چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۶
۲
گزارش آژانس اطلاعات روسیه از پیشرفت علمی ایران؛

"توسعه شگفت انگیز" ایران با وجود تحریم‌های وحشتناک، ناظران بی‌طرف را بهت‌زده کرده است

چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 312419
جمهوری اسلامی ایران با سرعت فزاینده ای به پیشگام علم و فن جهانی تبدیل می شود و از کشورهای خاور میانه و جهان اسلام سبقت می گیرد.
"توسعه شگفت انگیز" ایران با وجود تحریم‌های وحشتناک، ناظران بی‌طرف را بهت‌زده کرده است
به گزارش جهان، آژانس اطلاعات روسیه اخیرا گزارشی از پیشرفت علمی ایران منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم های وحشتناک اقتصادی، موقعیت بسیار نامناسب خارجی و چهره منفی تصنعی در بین بخش قابل توجه مردم اروپا و آمریکا، مانند سابق ناظر بی طرف را با موفقیت های خود در زمینه های مختلف بهت زده می کند. علم یکی از این حوزه هاست که احتمالاً از بزرگترین اهمیت برای آینده کشور برخوردار است. سال های اخیر را می توان سال های فوق العاده موفقیت آمیز برای انواع مختلف پژوهش های علمی در جمهوری اسلامی ایران دانست.

نانو فناوری که مایه افتخار ایران می شود

به نظر می آید که جمهوری اسلامی ایران می تواند در زمینه نانو فناوری دستیابی به بزرگترین موفقیت های خود را جشن بگیرد. ایران در این زمینه صاحب مقام اول در میان کشورهای اسلامی و مقام هشتم در جهان است. محققان و دانشمندان جمهوری اسلامی تا ماه مارس سال ۲۰۱۳ صاحب ۴% طرح های جهانی در زمینه نانو فناوری شده اند. موفقیت های ایران در این زمینه واقعاً شگفت انگیز به نظر می آید زیرا این کشور از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۲ در جدول پیشگامان جهانی این بخش به میزان ۵۰ درجه بالا رفته است. این نتیجه توجه خاص دولت به توسعه نانو فناوری است. در سال ۲۰۰۳ ستاد ویژه توسعه نانو فناوری جنب دفتر ریاست جمهوری (که در آن زمان محمد خاتمی رئیس جمهور بود) تشکیل شد که وظایف آن شامل طراحی و معرفی برنامه های توسعه این نوع فناوری ها بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000312/n00312419-t.jpg

تلاش های دولت ایران باعث شد که در این کشور تا کنون ۵۷ آزمایشگاه و ۸۵۲ سازمان مشغول به پژوهش ها در زمینه نانو فناوری به وجود آیند که ۱۵ هزار محقق در آنجا زحمت می کشند. رشته های مربوط به این فناوری ها در ۱۷ دانشگاه ایران تدریس می گردند. ۵۰۴۳ نفر در سطح کارشناسی ارشد تحصیل می کنند و ۱۳۲۵ نفر در سطح دکترا. در سال ۲۰۱۲ در جمهوری اسلامی ایران هر ماه ۱۰ مقاله علمی درباره نانو فناوری منتشر می شد. جهت مقایسه، در سال ۲۰۰۰ در طول سال فقط ۸ پژوهش در این رشته ظاهر گردید. ۴۳% محصولات نانو در جهان اسلام نصیب ایران می شود که ترکیه (۱۲%)، مالزی (۱۱%) و مصر (۸%) با فاصله زیادی دنبال ایران حرکت می کنند. در خاک جمهوری اسلامی ایران ۲۵ شرکت برای بخش ساختمان و ۱۰ شرکت برای صنعت خودرو سازی محصولات نانو را تولید می کنند.

از دستاوردهای اخیر در این بخش می توان به اختراع یک ترانزیستور با طول کانال ۷۵ نانومتر که با سرعت ۱۰۰ برابر بیشتر از سرعت ترانزیستور معمولی کار می کند، اشاره نمود. این دستگاه توسط محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی شد. متخصصین پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف موفق به سنتز نانوذرات با ساختار "هسته پوسته" آهن طلا و دارای سازگاری بالا با بدن انسان شدند. در نتیجه، نانوذرات را می توان برای انتقال هدفمند دارو در بدن انسان مورد استفاده قرار داد که این عامل مهمی به لحاظ درمان انواع سرطان ها خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران همایش ها، نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی نانو فناوری را برگزار کرده و محققان نامدار خارجی را برای شرکت در آنها دعوت می نماید. در میان آنها متخصصین روس هم هستند. به عنوان مثال، شرکت های روسی بخش نانو فناوری در پنجمین جشنواره بین المللی نانو فناوری «Iran Nano ۲۰۱۲» در غرفه ای که در اختیار آنها گذاشته شد، طرح های خود را به نمایش گذاشتند. جالب توجه است که متخصصین کشورهایی هم در آن جشنواره حضور داشتند که مبتکر و حامی تحریم های ضد ایرانی هستند، از جمله ایالات متحده و ژاپن.

علوم پزشکی ایرانی: توسعه بر خلاف تحریم ها

موفقیت های ایران در حوزه های دیگر و از جمله در طب و علوم پزشکی به همین اندازه چشم گیر است. مدتی است که در جمهوری اسلامی ایران عمل جراحی چشم با استفاده از فناوری پیشرفته «پیوند بدون درز» اجرا می گردد. این عمل جراحی با استفاده از «فمتو لیزر» با برش برابر یک نانومتر انجام می شود. هیچ یک از کاردهای جراحی قادر نیست برش اینقدر باریکی را انجام دهد. هدف از این عمل جراحی، حذف مناطق کدر قرنیه و جایگزین کردن آنها را از بافت سالمی است که از داوطلبان گرفته می شود.

موفقیت های دانشمندان ایرانی در زمینه مبارزه با بیماری «ایدز» (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) برای سراسر جهان از اهمیت چشمگیری برخوردار است. ایرانیان به طور نسبتاً مؤثر با این بیماری در مرحله HIV (ویروس نقص ایمنی) برخورد می کنند. متخصصین جمهوری اسلامی ایران موفق شده اند ساختار سه بعدی پروتئین ها را الگو سازی کنند که این دستاورد آنها می تواند از نظر مبارزه با ویروس مذکور که یکی از خطرناک ترین بیماری های عصر حاضر است، دستاورد مرحله سازی به حساب آید. ایرانیان همچنین قادرند غشای مصنوعی پروتئین ها CCR۵ را بسازند که از نظر نفوذ ویروس HIV در بدن انسان و برقراری ارتباط این ویروس با سلول های فرد مبتلا به این بیماری نقش کلیدی دارد.

قبل از آن همکاری دانشمندان ایرانی با همکاران روس آنها در زمینه طراحی داروی علیه «ایدز» به موفقیت رسیده بود. داروی IMOD که در نتیجه آن همکاری ساخته شد، سیستم ایمنی فرد مبتلا به HIV را تقویت کرده و انسان را دربرابر مسایل نقص ایمنی مصون می سازد. بیماران در پی مصرف مرتب داروی IMOD نه تنها بهبود سلامتی خود را احساس می کنند بلکه تا ۳۰ ماه دیگر به هیچ معالجه دیگری نیازمند نیستند. با عنایت به قیمت پایین این دارو فرض بر آن است که IMOD در آینده نه چندان دور به اولین داروی متداول بیماری «ایدز» تبدیل شود.

جدیداً در ایران ساخت داروی «فاکتور VII» شروع شده است که مخصوص اصلاح نقص لخته شدن خون است که همین دستاورد در درمان مولتیپل اسکلروزیس سهم عمده ای ایفا می کند. گفتنی است که مسأله معالجه بیماری های سرطانی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حاد است. تحریم های واقعاً ضد انسانی که علیه ایران اعمال می شود، شامل حال داروهایی هم شده است که برای پیشگیری از بیماری های سرطانی به کار گرفته می شود. برای مثال، جمهوری اسلامی ایران نمی تواند داروی «Docetaxel» را بخرد. همین امر باعث شد که در این کشور هر سال ۶۰ هزار مورد سرطان کشف شده و هر سال حدود ۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان ببازند. در جمهوری اسلامی ایران میزان زنده ماندن بیماران سرطانی از حد ۳۰% نمی گذرد در حالی که در بعضی کشورهای اروپایی این رقم ۳ برابر بیشتر است. ولی متخصصین ایرانی به طراحی مستقل « Docetaxel» پرداخته اند که این امر امید بهبودی اوضاع این بخش را می دهد.

جمهوری اسلامی ایران به شدت نیازمند نه تنها داروهای سرطان بلکه داورهای مخصوص بیماری قند، سیستم عصبی مرکزی و بعضی بیماری های دیگر می باشد. برای تولید این داروها ایزوتوپ رادیواکتیوی لازم است که به برکت غنی سازی اورانیوم تولید می شود. راکتور پژوهشی تهران که هدف انتقادات از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و سیاستمداران آمریکا و اروپا شده است، مخصوص تولید داروهای سرطان است. در حال حاضر وضعیت غیر منطقی ایجاد شده است: ایران به خاطر تحریم ها از خارج داروهای لازم را دریافت نمی کند ولی مبتکران تحریم ها مانع از تولید این داروها در داخل کشور می شوند. با این حال، از مراتب فوق معلوم می گردد که طب ایرانی به توسعه برق آسای خود ادامه می دهد.

ایران و فناوری های پیشرفته

پرتاب اولین جهاز فضایی حامل حیوانات به فضای کیهانی، یکی از بارز ترین نشانه های توسعه علم ایرانی می باشد. منظور ما کاوشگر «پیشگام» است که حامل کپسولی با میمون زنده بود. این جهاز با موفقیت وارد مدار زمین شده و بعد از آن به زمین باز گشت. هدف از پرتاب «پیشگام»، مطالعه رفتار بدن زنده در فضای کیهانی بود. پرتاب این کاوشگر گام جدی تهران در جهت مطالعه فضای کیهانی و استفاده از فناوری های پیشرفته کیهانی بود.

فناوری رباتیک یک شاخه پیشرفته دیگر است که در جمهوری اسلامی ایران با موفقیت توسعه می یابد. در گذشته تیم های ایرانی ربوت سازان در مجامع معتبر بین المللی برنده مقام های بالا می شدند ولی در روزهای ۷-۵ آوریل جام جهانی ربوت «RoboCup IranOpen» در تهران برگزار شد. ربوت های دارای حرفه های مفیدی چون امداد، خانه داری و مین روبی با هم رقابت کردند. همزمان با جام جهانی در پایتخت ایران کنفرانس علمی در زمینه رباتیک بر پا شد.

ایران و جدیدترین انواع تسلیحات

نباید جنبه نظامی علم ایرانی را فراموش کرد که مانند شاخه های دیگر به طور فوق العاده موفقیت آمیز توسعه می یابد. دانشمندان ایرانی در بهار امسال موفق شدند سامانه های موشکی ضد هوایی اس-۲۰۰ را که این کشور دارد، به روز آورند. سامانه های نوسازی شده می توانند به اهدافی واقع در فاصله تا ۳۵۰ کیلومتر ضربه وارد کنند و سرعت عکس العمل آنها از گذشته به مراتب بیشتر است. سامانه های اس-۲۰۰ ایرانی می توانند مشخصات اهداف کشف شده را به دسته های دیگر پدافند هوایی منتقل کنند.

طراحی سامانه «باور-۳۷۳» که شبیه به اس-۳۰۰ روسی است، موفقیت واقعی علم و صنایع نظامی ایران شده است. انتظار می رود که در سال ۲۰۱۴ این سامانه ها در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران گذاشته شوند. با عنایت به حل نشدن مسأله صدور اس-۳۰۰ به ایران، اهمیت این دستاورد بزرگ دانشمندان ایرانی زاید الوصف به نظر می رسد.

جنگنده شکاری «قاهر-۳۱۳» که ۲ فوریه سال ۲۰۱۳ رونمایی شد، اختراع چشمگیر دیگر صنایع دفاعی ایران است. جالب توجه است که غرب ابتدا اطلاعات درباره طراحی این هواپیما را باور نکرد. متخصصین آمریکایی حتی اعلام کردند که این هواپیما وجود خارجی ندارد و فقط ماکت آن ساخته شده است و سپس حرف خود را تصحیح کرده و اظهار عقیده نمودند که «قاهر-۳۱۳» تنها برای مبارزه با بالگرد ها طراحی شده و از عهده وظایف خود بر نمی آید. ولی بر طبق بیانیه سازمان صنایع هوایی ایران که سرپرست طراحی «قاهر-۳۱۳» بود، این هواپیما قادر است در ارتفاعات پایین، متوسط و بالا پرواز کند که هیچ هواپیمای دیگر در جهان توان این کار را ندارد. این جنگنده می تواند از طیف وسیع سلاح های دقیق ساخت ایرانی استفاده نماید. مجید بکایی معاون وزیر دفاع هم تأکید نمود که این هواپیما از عهده وظایف خود بر می آید.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000312/nf00312419-1.jpg

روز ۹ ماه می سال ۲۰۱۳ جمهوری اسلامی ایران از ساخت پهپاد جدید نامرئی برای رادارها اطلاع داد. به گزارش وزارت دفاع ایران، این جهاز پرنده موسوم به «Epic» می تواند به فاصله دور پرواز کرده و نه تنها کار اطلاعاتی انجام دهد بلکه اهدافی مورد حمله قرار دهد. قبل از آن روز ۱۸ آوریل ایران از تحویل پهپاد های «Throne» که برای رادارها نامریی هستند، به ارتش خود، اطلاع داده بود.

نیروی زمینی ایران جدیداً موشک های بالیستیک نسل جدید «نازعات» را دریافت کرد که از سکوهای سیار پرتاب می شوند و برد آنها تا ۱۵۰ کیلومتر است. همچنین انتظار می رود که صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران موشک های جدید هدایت شونده هواپایه و یک زیردریایی را تولید کند. این اطلاعات در ماه می توسط احمد وحیدی وزیر دفاع ایران اعلام شد. در واقع، توان امروزی علم ایرانی به قدری بالاست که متخصصین جمهوری اسلامی ایران به سرعت بر انواع مختلف تسلیحات خارجی مسلط شده و آنها را تکمیل می کنند و نیز سلاح های داخلی را طراحی می نمایند.

علم و صنعت نظامی ایران حتی با صنایع آمریکایی به خوبی رقابت می کنند. برای اثبات این ادعا می توان به رویداد دسامبر سال ۲۰۱۱ اشاره کرد که نظامیان ایرانی جدیدترین پهپاد آمریکایی Lockheed Martin RQ-۱۷۰ Sentinel را دست نخورده و بدون خرابی های داخلی به دست آوردند. وسایل مبارزه رادیو الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران موفق شدند کنترل این پهپاد را به دست آورند و به طور آرام در خاک خود به زمین بنشانند. این رویداد در سراسر جهان بازتاب جدی داشت زیرا در آن زمان پهپاد آمریکایی Lockheed Martin RQ-۱۷۰ Sentinel مدرن ترین و سری ترین پهپاد بود. تصادفی نیست که در آن زمان ایالات متحده و بعضی کشورهای دیگر در مورد موفقیت متخصصین ایرانی اظهار تردید کردند ولی در نهایت امر مجبور شدند این واقعیت را قبول نمایند. فناوری هایی که ایران بعد از مطالعه جهاز پرنده آمریکایی به دست آورد، به عامل مهمی جهت توسعه برنامه ملی ساخت پهپادها مبدل شده است.

وسایل مبارزه سایبرنتیک که با موفقیت نسبتاً زیادی برای دفع حملات ویروس های آمریکایی و اسراییلی به کار گرفته می شود، بر حق مایه افتخار صنایع دفاعی ایران به حساب میاید. ویروس های «Stuxnet» و «Flame» و نیز Duqu که جدیداً ظاهر شد و هدف آنها از بین بردن یا مختل کردن زیرساخت کشور و ایجاد اختلال در فعالیت نیروگاه ها و واحدهای صنعتی و متوقف کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود، در مجموع به هدف خود نرسیدند. به گفته نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات سایبرنتیکی که به موقع اتخاذ می شوند و وجود فناوری ها وزمانهنمیااس-۳۰۰ رو.اوردهای انمو دستاوردهای انمکارن÷ویق می نماید.و یطی انها می برنده جایزه یوشنکو به ÷ را قبول نمایند. می نم و کارشناسان لازم در این بخش از جمله عوامل اساسی این موفقیت به حساب می آیند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000312/nf00312419-3.jpg

ایجاد اینترنت ملی برای کاربرد داخلی، یکی از تدابیر در زمینه مبارزه با حملات سایبرنتیک خارجی است. این شبکه در حال حاضر در دست طراحی است. به گفته مقامات رسمی ایران، دسترسی شهروندان کشور به شبکه جهانی هم مسدود نخواهد شد ولی ظهور اینترنت داخلی امکان نفوذ ویروس های ساخت دشمنان به فضاهای آن را به شدت کاهش می دهد. فرض بر آن است که واحدهای صنعتی و واحدهای دیگر زیرساخت از اینترنت داخلی استفاده کنند. گفتنی است که در ایران هم اکنون سایت های مشابه سرویس های بزرگ جهانی «یوتیوب» (که نام مشابه ایرانی آن «مهر» است) و سامانه های جستجوگر و ای‌میل وجود دارند. برنامه نویسان ایرانی نه تنها به منظور تأمین امنیت بلکه با عنایت به ملاحظات اخلاقی و دینی به طراحی این سرویس ها پرداختند زیرا در هاستینگ های ایرانی مواد سکسی، ضد اسلامی و توهین آمیز وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران مایل است در مسیر ایجاد اینترنت داخلی حرکت کند. اعلام شده است که بزودی سرویس جدید شبیه به نقشه Google Earth راه اندازی خواهد شد.

نظام آموزشی به عنوان اساس موفقیت های علم ایرانی

سطح بالای آموزش عمومی و حرفه ای، یکی از مبانی موفقیت های علم ایرانی است. «تقلب» که مفهومی شناخته شده برای روس ها است، در ذهنیت ایرانی برای خود جایی ندارد. هر فرد ایرانی از دوران طفولیت عادت کرده است که امتحانی که داده باشد، لازمه تقویت خودباوری او است. در ایران پدیده ای چون کپی کردن کار (تست یا مشق) دیگران در عمل غیر ممکن است. مزایای این شیوه عمل از موفقیت های دانش آموزان ایرانی در المپیاد ها و مسابقه های بین المللی روشن می گردد. به عنوان مثال، ایرانیان در چهل و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک صاحب ۳ مدال طلا، ۱ مدال نقره و یک مدال برنز شدند.

تعداد جمعی محصلین سطوح مختلف در جمهوری اسلامی ایران برابر ۱۸.۹ میلیون نفر است، از جمله ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانشجویان ۴۴۰ مؤسسه آموزش عالی این کشور هستند که در میان آنها ۸۷ دانشگاه، ۲۳ دانشکده، ۱۱۵ دانشگاه اسلامی، ۱۲۰ دانشگاه «پیام نور»، ۷۰ دانشکده حضوری و ۶ مرکز آموزش عالی هستند. واقعیت جالب این است که زنان بیش از ۶۰% دانشجویان ایرانی را تشکیل می دهند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000312/nf00312419-2.jpg

گفتنی است که زنان در زمینه علم هم به دستاورد های بالایی می رسند. به عنوان مثال، عاطیه کاظمی مجرد متخصص جوان ایرانی در زمینه سامانه های زیست محیطی، در ماه می برنده جایزه یونسکو به پاس پژوهش ها در زمینه توسعه پایدار مناطق حفاظتی بیوسفریک از طریق دفاع از سامانه های کلیدی زیست محیطی آنها شد. واقعیت جالب این است که بخش قابل توجه دانشجویان اروپا و آمریکا ایرانی تبار هستند. به عنوان مثال، ایرانیان مهاجر و آمریکایی های ایرانی تبار ۲۰% برنامه نویسان برجسته «دره سیلیکون» کالیفرنیا را تشکیل می دهند.

*****

جمهوری اسلامی ایران با سرعت فزاینده ای به پیشگام علم و فن جهانی تبدیل می شود و از کشورهای خاور میانه و جهان اسلام سبقت می گیرد. متخصصین ایرانی در رشته های مهمی چون نانو و زیست فناوری، صنایع اتمی و فضایی و طراحی جدیدترین انواع تسلیحات همگام با زمان حرکت می کنند. در عین حال، این کشور تحت فشار تحریم های بین المللی قرار دارد. این تحریم ها که هدف متوقف کردن پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند، با این وجود در موارد زیادی توسعه بعضی رشته های علمی ایران را تشویق می نماید. با عنایت به توسعه علم در ایران و دستاوردهای انکارناپذیر دانشمندان ایرانی احتمال می رود که جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک به یکی از مراکز اساسی پیشرفت جهانی تبدیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آفرین به شیربچه های ایران اسلامی
ان شاء الله با تلاش بیشتر قله های بیشتری رو فتح کنیم
خدا قوت
خداقوت دلاورمردان ایرانی . مرحبا به شما . مکتبی که صاحبش امام زمان (عج) ولی فقیهش و رهبرش حضرت امام آیت الله خامنه ای باشد دلیرانی چون شما باید بر افتخاراتش بیفزاید خداوند به همه شما جزای خیر دهد دعای خیر ما مردم حمهوری اسلامی توشه راهتان . امیدوارم همانطور که بنیانگذار فرزانه ایران اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند ایران باعث افتخار تمامی جهانیان خصوصا شیعیان جهان گردند .