پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رتبه ایران در تولید علم پزشکی جهان

پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 378619
قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این که ایران رتبه ۱۷ جهان را در تولید علم پزشکی ۲۰۱۳ به خود اختصاص داده است، از سهم ۴۰ درصد بخش پزشکی در تولیدات علمی کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنای سمنان،دکتر شاهین آخوندزاده در مراسم افتتاح پانزدهمین کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور در دانشگاه شاهرود، تحقیقات را دارای ارزش افزوده برای آحاد مردم جامعه دانست و با بیان این که یک هزار و ۷۰۰ عنوان مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده است گفت: از این تعداد، ۴۰۰ عنوان مقاله برای ارائه به صورت شفاهی و پوستر انتخاب شده است.

وی با بیان این که با کمک وزارت بهداشت میزان هدایای این کنگره به دو برابر افزایش خواهد یافت افزود: یکی دیگر از جوائز این جشنواره که به ۱۴ نفر از برگزیدگان اعطا خواهد شد برگزاری ورک شاپی به زبان انگلیسی و به صورت بین المللی است.

آخوندزاده با اشاره به بودجه تحقیقاتی کشور ایران و عربستان گفت: کل اعتبارات پژوهشی کشور ما ۲۳ هزار میلیارد ریال و عربستان، هشت میلیارد دلار است و از این رقم در عربستان، ۶۰ درصد به تحقیقات بخش پزشکی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه از کل اعتبارات تحقیقاتی در ایران، فقط سه هزار میلیارد ریال، سهم بخش علوم پزشکی است تاکید کرد: با توجه به دستاوردهای علوم پزشکی این رقم، بسیار ناچیز است.

آخوندزاده با بیان اینکه از نظر تعداد دانشجو و هیات عملی دانشگاه‌ها نیز، تنها ۲۰ درصد از نیروی انسانی در بخش علوم پزشکی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در همه دولت‌ها این بخش بسیار خوب کار کرده است.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از دانشجویان علوم پزشکی کشور خواست در این عرصه با صبر، استقامت و پشتکار برای سربلندی ایران اسلامی تلاش کنند.

همچنین دکتر سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در این آیین با اشاره به اینکه این دانشگاه، شهرستان های شاهرود و میامی را با بیش از ۵۶ درصد مساحت استان سمنان تحت پوشش خود قرار داده است افزود: یک هزار و ۶۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در چهار دانشکده دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مشغول به تحصیل اند .

وی با اذعان به اینکه فرآیند پژوهش از ایده ها شروع می شود یادآور شد: فرد باید روی این ایده کار و پژوهش کرده تا به یک دستاورد علمی مناسب دست یابد و در این راستا وجود عرصه ای مناسب جهت عرضه دستاوردهای پژوهشی ضروری است و این کنگره یکی از این عرصه هاست.

موسوی با تاکید بر اینکه هر پژوهشگر باید جایگاهی برای عرضه پژوهش های خود از جمله کتاب، سایت های اینترنتی، پایگاه های مجازی، کنگره ها و ... بیابد خاطر نشان کرد: اگر ما به سمت تولید محور بودن پژوهش های این بخش پیش برویم گام بزرگی در زمینه سلامت کشور و دنیا برداشته ایم.

وی خلاقیت را پایه و اساس ایده پردازی و پژوهش معرفی و تصریح کرد: این ویژگی دست خود فرد نیست که بتواند آن را تقویت یا تضعیف کند .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خلاقیت با افزایش سن کاهش می یابد گفت: متاسفانه سیستم آموزش ما در کشور به جای این که انگیزه خلاقیت ایجاد کند، خلاقیت کُش است ولی امیدواریم این مشکل هم به زودی مرتفع شود.

موسوی در پایان با بیان این که در این دوره از کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور جلسه ایده پردازی فی البداهه انجام خواهد شد عنوان کرد: بر این اساس می توانیم بگوییم دنبال چه چیزی هستیم و دانشجویان چه کمکی می توانند انجام دهند.

پانزدهمین کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی کشور تا چهاردهم شهریور و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *