سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۲
تغییر سیاست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛

وزارت‌نیرو پروژه‌های سدسازی را متوقف کرد؟

جمع آوری آب‌های مرزی در اولویت
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 335778
گویا قرار شده شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با تعطیل کردن پروژه های سدسازی در دست خود که پیشرفتی کمتر از ۴۵ درصد دارند، به جمع آوری آب‌های مرزی و انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر بپردازد.
به گزارش جهان به نقل از «برق نیوز»، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که یکی از شرکت های مادرتخصصی زیرمجموعه وزارت نیروست و پیش از این به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای سد و نیروگاه های آبی کشور مطرح بوده است، با روی کار آمدن دولت جدید، تغییرات مبنایی پیدا کرده است.

بر این اساس، بسیاری از پروژه‌های احداث سد و نیروگاه‌های آبی این شرکت که پیشرفت عمرانی کمتر از ۴۵ درصد دارند و یا در مرحله تحقیقات هستند، به حالت تعلیق درآمده است.

به طور مثال در حوضه آبی رود کارون، اجرای پروژه بتنی قوسی، خرسان ۲ که بر روی رودخانه خرسان (در حوضه کارون و دز) واقع شده و با مخزن ۲۳۰۴ میلیون متر مکعبی خود انرژی تولیدی سالیانه ۱۶۸۹ گیگاوات ساعت را تولید خواهد کرد، توقف یافته است.

همچنین در حوضه آبی کرخه نیز، پروژه جریانی کرخه ۲ که با حجم مخزن ۱۳۲ میلیون مترمکعب، ساختاری بتنی وزنی خواهد داشت، به حال تعلیق درآمده تا تولید پیش بینی شده سالیانه ۲۰۵ گیگاوات ساعتی آن، کماکان پشت خط بماند.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار برق‌نیوز، در راستای همین تغییرات قرار شده تا شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به جمع آوری آب‌های مرزی و انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر بپردازد. پروژه انتقال آب از کنارک به جیرفت که توسط ۴ خط لوله ۵۶ اینچی انجام خواهد پذیرفت یکی از همین طرح‌هاست.

گفتنی است، سد رودبار لرستان که بر روی رودخانه رودبار (از سرشاخه‌هاي شرقی حوزه آبگیر رودخانه دز) و در فاصله حدود ۱۰۰ كيلومتري جنوب شهرستان اليگودرز قرار دارد، یکی از تنها پروژه‌های سد و نیروگاهی فعال شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است.

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم‌اکنون بالغ بر ۴ نیروگاه را با ظرفیت حدود ۳۵۰۰ مگاوات ساخته و مورد بهره‌برداری قرار داده است و ۷ طرح نیروگاهی را نیز با ظرفیت ۷ هزار مگاوات در دست اجرا دارد که تا پایان برنامه چهارم وارد مدار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *