جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

استقبال فرانسوی ها از تئاتر ایران

يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 342826
مشاور هنری و مدیر برنامه ریزی جشنواره تئاتر پاساژ فرانسه در دیدار با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان ایرانی برای حضور در این جشنواره دعوت کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ژان پیر تیبودا، نویسنده و روزنامه نگار و مشاور هنری و مدیر برنامه ریزی جشنواره پاساژ، در دیدار با علی مرادخانی از هنرمندان ایرانی برای حضور در این جشنواره دعوت کرد.

وی گفت: این جشنواره که در شهر متز فرانسه برگزار می شود، راه ارتباطی بین تئاتر فرانسه و کشورهای دیگر است و تنها گروه های تئاتری از سایر کشورها به آن دعوت می شوند.

وی افزود: در ابتدای شروع فعالیت جشنواره پاساژ، به دلیل این که تخریب دیوار برلین انگیزه راه اندازی جشنواره بود، فقط گروه های نمایشی از کشورهای اروپای شرقی به جشنواره دعوت می شدند ولی در زمان حاضر پاساژ به تمامی کشورها گسترش یافته و گروه های نمایشی از تمام دنیا برای حضور در آن دعوت می شوند.

تیبودا اظهار کرد: با توجه به این که جشنواره پاساژ دو سالانه است علاقه مندیم که در دوره بعدی آن در سال ۲۰۱۵ میلادی پذیرای گروه های تئاتری از ایران باشیم که هم شامل تئاتر قدیمی و سنتی باشد و هم فضای مدرن و امروزی ایران را ترسیم کند.

مشاور هنری جشنواره پاساژ که در روزهای اقامتش در ایران، از نمایش های روی صحنه هم دیدن کرده، گفت: این قابلیت وجود دارد که در ایران جشنواره ای بین المللی برگزار شود و انتخاب کارهای ارایه شده در آن با وسواس و دقت باشد تا فعالان تئاتر در ایران با رویدادهای تئاتر دنیا آشنا شوند.

وی گفت: این تجربه در جشنواره پاساژ برای ما مفید بود به طوری که شهروندان فرانسه می توانند از اتفاقات تئاتری روز دنیا آگاه شوند؛ در مدت اقامتم چندین نمایش روی صحنه یا فیلم اجراهای گذشته را دیدم که اغلب نمایش ها کیفیت خوبی داشتند. این اتفاق نادری است چون در سفر به کشورهای دیگر تنها چند کار قوی می دیدم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: خوشبختانه در این مدت همکاری ام با دولت، برنامه هایی مانند جشنواره تئاتر فجر را به خوبی برگزار کردیم. روز ۲۴ بهمن ماه نیز جشنواره موسیقی فجر کار خود را آغاز خواهد کرد و خوشحال می شوم در این جشنواره حضور پیدا کنید.

علی مرادخانی گفت که ایران کشوری چندوجهی است و در زمینه های مختلف جشنواره های تئاتر دارد: تصمیم داریم به زودی جشنواره هایی راه اندازی کنیم که متولی آن مردم باشند و دولت تنها سالیانه یک بار در حوزه های مختلف جشنواره برگزار کند.

وی ادامه داد: در حوزه تئاتر علاوه بر جشنواره فجر، جشنواره عروسکی و کودک و نوجوان نیز در ایران برگزار می شود که میهمانان خارجی بسیاری از آن استقبال می کنند.

مرادخانی اظهار کرد: همچنین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی داریم که در آن نمایش هایی مانند تعزیه، خیمه شب بازی و نمایش های خاص سنتی و مذهبی اجرا می شود. در استان ها هم جشنواره تئاتر داریم. جشنواره ای نیز در مورد مسایل جنگ با عنوان جشنواره تئاتر مقاومت برگزار می شود.

معاون هنری وزیر ارشاد همچنین از راه اندازی موزه تئاتر در ایران خبر داد و همچنین بر گسترش همکاری ها با گروه های هنری فرانسوی در جشنواره های مختلف تأکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *