چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

میدان انقلاب محور فرهنگی تهران می‌شود

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 345345
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهربا اشاره به قرار گرفتن میدان انقلاب بر روی یکی از محورهای استخوانبندی اصلی پایتخت (آزادی-انقلاب)، از ساماندهی این میدان در سال آینده خبر داد و گفت: میدان انقلاب به ورودی یکی از محورهای اصلی فرهنگی تاریخی پایتخت تبدیل می شود.
به گزارش جهان، علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه این میدان به عنوان یکی از مکان های مرجع در تصویر ذهنی شهروندان از تهران، بسیار آشفته و ناخوانا است اظهار داشت: یکی از معضلات میدان انقلاب غلبه سواره بر زندگی پیاده است که موجب نارضایتی عمومی و افت کیفیت فضا و کندی سرعت نوسازی بافت این میدان تاریخی شده است.

وی اضافه کرد: برای تغییر وضع موجود لایه های اطلاعاتی شهری این میدان از جمله ویژگی های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیستی، تاسیسات و تجهیزات شهری و سیما و منظر شهری مطالعه و تحلیل شده است.

دبیر با اشاره به شان فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی میدان انقلاب تاکید کرد: مدیریت شهری در نظر دارد با ایجاد تغییرات اساسی در میدان انقلاب، به حمل و نقل عمومی و زندگی پیاده در این میدان اصالت داده و هویت و کارکرد فرهنگی-تاریخی این میدان را تداوم و ارتقا دهد.

وی تبدیل میدان به یک فضای جمعی شهروند مدار و مناسبتی را ضروری دانست و گفت: پاسداشت و فرآوری ارزش های فرهنگی، منظر تاریخی و خاطره های جمعی میدان انقلاب از جمله مهم ترین اهداف مدیریت شهری است که در برنامه دوم عملیاتی شهرداری تهران هم پیش بینی شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر توسعه و ارتقای کیفیت فضاهای پیاده، ایجاد محصوریت مناسب برای فضای میدان، پیروی از الگوها و فرم های حجمی بناهای ارزشمند در شکل دهی به فضاهای جدید، تامین خدمات و فعالیت های پشتیبان و مکمل و ارتقا کمی و کیفی پوشش گیاهی (در سطح میدان، سطوح عمودی و باغ در بام) را از جمله مهم ترین راهبردهای ساماندهی میدان انقلاب عنوان کرد.

وی تصریح کرد: میدان انقلاب قرار است در افق چشم انداز طرح ساماندهی اش، به یک فضای جمعی شهروند مدار، با رونق اقتصادی و هویت فرهنگی منبعث از حضور دانشگاه تهران و بازار نشر کتاب و پاسداشت و بازتولید فعالانه ارزش های انقلابی و تاریخی میدان، همراه با تناسبات درخور فضایی- کالبدی و کیفیت رویکرد جهانی تبدیل شود.

دبیر در پایان خاطر نشان کرد: طرح هندسی میدان پس از رسیدن به تعادل میان سیاست پیاده مداری و دغدغه های مدیریت شهری برای جریان سواره، به صورت میدانی بیضی شکل در خواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *