شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

سهم ایران از تولید علم نانو چه‌قدر است؟

سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب: 333321
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی گفت: ایران در رتبه هشتم فناوری نانو در جهان از لحاظ تولید فرآورده است و چهار درصد از روند تولید علم نانو در جهان به کشورمان اختصاص دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جلسه ۴۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد دستور و مصوبات این جلسه گفت: در چهل و یکمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور اکثریت اعضا امروز برگزار شد.

وی افزود: ابتدا گزارشی از طرف ستاد فناوری نانو به عنوان یکی از ستادهای فعال و موفق علمی کشور ارائه شد و در این گزارش جایگاه کشورمان در میان کشورهای جهان تبیین شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: طبق این گزارش کشورمان در رتبه هشتم فناوری نانو در جهان از لحاظ تولید فرآورده است و چهار درصد از روند تولید علم نانو در جهان به کشورمان اختصاص دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به علت هزینه‌بر بودن روند ثبت بین‌المللی اختراعات با توجه به نوسانات نرخ ارز، ثبت بین‌المللی به اختراعات بین‌المللی، این مشکل مورد بررسی قرار گرفت و اعضای محترم پیشنهادهایی را ارائه دادند.

وی افزود: مقرر شد بخشی از این گزارش تکمیل و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در بخش دیگر جلسه، گزارش روند تصویب نظام، ثبت مالکیت فکری و صنعتی ارائه شد.

کبگانیان گفت: دوران ۴ ساله آزمایشی قانون قبلی در زمینه ثبت مالکیت معنوی رو به اتمام است و نگرانی‌هایی از این جهت ابراز شد.

وی افزود: طبق حکم نقشه جامع علمی کشور، نظام مزبور باید به قوه مجریه منتقل شود که این موضوع مورد موافقت قوه محترم قضائیه نیز واقع شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این موضوع قبلاً در ستاد راهبری نیز مورد بررسی قرار گرفت و با همکاری مجلس شورای اسلامی در حال پیشرفت است.

وی افزود: اعضای ستاد راهبری با توجه به روند بررسی در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی معتقد بودند روح اصلی قانون باید رشد آمار مثبت مالکیت فکری و صنعتی و رفع آسیب‌ها باشد و به همین دلیل انگیزه اصلی برای این کار در نهادهای علمی و صنعتی قرار دارد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پایان نیز ادامه داد: ضمن حفظ جایگاه قوه قضاییه در مورد رسیدگی قضایی به موضوع، مقرر شد تا نقش نهادهای علمی و صنعتی نیز در این روند لحاظ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *