پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

تجارت ایران و عراق ۱۲میلیارد دلار شد

سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 359987
وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار معاون نخست‌وزیر عراق در امور اقتصادی بیان کرد هیچ گونه محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه وجود ندارد.
به گزارش جهان به نقل از سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، روژ نوری شاویس معاون نخست وزیر جمهوری عراق در امور اقتصادی، که در راس هیاتی بلند پایه متشکل از وزیر دارایی و تعدادی از مدیران ارشد حوزه های اقتصادی کشور عراق، ظهر روز یکشنبه وارد تهران شده است، با علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو نمود.

وزیر اموراقتصادی و دارایی کشورمان؛ ضمن اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو ملت دوست و مسلمان ایران و عراق و اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی دو کشور، از موفقیت دو طرف نسبت به افزایش حجم روابط بازرگانی کالاهای غیر نفتی دو کشور به ۶ میلیارد دلار در سال گذشته، ابراز خرسندی نموده و اظهار کرد: با توجه به حجم همکاری اقتصادی، شامل؛ ترانزیت، صادرات برق ایران به عراق، فروش گاز و صدور خدمات فنی و مهندسی، مجموع این همکاری‌ها در سال گذشته به بیش از ۱۲ میلیارد دلار شامل شده است.

طیب‌نیا بر اهمیت نقش و جایگاه همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای و استاندارد برای تسهیل مناسبات اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی و بازرگانی ایران و عراق، تاکید نمود و گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، هیچ گونه محدودیتی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و به ویژه کشور عراق وجود ندارد.

نوری شاویس معاون امور اقتصادی نخست وزیر عراق نیز، ضمن تشکر از میزبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران جهت پذیرش هیات عراقی و تمجید از روابط برادرانه و دوستانه دو کشور و اشاره به جنبه های راهبردی این روابط اظهار نمود: جمهوری اسلامی ایران، دوست واقعی مردم عراق است و دولت جمهوری عراق، عزم و اراده جدی بر گسترش و توسعه روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران دارد.

هیات ۲۳ نفره جمهوری عراق که بخشی از هیات کارشناسی آن از روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه جاری وارد تهران شده اند، قرار است که در طی مدت اقامت خود در ایران، علاوه بر ملاقات با وزیر امور اقتصادی و دارایی با تعدادی از مقامات ارشد کشورمان، از جمله؛ ریاست مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد عیقرلو
Iran, Islamic Republic of
با سلام سه سال نایب رییس اتاق مشترک ایران وعراق بودم بدترین شرایط تجارت با عراق دراین حدو یکسال است اماده مزاکره با امین شما دراین باره