شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد:

صادرات ۳۸میلیون‌تن‌کالا از مرزهای‌زمینی-آبی

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب: 330689
از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۲۴ میلیون و ۴۰۹ تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و ۳۸ میلیون و ۵۹۴ هزار تن کالا صادر شدکه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات ۲۵.۶ درصد کاهش و صادرات ۱۴.۳ درصد افزایش یافت.
به گزارش جهان به نقل از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، فرامرز مداح مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این خبر افزود: از مجموع کالاهای صادر شده۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای از کشور خارج شده است.

وی با اشاره به این که از مجموع واردات و صادرات سهم جاده ۹ درصد، راه‌آهن یک درصد و سهم دریا ۹۰ درصد است، اظهار کرد: از میان مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم ۵۸ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای میرجاوه و آستارا با ۱۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد طی ۸ ماهه نخست سال ۹۲، مرز بازرگان با ۲۵ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با ۲۳ درصد و آستارا با ۱۱ درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا ۶۱ درصد و در جابه‌جایی واردات کالا ۵۳ درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان از کشورهای ترکیه و آذربایجان بوده است.

مداح با اشاره به این که طی مدت مذکور، ۱۹۴ هزار نفر مسافر توسط ۱۹ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس ۳۸ درصد و سواری ۶۲ درصد است.

همچنین تعداد ۲۸۰ هزار نفر توسط ۲۶ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس ۴۷ درصد و سواری ۵۳ درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای کشور گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با ۳۰ درصد و بیله‌سوار با ۲۵ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور ۱۲۷ هزار نفر مسافر خارجی و ۶۷ هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از کشور ۱۵۱ هزار نفر مسافر خارجی و ۱۲۹ هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاه‌ای کشور خارج شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *