جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
سرنوشتی مشابه جشن خودکفایی گندم!

آیا همه روستاهای کشور برق دار شده‌اند؟

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب: 331935
چندی پیش مجری طرح برق روستایی کشور گفته بود که تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار برق‌دار هستند. حتی جشن برقدار شدن تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز در سال ۸۸ برگزار شد. اکنون فقط در استان لرستان ۱۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار بی برق هستند و در استان سیستان و بلوچستان نیز بیش از ۱۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار بدون برق وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از "برق نیوز" چندی پیش مجری طرح برق روستایی کشور در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۲ گفته بود که تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار برق‌دار هستند. حتی جشن برقدار شدن تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز در سال ۸۸ برگزار شد و بعد از آن هم در چندین مرحله از برق دار شدن تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار با افتخار یاد شد. اما اظهار نظرهای جدید استانداران خلاف این را اثبات می کند. (لینک خبر در خبرگزاری فارس)

استاندار لرستان در مصاحبه های عنوان کرده است که فقط در استان لرستان ۱۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار بی برق هستند و اتفاقا در این زمینه هم سیستان و بلوچستان از آنها جلوتر است و بیش از ۱۲۰ روستای با ۲۰ خانوار بدون برق وجود دارد. (لینک خبر در خبرگزاری تسنیم)

این ختلاف نظر ناشی از چیست؟

اینکه هنوز مجری محترم طرح برق روستایی کشور با استناد به آمار سال ۸۵ اعلام کند تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما برق دار هستند جای تاسف دارد در حالی که با یک حساب سر انگشتی هم اکنون بالای ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور بدون برق هستند.

حتی بر فرض اینکه در سال ۸۸ که جشن برقدار شدن تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را برگزار کرده بودیم (که بعید است) دلیلی نمی شود که در سال ۹۲ نیز با استناد به همان آمار شعار برقدار شدن تمام این روستاها را بدهیم و برای خود آمارسازی کنیم.

با وجود رشد ناچیز افزایش جمعیت و با مهاجرت از روستاها به شهرها و حتی به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی و رکود کشاورزی احتمال افزایش تعداد خانوارهای ۱۲۰ روستای زیر ۲۰ خانوار به بالای ۲۰ خانوار در یک استان در طول ۴ سال بعید است.

انتظار می رود مدیران دولت یازدهم با شفاف سازی و ارائه آمارهای واقعی سعی در حل مشکلات و معضلات صنعت بزرگ برق نمایند نه به دنبال پاک کردن صورت سوال باشند.

با جشن خودکفایی گندم، برق و ... در یک سال نمی توان کشور را تا ابد خودکفا کرد. برنامه ریزی کنید تا وضعیت از این بدتر نشده مشکلات مردم را حل کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *