دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲

پاسخ امام به ادعای شاه درباره روحانیون

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 340570
امام در عصر عاشورا سخنرانی جالبی کرد و به ادعای شاه در مورد روحانیون پاسخ داد و این سخنرانی تاریخی امام در ۱۳ خرداد (عاشورای) ۱۳۴۲ منجر به دستگیری ایشان توسط رژیم و قیام تاریخی پانزده خرداد شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید محمد صادق قاضی طباطبایی همرزم حضرت امام و آیت‌الله طالقانی در مورد خاطرات خود از حضرت امام اظهار داشت: ساواک قبل از ۱۲ خرداد (عاشورا) اقداماتی انجام داد که امام خمینی(ره) را به سکوت وا دارد اما امام تسلیم این فشارها نشد و اعلام کرد در عصر عاشورا سخنرانی خواهد کرد.

وی افزود: امام در عصر عاشورا سخنرانی جالبی کرد و در پاسخ به شاه که روحانیون را مفت‌خور خواند، فرمودند: من شما را نصیحت می‌کنم. ما که آیت‌الله بروجردی از دنیا می‌رود ۶۰۰ هزار تومان بدهی دارد؟! ایشان مفت‌خور است؟. ما که آیت‌الله حائری از دنیا می‌روند و آقا زاده‌های ایشان شام نداشتند بخورند؟! ایشان مفت خورند؟ اما آن‌هایی که در کاخ‌ها زندگی می‌کنند و بانک‌های خارجی را پر از پول کردند مفت خور نیستند؟!. دنیا باید قضاوت کند چه کسی مفتخوار است؟

طباطبایی ادامه داد: بعد از این سخنرانی ماموران صبح فراد قبل از اذان صبح، به خانه امام حمله کردند و امام از ماموران خواست اجازه بدهد نماز بخواند اما ماموران اجازه ندادند و امام فرمود نماز را در ماشین پشت به قبله خواندم. بعد از دستگیری امام در شهرهای مختلف از جمله قم و تهران مردم تظاهرات کردند.

وی ادامه داد: امام در دهه اول محرم هر شب محرم به یکی از تکایا می‌رفتند. و احتیاط می‌کردند تا مردم گله مند نباشند که امام فقط به یک تکیه می‌روند.

طباطبایی ادامه داد: پدرم هر هفته در منزل روضه برگزار می‌کردند که همه علما از جمله حضرت امام شرکت می‌کردند. علامه طباطبایی زمانی که محرم می‌آمد قسمت قدیمی ساختمان می‌نشستند و می‌گفتند: این آجر‌ها بوی امام حسین (ع) می‌دهند.

وی گفت: برادر علی دوانی مورخ در قم رادیوسازی داشت من نوار کاست عصر عاشورای امام را در قم ضبط کردم و به او دادم تاکید کردم اگر ساواک بفهمد روزگارت را سیاه می‌کند.

این مبارز در پایان خاطرنشان کرد: آن وقت یکی از ضبط صوت‌ها باید می‌خواند و یکی دیگر باید ضبط می‌کرد دوانی به من گفت: امشب تا صبح در منزل نوار کاست ضبط می‌کنم و تا صبح ده نوار ظبط کرد و به من داد. من هم منتشر کردم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *