جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

اظهارنظر علم‌الهدی درباره تحجر در روحانیت

پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 345211
عضو مجلس خبرگان رهبری با هشداری نسبت به حضور تحجر در روحانیت گفت: هرگونه گفتمان ضد انقلاب با چهره دینی باید براندازی شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی دقایقی پیش در همایش تحجر و اسلام امریکایی که در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: تحجر آفت خطرناک و جریان فوق‌العاده مسموم کننده‌ای نسبت به پویایی هر نوع تفکر اسلامی و اندیشه تحول‌ساز در جامعه بوده و مخالف صددرصدی با اصل دینی ما اصل مرونت است.

وی افزود: پیامبر می‌فرماید: مثل کافر مشابه ارزه، است و مثل مومن مثل سنبله، ارزه درخت‌های محکم و قوی می‌گویند که در جنگل به وجود آمده و زمانی که باد می‌وزد آن درخت مقابل باد مقاومت کرده و تحجر و تصلب دارد. اما سنبله در برابر ملایم‌ترین نسیم‌ها سر فرود می‌آورد و نسیم که گذشت راست قامت می‌ایستد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این فرمایش پیامبر(ص) ناظر بر این است که کافر دارای تصلب و تحجر بوده و در برابر تندبادهای تحولات و انقلاب‌ها مقاومت و در نتیجه کمرشکن می‌شود، اما مومن در برابر نسیم خم می‌شود و بعد از گذشت نسیم راست قامت می‌ایستد و اسلام نیز در عین حفظ اصول خود، انعطاف و مرونت دارد.

آیت‌الله علم الهدی تاکید کرد: اینطور نیست که اسلام در برابر تحولات فکری مقاومت کند و اینگونه نیست که با هر تفکر نیز مقاومت داشته باشد، اما تحجر به عنوان یک نقطه منفی در اسلام مطرح شده و امروز آنچه که مورد توجه است این بوده که استکبار از اصل تحجر برای توسعه استکبار خود و انزوای اسلام استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: جریان‌های استکباری از روز نخست تا به امروز وحشتی که از اسلام داشتند از اسلامی در قالب یک سلسله عقاید و یا در قالب یک توده شعائر و مراسم نبوده بلکه این وحشت به خاطر این است که اسلام سبب بروز و توسعه انقلاب اجتماعی بوده و به شکل واضح‌تر اسلام جامعه را برخلاف معادله‌سازی استکبار قرار می‌داد.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: از روزی که اسلام آمد، کفار قریش نیز با پیامبر مخالف نبودند بلکه با اسلام و نظامی که براساس آن مخالف سیادت و ریاست و آقای آن‌ها در قبیله بود مخالف بودند، چراکه این سبب می‌شد جریان استثمار از بین برود و دیدگاه انسانی بر بدنه قبیله حاکم شود و این خوی استکباری چه در زمان کفار قریش و چه امروز حاکم است.

آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اسلام برخلاف چارچوب‌بندی و معادله‌بندی استکبار انقلاب‌سازی کرده و برنامه‌ریزی می‌کند و ما باید به این مسئله توجه کنیم که اسلام ما درگیر تحجر که همان اسلام آمریکایی بوده نشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این مطلب که امروز جامعه دینی باید در پرتو دکترین سیاسی باشد که اندیشه‌هایش در مسیر وحی و مدیریت اسلامی باشد، گفت: اساس اسلام آمریکایی این است که دکترین سیاسی‌اش در مسیر جریان خاص جامعه را بریده از خدا اداره کند که مصداق آن لیبرال دموکراسی است، جریان تحجر می‌گوید که شیعه‌گری تا آنجا باید باشد که دیدگاه احساسی فقط نسبت به حوادث و رخدادهای ۱۴۰۰ سال پیش نسبت به اهل‌بیت(ع) وجود داشته باشد اما به مسائل امروز و پویایی در انقلاب کاری نداشته باشند و امریکا هم همین را می‌خواهد.

آیت‌الله علم الهدی با بیان عبارت شیعه‌گری مامون گفت: یک مسئله که قابل لمس بوده این است که مامون در زمان امام رضا(ع) می‌گفت من شیعه‌ام و محافلی برای اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین(ع) برپا می‌کرد اما با امامت امام رضا(ع) مخالف بود چرا که این مسئله یعنی همان امامت با عنوان جریان و اندیشه مدیریت اسلام بوده و مامون با آن مخالف بود.

وی افزود: برای مثال در مورد شهادت حضرت زهرا(س) باید این نکته را بگویم که شهادت حضرت ابزاری در مسیر تداوم وحی در مدیریت اسلامی بوده و امروز باید بر روی این مسئله بحث شود و همچنین در مورد جایگاه حاکمیت وحی در جریان مدیریت اسلامی اما جریان تحجر فقط به این واقعه ۱۴۰۰ ساله پیش با نگاه مظلومیت و رنجی که بر حضرت متحمل شد بسنده می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: شیعه‌گری مامون این است که با مسائل امروز نباید کاری داشت و فقط به اسلام ۱۴۰۰ سال پیش توجه کرد که این مسئله سبب انزوای اسلام و توسعه استکبار می‌شود.

آیت‌الله علم الهدی گفت: تحجر یعنی ولایت بی‌روح و بی‌جان با عشق تکیه بر ۱۴۰۰ سال پیش بدون پویایی برای امروز، دقیقا آمریکا از ما چنین چیزی می‌خواهد که در شیعه فقط به سینه‌زنی و قمه‌زنی برای اسلام ۱۴۰۰ سال پیش تعریف شده و مصداق عظیم تحجر در سنی را با ایجاد جریان سلفی‌گری به وجود آورده‌اند، باید توجه داشت اگر تحجر نفوذ پیدا کند اسلامی که اهرمی برای جلوگیری از چپاول و غارت استکبار می‌شود به اسلامی منزوی تبدیل شده که کاری به کار استکبار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید به مسئله تحجر در جامعه اسلامی به شکل گسترده‌تر توجه شود گفت: آنچه امروز مورد توجه است این بوده که در حوزه علمیه ما تحجر غوغا می‌کند و اصل تحجر به عنوان یک خطر مطرح است. نباید تولیت دینی ما به مسائل عاطفی ۱۴۰۰ سال پیش فقط ارجاع داده شود و ما را نسبتب به پویایی انقلاب منزوی کند.

آیت‌الله علم الهدی تاکید کرد: انقلاب‌ها در دو دسته ارادی و انفجاری دسته‌بندی شده اما در مجموع همه انقلاب‌ها جهشی بوده اما زمینه آنها تدریجی است و انقلاب اسلامی ما انقلابی کاملا ارادی بود چرا که انقلاف انفجاری زمانی زخ می‌دهد که سختی‌ها و مشکلات سبب انفجار انسانها بشود اما انقلاب ما بر مبنای بریدن مردم از گرسنگی و سختی‌ها نبوده بلکه بر مبنای تفکر، ایده و اندیشه صورت گرفت.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه انقلاب امام زمان(عج) نیز جهشی بوده اما زمینه‌اش تدریجی است، گفت: این سوال مطرح می‌شود که آیا د راین زمینه تدریجی ما مسئولیت و تکلیفی نداریم؟ انقلاب به وجود نمی‌آید مگر اینکه زمینه و بسترش فراهم شود. اگر قرار بود انقلاب وجود اقدس امام زمان(عج) فقط با امداد الهی صورت می‌گرفت از همان روز نخست حکومت عدل برپا می‌شد و جنگ جهانی اول و دوم و دیگر فحاشی تاریخ رخ نمی‌داد اما امداد الهی و غیبی اصل انقلاب نبوده بلکه تلاش در زمینه‌سازی آن توسط مردم اصل آن به شمار می‌رود.

آیت‌الله علم الهدی با بیان اینکه تحجر همان اسلام آمریکایی است تاکید کرد: الان آن خطری که در مورد تحجر به نظر می‌رسد آسیب تحجر به انقلاب از درون روحانیت بیش از برون روحانیت است و البته برخی جریانها نیز می‌خواهند که از درون روحانیت نفوذ کنند.

وی تاکید کرد: امروز ما ضدانقلاب را با آرم لائیک می‌توانیم تحمل کنیم اما چرا ضدانقلاب را با آرم دینی نمی‌توانیم تحمل کنیم، ما آزادی فکر، کلام و بیان را احترام می‌کنیم چرا که از ا رائه گفتمان‌های مختلف در برابر گفتمان دین وحشت نداریم. چون معتقدیم گفتمان ما بر همه گفتمان‌ها غلبه می‌کند. اما اگر کفر در زیر گفتمان پوشش دینی خود را نشان داد این قابل تامل نبوده چرا که انقلاب ما واقعیتی جز اسلام ندارد و اینکه کفر در زیر پوشش گفتمان دینی برآید باید براندازی و نابود شود واین نکته مهم باید مورد توجه دستگاه‌های امنیتی و روحانیت و دیگر اقشار مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی هر گفتمان ضدانقلاب با چهره دینی باید براندزای شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه بیانات امام راحل در مورد اینکه اسلام در خطر بوده مورد توجه قرار نمی‌گیرد و جایی درصدد بررسی این موضوع برنیامده، باید به مسئله منشور روحانیت با یک جدی‌سازی حرکتی عظیم و قاطع صورت گیرد.

آیت‌الله علم الهدی تاکید کرد: تحجر نقطه مقابل مرونت است چرا که تحجر عامل شرک و بقای کفر بوده اما در منطق قرآن و منطق الهی اسلام با تکیه بر اصل مرونت سازگاری باهمه حرکت‌های فکری، فطری و عقلانی در مسیر زندگی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *