جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲

زیباکلام:انرژی‌هسته‌ای چه گلی به‌سر ما زد؟‌

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب: 329362
مناظره حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی و صادق زیباکلام با موضوع «رابطه با آمریکا» عصر امروز در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مناظره حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی و صادق زیباکلام با موضوع «رابطه با آمریکا» عصر امروز در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

نبوی با بیان اینکه ارتباط جمهوری اسلامی ایران و آمریکا یک تکلیف سیاسی مشخص شده است، اظهار داشت: آمریکا از آن زمانی که اصرار داشت با کاپیتولاسیون بر کشورها سلطه‌گری کند، ایران زیر بار نرفت و از آن زمان تاکنون آمریکا در راستای سیاسی، تروریستی، نظامی و ... مسیری خونبار و توفانی را شکل داده است.

وی افزود: آمریکا همان شیطان بزرگ و سلطه‌سالاری است که پس از جنگ جهانی دوم از فروپاشی اروپا و نابودی ژاپن فرصت‌طلبی کرده است و درآمدهای هنگفتی را از این طریق به دست آورد.

زیباکلام: جمهوری اسلامی ایران آمریکاستیز است ‌

زیباکلام تصریح کرد: در بحث آمریکاستیزی معتقدم که اکنون زمان فرا رسیده است تا حداقل در یک فضای آکادمیک و دانشگاهی این سئوال اساسی را از خود بپرسیم که ریشه آمریکا‌ستیزی در جمهوری اسلامی ایران چه مبنایی دارد و در کجا قرار گرفته است.

وی با تاکید صحبت‌های یک نویسنده خارجی تاکید کرد: هیچ کشوری دوستان و دشمنان همیشگی ندارد و آنها طی زمان عوض می‌شوند، آن چه برای هر کشور ثابت می‌ماند، منافع ملی هر کشوری است که آیا اکنون منافع ما اجازه تداوم آمریکاستیزی را به ما می‌دهد.

نبوی بیان داشت: بحث ستیز را قبول ندارم و این یک مبنا‌ست و درست است که دفع سلطه هزینه‌هایی برای ما داشته و به ما ضربه‌هایی را وارد کرده است، اما امروز خوف آمریکایی‌ها از این است که اگر این روند ادامه داشته باشد به نتیجه‌ای نمی‌رسند.

وی افزود: آمریکا تحولات سیاسی چندجانبه را مدیریت می‌کند و در موضوع عراق و سوریه سربازان گمنام امام زمان (عج) تاثیرگذار بودند.

‌زیباکلام: دروغ‌بافی برای رسیدن به منافع آمریکاستیزی
نبوی: این دروغ‌پردازی برخی رسانه‌ها است و قبول دارم

زیباکلام در ادامه ‌آمریکاستیزی را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته هستند که در توجیه آمریکاستیزی نقش مهم آنها در دشمنی علیه ایران و هم‌دستی با محمدرضا پهلوی را عنوان می‌کنند و از این رو در ستیز هستند، اما بخش دیگری از آمریکاستیزی تحریف است، یعنی یک واقعیتی اتفاق می‌افتد و سعی می‌کنید که این اتفاق را هر طور که شده به آمریکایی‌ها ربط دهید و بسیاری از مسائل ما اینگونه است تا به نفع منطق آمریکا‌ستیزی پیش برویم.

زیباکلام ابراز داشت: مثلا می‌گوییم آمریکایی‌ها پول‌های ما را بلوکه کردند، اما نمی‌گوییم که ما چه کار کردیم که این اتفاق روی داده است و بخش سوم دروغ است و آن قدر دردروغ پردازی‌ها برای آمریکاستیزی عجله می‌کنند که متوجه نمی‌شوند از آن طرف انقلاب اسلامی را خراب می‌کنند.

نبوی در واکنش به این گفته عنوان کرد: قبول دارم که رسانه‌ها و خبرنگاران گاهی سلیقه‌ای و با دیدگاه‌های سیاسی خود عمل می‌کنند و دروغ پراکنی‌هایی دارند، اما بحث ما با آمریکا این مسائل نیست.

زیباکلام: انرژی هسته ای چه بر سر ما زده
نبوی: این کسانی که امروز اصلاح‌طلب شدند در صف اول آمریکاستیزی بودند

زیباکلام تصریح کرد: آنقدر سرگرم پیشبرد آمریکاستیزی بودیم که یک نفر نپرسید این انرژی هسته‌ای قرار است به سر ما چه گلی بزند که مستقیم و غیرمستقیم برای آن هزینه‌هایی می‌پردازیم.

نبوی با اشاره به اینکه زیباکلام هم صادق است و هم کلام زیبایی دارد، گفت: بخشی از کسانی که در ابتدا پای تریبون‌ها آمدند و ادعا داشتند باید با صدام هم‌پیمان شویم و بعد هم با طالبان، امروز هم‌پیمان شدن با آمریکا را مطرح می‌کنند و همین اصلاح‌طلبان در صفحه نخست آمریکاستیزی بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *