جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

خشم سعودی‌ها از برقراری پرواز کویت - نجف

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۴
کد مطلب: 327860
مسئولان سعودی خشم و نارضایتی خود را از برقراری پرواز مستقیم بین کویت و شهر نجف اشرف در عراق ابراز داشتند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، برخی منابع کویتی به روزنامه القدس العربی چاپ لندن گفتند: مسئولان کویتی با نارضایتی همتایان سعودی خود به خاطر اقدام کویت در برقراری پروازهای مستقیم هوایی بین کویت و شهر نجف اشرف به طور غیرمنتظره روبرو شدند که همزمان با اصابت ۶گلوله خمپاره به مرز عربستان صورت گرفت.‬

خطوط هوایی کویت چهارشنبه گذشته اولین پروازهای منظم خود به عراق را از آغاز حمله عراق به این کشور در سال ۱۹۹۰ میلادی برقرار کرد که نشان از بهبود روابط بین دو کشور همسایه دارد.

این منابع کویتی گفتند: شیخ صباح الاحمد امیر کویت تلاش کرد که به مسئولان سعودی دراین باره اطمینان بدهد اما صرف نظر کردن از برقراری پرواز به نجف را رد کرد.

این نارضایتی سعودیها از اقدام کویت با اختلافات دیگر در بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همزمان شده است که مهمترین آنها تضاد مواضع عربستان و قطر درباره تحولات مصر است.

اختلاف میان عربستان و قطر به طور آشکاری بر بحران مصر نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که قطر از جنبش اخوان المسلمین و "محمد مرسی" رئیس جمهور معزول آن کشور حمایت می کند. این در حالی است که عربستان با تمام قوا از دستگاه نظامی مصر و فرمانده آن "سرتیپ عبدالفتاح السیسی" حمایت می کند و بیش از هفت میلیارد دلار به دولت جدید آن کشور کمک کرده است.

منابع سعودی معتقدند که برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعد از نزدیکی روابط بین ایران و آمریکا با چالش مهمی روبرو شده اند درحالی که برخی دیگر از این کشورها این نزدیکی را به زیان خود نمی دانند به گونه ای که امارات به عنوان اولین کشور عرب حوزه خلیج فارس از توافق هسته ای ایران استقبال کرد.

منابع کویتی یاد شده گفتند: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تلاش می کنند که پیش از برگزاری اجلاس سران شورای همکاری اختلافات خود را حل و فصل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *