شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

توافقنامه ژنو پر از اشتباه است

پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 345165
آخرین سفیر ایران در شوروی سابق گفت: توافق نامه ژنو پر از اشتباه است و یک فرد بیسواد هم متوجه آن می شود ساده انگار نباشیم این توافق نامه مشکلات اقتصادی ما را حل نمی کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر،  مناظره صادق زیباکلام و ناصر نوبری چهارشنبه شب در کرسی آزاد اندیشی" توافق ژنو، برد برد یا برد باخت" در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد.

ناصر نوبری در این مناظره گفت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی ابتکار خوبی است تا در موضوعاتی که به نفع یا ضرر ماست اندیشه و بررسی کارشناسی کنیم و از هیجان و امور احساسی دور شویم.

این دیپلمات باسابقه تصریح کرد: گاهی به جای مطالعه و تحقیق فضا را سیاسی و احساسی می کنیم و از بحث و گفتگو جلوگیری می شود لذا این جلسه بسیار ارزشمند است و من هم فقط به عنوان یک دیپلمات که چارچوب های سیاست خارجی را می داند اینجا حضور دارم و به هیچ گروه و جریانی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب تعلق ندارم.

وی افزود: عنوان این جلسه که بردن و باختن مطرح شده زیاد مناسب نیست و نباید به ذهن ما خطور کند که باخته ایم و نباید آنچه در ژنو اتفاق افتاد را مسابقه قرمز و آبی کنیم بلکه مسابقه تیم ملی در یک صحنه خارجی است و اگر امروز یک جناحی روی کار نیست و این تیم متعلق به یک گروه دیگر است نباید مسائل را زیر سوال ببریم.

نوبری بیان کرد: تیم مذاکره کننده به عنوان تیم ملی و نماینده ملت باید حمایت شود و از پیروزی آنها خوشحال و از باخت آنها ناراحت شویم.

طرفدار عادی سازی روابط با آمریکا هستم

وی یادآورشد: مانند برنامه ۹۰ باید این موافقت نامه با هدف شناسایی کمبودها آنالیز شود تا در دور بعدی تیم ما تقویت شود ما هم با کل قضیه مخالف نیستیم اما چاره ای نداریم تا آنالیز کنیم تا این کشتی به ساحل امن برسد.

نوبری یادآور شد: باید اجازه دهیم کارشناسان وارد جزئیات شوند و حمایت از تیم مذاکره کننده نباید مانع از آنالیز جزئیات توافق نامه شود.

این دیپلمات سابق گفت: در منافع ملی نباید جبهه ای و جناحی عمل و لشگر کشی کنیم ما هم طرفدار عادی سازی روابط با آمریکا هستیم و دوست داریم سفارت ها گشایش یابد اما این توافق نامه پر غلط مشکل ساز می شود زیرا نگران ضعف این توافق نامه هستیم و اگر توازن نداشته باشد تشنج و تنش ادامه پیدا می کند.

نوبری اظهارداشت: موافقت نامه ژنو به دلیل ضعف هایی که دارد مقدمه تنش بیشتر با آمریکا می شود و در حالی که کری و اوباما با دیپلماسی مدرن بازی می کنند ما نباید با دیپلماسی قجری و دادن امتیاز دنبال اعتماد سازی باشیم، باید اجازه داد این موضوع نقد شود زیرا این نگاه کارشناسی نه تنها تضعیف تیم مذاکره کننده نیست بلکه موتور محرک داخلی محسوب می شود و باعث امتیازگیری خواهد شد.

این منتقد توافق نامه ژنو یادآور شد: جناح بندی را باید کنار بگذاریم آمده ایم نقد علمی و کارشناسی کنیم و معتقدیم این توافق نامه غلط مسیر عادی سازی روابط را مشکل ساز و تنش زا می کند.

نوبری بیان کرد: دیپلماسی که امتیاز می دهد قجری است و زمان آن گذشته است باید عملیاتی فکر کرد و این که گفته می شود سانتریفیوژهای ما قدیمی است باید گفت همین قراضه های هسته ای دنیا را به هراس انداخته و پای مذاکره آمده اند زیرا برنامه هسته ای با رشد و سرعتی که داشت طرف های مقابل را نگران کرده بود و آنها تحریم را اعمال کردند.

توافق نامه مشکل آمریکا و نگرانی آنها را حل کرد/ نگرانی ما را حل کنید

نوبری گفت: این توافق نامه مشکل اصلی و نگرانی آمریکا را حل کرده است و در کلیه بندها کاهش غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها، مکان و نوع غنی سازی را آنها تعیین کرده اند و در حالی که ما در کوتاه مدت خواسته آنها را تامین کرده ایم آنها باید در بلند مدت تحریم را بردارند.

آخرین سفیر ایران در شوروی سابق گفت: از ۱۰۰ میلیارد دلار طلب ما فقط چهار میلیارد دلار داده اند این یک تناسب ساده است که هیچ پشت پرده ای ندارد کل فعالیت هسته ای ما را متوقف کرده اند و شتاب و توسعه مارا گرفته اند و نگرانی غرب برطرف شده اما ۹۶ میلیارد دلار ما را در دراز مدت می دهند.

وی ادامه داد: از انتقاد رئیس جمهور ناراحت نشدم باید گفت این توافق نامه آنقدر غلط دارد که بیسواد هم می فهمد، مگر نمی گوئید مصیبت کشور از هسته ای است حالا که ما نگرانی غرب را رفع کردیم آنها هم نگرانی ما را برطرف کنند، این توافق نامه دنیایی از نقاط ضعف است.

نوبری تصریح کرد: آمریکائیها با بازی خودشان هر بار تحریم هایی را اضافه می کنند و آن را کم نکرده اند باید دانست یک موافقت نامه ضعیف مشکلات را بیشتر می کند جنگ جهانی دوم هم به دلیل دادن امتیازات زیاد، هیتلر را جسور کرد تا جنگ راه بیندازد لذا معتقدم یک موافقت نامه ضعیف می تواند عامل تشنج و جنگ و افزایش تنش ها باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآورشد: با موافقت نامه می توانستیم امتیازات بیشتری بگیریم اگر می خواهیم با آمریکا دوست شویم این راهش نبود زیرا تنش بیشتر خواهد شد و این وضعیت از بین رفتن حاکمیت سیاسی ایران است و می تواند جنگ آفرین باشد.

نوبری اظهارداشت: همین تیم مذاکره کننده در ۱۰ سال پیش این امتیازها را دادند ولی نتیجه نگرفتند و جواب منفی غرب موجب روی کار آمدن احمدی نژاد شد و مصیبت امروز فقط از دوران احمدی نژاد نیست ریشه در زمان روحانی هم دارد چون ۱۰ سال پیش هم درست مذاکره نکردند و توازن رعایت نشد.

آمریکا کابوی و بی رحم است

وی بیان کرد: این توافق نامه نمی تواند مشکلات اقتصادی مارا حل کند و جای نقد و آنالیز زیادی دارد و اگر درست عمل نکنیم مانند لیبی می شویم آمریکائیها کابوی هستند و اگر فرصت کنند به ما زخم می زنند زیرا در منطقه ای هستیم که اطراف ما عراق، افغانستان، سوریه، مصر، لبنان و سودان مانند یک منطقه آتش بحرانی است که آمریکا ایجاد کرده و با کاری که با دوست دیرین خود حسنی مبارک کردند و وی را در قفس انداختند نشان دادند که بی رحم هستند.

نوبری گفت: قدر کشور خود را بدانیم و ساده انگار نباشیم و بدانیم در منطقه ای که آشوب توسط آمریکا ایجاد شده باید آگاهانه و با درایت و حرفه ای وارد مذاکره شویم و رفع تنش کنیم نه اینکه در زمان مذاکره نقاط ضعف خود را بگوئیم مگر اپوزیسیون آمریکا مانند ما عمل می کند.

آخرین سفیر ایران در شوروی سابق همچنین گفت: با انتقاد کارشناسی از توافق نامه ژنو، آمریکا حساب کار خود را می کند و از این بازیهای سیاسی دست برخواهد داشت.

حاشیه‌ها

در این جلسه یکی از دانشجویان مخالف با صدای بلند درخواست طرح سوال کرد و به سخنان زیباکلام اعتراض می کرد و خواستار پاسخگویی شد که زیباکلام به وی گفت: همه رسانه ها، روزنامه ها، صداوسیما در اختیار شما و همفکران شماست و حاضر نیستید ما ۱۵ دقیقه صحبت کنیم.

در هنگام صحبت های کارشناسان در مواقع خاص، دانشجویان با دست زدن های ممتد ابراز احساسات می کردند و به نوعی گرایش خود به سخنران موافق و مخالف را نشان می دادند.

مجری مراسم که معاون فرهنگی دانشگاه بود برای کنترل جلسه، داشتن سعه صدر و پذیرش سخن مخالف را یادآوری کرد و توانست به خوبی این جلسه را کنترل و اداره کند.

در پایان جلسه هم یک دانشجو خواستار پاسخگویی زیباکلام به برخی موضعگیری های این کارشناس شد که زیباکلام از گفتگو با وی خودداری کرد.

این نشست بدون هیچ تنش و با آرامش کامل و خوبی برگزار شد و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *