شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

بولتون: شکست آمریکا با توافق ژنو

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب: 340130
«جان بولتون» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل طی یاداشتی تصریح کرد: تهران دائماً دیپلمات‌ها، جاسوسان ما، و به ویژه رهبران زودباور سیاسی ما را شکست می‌دهد.
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل طی یادداشتی ضمن آنکه ایران را پیروز توافق با ۱+۵ در «ژنو» دانست تصریح کرد که غرب به ویژه آمریکا با این توافق در مسیر شکست قرار گرفته است و به زودی این توافق همچون توافق ۱۹۳۸ مونیخ خواهد شد.

«جان بولتون» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل طی یاداشتی تصریح کرد: تهران دائماً دیپلمات‌ها، جاسوسان ما، و به ویژه رهبران زودباور سیاسی ما را شکست می‌دهد. در برنامه اقدام مشترک که در ماه نوامبر در ژنو به توافق رسید، ایرانی‌ها چنین اقدامی را مجدداً انجام دادند و چشم‌انداز توقف یا حتی کاهش برنامه هسته‌ای ایران را بدتر کردند.

وی در خصوص توافق اولیه ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت که این توافق باید به ایران برای داستان فانتزی‌اش جایزه بدهد. بدتر از آن این است که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، به دنبال راه‌حل جامع برای برنامه هسته‌ای ایران است و این در حالی است که این قطعیت وجود دارد که ایران هرگز با هر چیزی که مانعی برای مالیکت سلاح‌های هسته‌ای اش به وجود آورد، موافقت نمی‌کند.

بولتون در ارتباط با کاهش تحریم‌ها علیه ایران طبق توافق اولیه ژنو اینگونه ادامه داد که دولت اوباما تخمین زده است که بهبود اقتصادی ایران طبق توافق ژنو تنها ۶ تا ۷ میلیارد دلار است و پیامدهای آتی آن را نادیده گرفته است. بعنوان مثال، اگر ایران هم‌اکنون بتواند ۵۰۰ میلیون دلار قطعات یدکی خودرو خریداری کند، دولت اوباما محاسبه کرده است که تنها ۵۰۰ میلیون دلار به ایران سود می‌رسد اما اگر این قطعه یدکی اجازه دهد که یک کامیون غیرفعال دوباره عملکرد خود را شروع کند، سودی که به ایران می‌رسد بسیار بیش از آن مقدار تخمین زده شده است.

وی ادامه داد که حتی مهم‌تر از آن این است که این کاهش اندک تحریم‌ها موجب می‌شود شرکت‌های خارجی وارد تجارت بالقوه با ایران شوند و نباید از اروپایی‌ها انتظار داشت که بسیار مبادی آداب رفتار کنند و از تجارت بیش‌ از اندازه با ایران صرفنظر کنند.

بولتون تصریح کرد که خودروسازان فرانسوی و مدیران اجرایی انرژی از پیش به سوی تهران روانه شدند تا بتوانند قراردادهای پرسود که یک زمان به دلیل تحریم‌ها به حالت تعلیق درآمده بود را مجدداً منعقد کنند.

وی همچنین به تلاش روسیه برای ارتباط تجاری با ایران اشاره کرد و نوشت که گزارشات خبری بر تبادل نفت در مقابل کالای ایران و روسیه به مبلغ ۱۸ میلیارد در سال اشاره دارد.

بولتون تصریح کرد: امتیازات هسته‌ای ایران که در ژنو واگذار کرد اندک بود و به سادگی برگشت‌پذیر است. همانطور که «عباس عراقچی» مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مصاحبه ماه ژانویه خود گفت که «ما می‌توانیم مجددا به غنی‌سازی ۲۰ درصد در کمتر از یک روز بازگردیم و و می‌توانیم مواد هسته‌ای را تبدیل کنیم، بنابراین ساختار برنامه هسته‌ای ما حفظ می‌شود....من می‌توانم به طور قطع بگویم که ساختار برنامه هسته‌ای ما دقیقا حفظ می‌شود. هیچ چیز کنار گذاشته نمی‌شود، برچیده نمی‌شود یا متوقف نمی‌شود. همه چیز ادامه خواهد داشت، غنی‌سازی ادامه خواهد داشت.». حتی با توجه به بدنامی ایران در مبالغه و فریبکاری، متأسفانه عراقچی درست گفته است.

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد که اوباما می‌خواهد ایران اورانیوم با درصد غنای ۲۰ را متوقف کند، نیمی از ذخایر کنونی اورانیوم را رقیق کند و بقیه را به ترکیبات اکسید تبدیل کند و این اقدامات را چشمگیر می‌داند اما غنی‌سازی بیشتر فقط تا ۲۰ درصد نیست بلکه تا ۹۰ درصد است و می‌توان آن را به سرعت انجام داد، رقیق‌سازی به سادگی قابل بازگشت است و آنچه که به اکسید تبدیل می‌شود به سادگی قابل تبدیل به هگزافلورید اورانیوم برای غنی‌سازی بیشتر است.

وی ایران را به عدم اجرای توافق در زمانی که آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی حضور ندارد، متهم کرد و گفت تهران زمانی که آژانس حضور ندارد تقلب خواهد کرد و این از طریق همکاری با کره شمالی تقلب صورت می‌گیرد.

بولتون تأکید کرد این ایده که توافقنامه ژنو برنامه تسلیحاتی ایران را محدود می‌کند، به طور قطع جنبه نادرست معمای اوباما است و آنهایی که از این توافق حمایت می‌کنند مسوول تراژدی خواهند بود که در نهایت بعد از هسته‌ای شدن ایران به وجود می‌آید.

بولتون در پایان گزارش خود با ابراز بدبینی به توافق اولیه هسته‌ای با ایران گفت ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که شکاکان در کنگره و جامعه آمریکا مسئولیت اقدامات اوباما در قبال ایران را برعهده بگیرند زیرا تحت هر مقیاسی که تصور کنیم، ما در مسیر شکست قرار داریم، شکستی که به طرز بالقوه‌ای پیامدهای مهلکی برای اسرائیل و دوستان آمریکا و در نهایت حتی برای خود آمریکا به همراه خواهد داشت. اگر برنامه اقدام مشترک ژنو هنوز در حد توافق ۱۹۳۸ مونیخ نیست، اما به زودی مونیخ دوم خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *