شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

تلاش برای‌رساندن تورم به ۳۰درصد تا پایان‌سال

يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب: 327264
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در شش ماهه اول امسال، تورم نقاط مختلف کشور از ۴۰ به ۳۶ درصد کاهش یافت و تلاش می‎شود که تا پایان امسال شش پله دیگر کاهش یابد و به ۳۰ درصد برسد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، غلامرضا کاتب در همایش ملی آسیب‎شناسی نهادهای مالی در اقتصاد اسلامی که در تالار دانش دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان برگزار شد، اظهار کرد: کاهش تورم، کاهش نرخ ارز را به دنبال دارد و باعث افزایش سرمایه‎گذاری در کشور می‎شود.

وی یکی از علل ایجاد تورم را اجرای طرح مسکن مهر دانست و گفت: ۱۷ درصد از تورم امروز کشور مربوط به اجرای طرح مسکن مهر است.

کاتب ادامه داد: این طرح باعث خانه‎دار شدن بسیاری از اقشار جامعه شد اما در نظر نگرفتن منابع مالی اصولی و منطقی برای آن علاوه بر تورم باعث بدهی ۴۳ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن به بانک مرکزی نیز شده است.

نماینده مردم شهرستان‎های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آسیب‎های جدی سیستم نهادهای مالی وجود سیستم‎های پولی فعال در کشور است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت نمی‎کنند.

کاتب اظهار داشت: عدم رعایت بانک‎داری بدون ربا، نداشتن انضباط مالی و نداشتن کادر اقتصادی تخصصی از نقاط ضعف سیستم‎های پولی فعالی است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت نمی‎کنند.

وی رشد سرمایه‎گذاری در کشور از سال ۸۶ را منفی دانست و گفت: خوشبختانه سرمایه‎گذاری در سه ماه اخیر رو به رشد است و پیش‎بینی می‎شود تا پایان امسال، رشد اقتصادی منفی به مثبت تبدیل شود که گام بزرگی در اقتصاد کشور خواهد بود.

به گفته کاتب، این رشد سرمایه‎گذاری باعث خواهد شد دوران تحریم به خوبی سپری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *