا الله صبح کم الله!!

فقط مونده بود خالد مشعل هم ناتو گری در بیاره که اونهم کرد!!
مصر نشد قطر نشد دوباره به دامن ایران برگشتند با این تفاوت که نشان دادند اینان نمکدان شکنی سنت دیرینه شان است..
افسوس از اینکه فقط چون اینان در سنگر مبارزه خط مقدم با اسراییل در فلسطین اشغالی هستند باید از اینان حمایت کرد و گرنه نبایست به چنین مذبذبینی ویزای ایران داده شود

خدا پدر رمضان عبدالله را بیامرزه که مردانگی کرد و در هیچ کدام از این وقایع بازی نخورد و همچنان بر اصول خود ماند
واقعا به نکته درستی اشاره کردید.

....
ایران باید کمکش رو از کانال جهاد اسلامی به مقاومت فلسطین بکنه و بس تا اونا در مقابل حماس قدرت بگیرن
با تمام دلخوری شدید نسبت به حماس و سران بی معرفت آن و آغشته بودن دست خاد مشعل و اسماعیل هنیئه به خون برادران مظلوم شان که تا قبل از عهد شکنی حماس از این ها حمایت جدی می کرند؛
ولی تابع امر رهبری هستیم. امر، امر رهبری و تصمیم از ایشان است. صلاح بدانند حماس را بپذیرند اطاعت می کنیم.
دوستانی که نظر منفی دادن اونقدر از دست حماس ناراحت هستند که اگر رهبری صلاح بدانند آن ها را بپذیرند از نظر آقا اطاعت نمی کنند؟!!!
... مردم سوریه به شدت از دست حماس عصبانی هستند و آن ها را در کنار تکفیری ها بدتر از صهیونیست ها می دانند؛ درحالیکه اسد بهای حمایتش را از حماس و حزب الله در مقابل اسرائیل دارد می پردازد.
حالا باید دید حضرت آقا و سردار سلیمانی چه تصمیمی می گیرند. آیا حماس را می پذیرند یا نه؛ در هر صورت ما تابع آقا هستیم.
علي
مسئولان حماس در عمل ثابت كردند كه نمكدان شكن هستند. بايد با احتياط با آنها برخورد كرد.
محمد
این مطلب... رو کی نوشته؟؟؟؟؟؟....
عبرت اموز بودبایستی حماس ادب شود
احمد علی جهانبین
برگردید ای برادران ولی برادر باشید و دشمن شناس باشید اکنون دشمنان شما امریکا اسرائیل و همه شیوخ عرب هستند و ایران سوریه محور مقاومت و دوست شما
احتمالا یه دلیلی داشته دیگه ....حالا زیاد هم سخت نگیرید ......اون طفلکی ها هم هدفشون اینه که به مردمشون کمک کنند. اونم تو اون شرایط سختی که دارند..... بالاخره مجبورند دیگه...... ولی باید یکم دقت کنند. حالا باز هم نباید پشتشون رو خالی کرد ....
هیچ استدلالی نمی تواند مسلمانی را برای حفظ بقای خودش به کشتن مسلمان بی گناهی ترغیب کند و مجوز شرعی به او بدهد.
در اینکه دست حماس به خون مسلمانان بی گناه آغشته است و با تکفیری های اسرائیلی همراهی کرده و به تمام دوستان خودش خیانت کرده شکی نیست.
اگر خنجر یک تکفیری روی گردن فرزندت جلوی چشمت می گذاشتند باز هم می گفتی طفلکی ها!!!
ولی ما نباید خودمان تصمیم بگیریم. این امر بسیار مهمی است و باید مطیع امر رهبری باشیم.