يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

عربستان مستأصل به دنبال چیست؟

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 328587
توافق اخیر ایران با قدرت‌های دنیا بر سر مسأله هسته ای آغاز مرحله‌ای جدید توأم با تزلزل و ترس را برای عربستان رقم زده است.
به گزارش جهان به نقل از مركز اسناد انقلاب اسلامی، كارشناس شبكه الجزیره، شاشاك جوشی، تحلیلی خواندنی از شرایط كشور عربستان پس از توافقنامه ژنو ارائه نموده كه در ادامه آورده شده است.

عربستان سعودی در خصوص تحولات خاورمیانه نه تنها به توافق هسته ای ایران با گروه ۵+۱ باز نمی گردد بلكه پیشرفت ایران از دهه های گذشته اسباب نگرانی این رژیم را فراهم آورده است. توافق اخیر ایران با قدرت‌های دنیا بر سر مسأله هسته ای آغاز مرحله‌ای جدید توأم با تزلزل و ترس را برای عربستان رقم زده است. به گزارش روزنامه تلگراف عربستان این توافق را نوعی فریبكاری و خیانت از سوی هم پیمانان غربی خود به ویژه امریكا قلمداد می كند.

با این اوصاف چه راهكارهایی پیش روی رژیم سعودی است؟ به گفته بندر بن سلطان، عربستان در پی تغییری تاریخی در سیاست خارجی خود به دنبال یافتن شركایی جدید بجای امریكا می باشد. بزرگترین چالش پیش روی عربستان در این مسیر، آن است كه هیچ كشوری همانند امریكا قادر نخواهد بود امنیت این پادشاهی را تامین نماید. نه تنها ایالات متحده بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی در منطقه دارد بلكه شبكه اطلاعاتی امریكا می تواند در هنگام بروز بحران مؤثر باشد.

لذا عربستان برای غبله بر نگرانی های خود از قدرت یافتن ایران و متحدانش دو راه بیشتر ندارد، تكیه بر خود یا اعتماد به امریكا. از آنجا كه اغلب تكنولوژی های مورد استفاده در ارتش عربستان توسط امریكا تامین می گردد، به نحوی كه قرارداد نظامی منعقد میان این دو كشور ۶.۸ بیلیون دلار می باشد، گزینه اول به طور كلی منتفی است.

گزینه های دیگر

عربستان گزینه های دیگری نیز برای تهیه جنگ افزارهای نظامی در اختیار دارد. به عنوان نمونه در دهه ۱۹۸۰ زمانی كه كنگره امریكا مانع فروش جنگنده های اف ۱۵ به عربستان شد، این رژیم تورنادوهای انگلیسی را به عنوان جایگزین انتخاب كرد. معاملات نظامی بین این دو كشور به حدی رسید كه در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ ، چهل و دو درصد از واردات نظامی عربستان از انگلیس بوده، در حالی كه این آمار برای امریكا معادل ۴۰ درصد است.

در عین حال، انگلستان در مقایسه با امریكا رویكرد محتاط تری در مسأله سوریه داشته و رأی منفی مجلس بریتانیا به دخالت نظامی در این كشور مؤیدی بر این مدعاست. همچنین انگلستان به دنبال بهبود روابط دیپلماتیك با ایران است. لذا نمی تواند متحد قابل اعتمادی برای عربستان به حساب آید.

از سوی دیگر فرانسه شاید گزینه مناسبی به نظر رسد، چرا كه در دور نخست مذاكرات ۵+۱ با ایران، سخت ترین مواضع ضد ایرانی را اتخاذ نمود. اما محدودیت‌هایی در این زمینه نیز وجود دارد.

در جریان ادعای امریكا برای حمله به سوریه فرانسه در ابتدا كه از حامیان آن به شمار می آمد اما در ادامه به مخالفان سرسخت هرگونه دخالت نظامی در سوریه تبدیل شد. همچنین با برداشته شدن تحریم های ضد ایرانی، فرانسه اولین كشوری خواهد بود كه كارخانه‌هاش را در این كشور راه اندازی خواهد كرد. بدین ترتیب راهی جز ارتباط با كشورهای عرب منطقه باقی نخواهد بود. اما این امر خود با مخاطراتی روبرو است. به عنوان نمونه ریاض نتوانست با فشار بر مراكش و اردن آن‌ها را مجبور به عضویت در شورای همكاری خلیج فارس نماید. همچنین برخی كشورهای عضو این پیمان از جمله قطر و عمان حاضر نیستند زیر بار سلطه عربستان قرار گیرد.

بدین ترتیب عربستان به هر سوی روی نماید با مشكلات عدیده ای در یافتن شریكی ضد ایرانی مواجه است و مجبور است، در عین اكراه ارتباط خود با ایالات متحده امریكا را همچنان حفظ نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *