دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۶
۱۰
اوضاعی شبیه بحران مرغ؛

کمبود برنج در مناطق غربی کشور و سکوت مسئولان

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 267391
نرخ تورم از فروردین 90 تا آبان ماه سال جاری رشدی 97 درصدی را تجربه کرده است که برای درک شرایط امروز مردم، لاجرم باید جهش قیمتی آبان ماه تاکنون را هم در نظر گرفت؛ یعنی یک بهمن گرانی.
کمبود برنج در مناطق غربی کشور و سکوت مسئولان
به گزارش سرویس اقتصادی جهان نيوز، این تورم سرسام آور که در مواد خوراکی و مصرفی نمود بیشتری دارد یک واقعیت تلخ است اما داغ بزرگ این روزها نه تورم که "بی ثباتی آزاردهنده نرخ ها" و اخیرا هم "احتکار" و جنایت برخی سودجویان بازار است که حکایت آن تاسف برانگیز است.

در همین راستا، اخیرا بازار برنج بویژه نوع وارداتی آن دچار جهش قیمتی شده و در کنار گرانی سراسری آن، در برخی مناطق کشور هم به ماده ای کم یاب تبدیل شده است؛ درست همانند آنچه ابتدای امسال بر سر مرغ آمد و بعدا در مناطقی گریبان بازار چای را گرفت.

بحران برنج اکنون در مناطق شمال غربی، غرب و جنوب غربی کشور
این وضعیت زمینه سوءاستفاده را برای سودجویان فرصت طلب فراهم آورده تا با عرضه برنج نامرغوب و یا مخلوط کردن برنج مرغوب و مرغوب از این آب گل آلود ماهی های درشت صید کنند.
شدت یافته و شهرهایی همچون کرمانشاه، اهواز، آبادان و خرمشهر، هندیجان، خرم آباد و ... را در برگفته و در حال گسترش است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها و مغازه‌ها ظاهرا با کمبود برنج روبرو هستند. در برخی از شهرها که فروشگاه هایی اقدام به توزیع برنج های معمولی با قیمت 2 ماه پیش می‌کنند، شاهد صفوف طولانی مردم هستند.

قیمت برنج هم بشدت افزایش یافته به طوری که کیسه های 10 کیلویی برنج مثلا در کرمانشاه از مرز 50 هزارتومان هم گذشته است.
 
این وضعیت زمینه سوءاستفاده را برای سودجویان فرصت طلب فراهم آورده تا با عرضه برنج نامرغوب و یا مخلوط کردن برنج مرغوب و مرغوب از این آب گل آلود ماهی های درشت صید کنند.

خبرنگار جهان نيوز از کرمانشاه گزارش داد که حتی در مرکز این استان و برخی شهرستان ها کیسه های برنج را با "جو" پر کرده و به نرخ برنج به مردم فروخته اند. این اقدام در چند منطقه استان گزارش شده است. در برخی مناطق هم مخلوطی از جو و برنج را به نرج برنج به مردم فروخته اند.

واقعیت
اگر مسئولان دولتی برای این مشکل چاره جویی نکنند بی شک دامنه آن بزرگتر خواهند شد و با توجه به نزدیک بودن بازار سال نو باید منتظر زورآزمایی جدید دولت و دلالان بود؛ دلالانی که به هیچ چیز جز جیب خود نمی اندیشند.
تاسف برانگیز دیگر احتکار گسترده برنج از سوی سودجویان خرد و کلان و اخلالگران بازار است که روایت آن نقل محافل مردمی در شهرهای مذکور است.

این رویدادهای تلخ در شرایطی است که تاکنون مسئولان و مدیران دولتی اقدام مناسب یا دست کم پاسخ صریح به مردم نداده اند.

بنابر اعلام انجمن برنج ایران، نیازمصرف برنج در کشور هر سال به طور میانگین، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن است. از این مقدار، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در داخل تولید می‌شود و نزدیک به ۷۰۰ هزار تن نیز از خارج وارد می‌گردد. به گفته‌ی این انجمن از اول سال ۹۱ تاکنون ۳ میلیون و یک صد هزار تن برنج خریداری شده است؛ یعنی ۲۰۰ هزار تن نیز بیشتر از مصرف کشور برنج داریم. ازطرف دیگر، سازمان گمرک ایران اعلام کرده از ابتدای سال ۹۱ تا الان نزدیک به ۷۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده است. با این اوصاف روشن نیست چرا برنج، کمیاب شده است؟

اگر مسئولان دولتی برای این مشکل چاره جویی نکنند بی شک دامنه آن بزرگتر خواهند شد و با توجه به نزدیک بودن بازار سال نو باید منتظر زورآزمایی جدید دولت و دلالان بود؛ دلالانی که به هیچ چیز جز جیب خود نمی اندیشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عارف
من واقعا حیرت زده ام که این دولت تا چه حد میتونه به فکر مردم باشه که حتی تناسب اندام وچاقی ملت براش مهم باشه.از زمانی که برنج در منطقه ما کمیاب و نایاب شده هیکل مردم متناسب شده و لرستان شده تیپستان.من که از دولت واقعا متشکرم
نظام اسلامي ايران فقط به پشتوانه مردم ، قوي و برقرار است اميدواريم كه مسئولان نظام طوري عمل نمايند كه مردم زير بار گراني و تورم له نشوند زيرا اگر اين اتفاق رخ بدهد مردم اميد واعتماد شان را از دست خواهند داد و آنوقت است كه بايستي فاتحه مملكت را خواند .
Iran, Islamic Republic of
اولا از سایت جهان نیوز در خصوص طرح این موضوع کمال تشکر رادارم
جهت اطلاع خوانندگان این مطلب عرض میکنم که هم اکنون نرخ کیسه 10 کیلویی در اهواز و سایر شهر های استان از مرز 50 هزار تومان گذشته ولی این وضع کاملا طبیعی و قابل پیش بینی بود چرا ؟ عرض میکنم به دلیل آنکه وقتی متولی اصلیه بازار در استان خوزستان که ریس سازمان ... است مدام در حال مصاحبه کذب و گفتن دروغ به مردم است (مصاحبه ایشان و معاون بازرگانی داخلی ایشان با چند روزنامه استانی مبنی بر فراوانی برنج و قیمت 28000تومانی آن )دلیل دیگر آنکه رئیس چنین سازمان عریضو طویلی به هیچ وجه تخصص لازم را ندارد بلکه مدر ک حقوق داره و هیچ اطلاع و تخصصی در زمینه های کاری ندارند ولی متاسفانه هزینه این انتصابات نامناسب را مردم شریف و شهید پرور خوزستان می‌دهند نه مدیران غیره متعهد نکته آخر اینکه در استان خوزستان به دلیل بافت سنتی موجود مراسم عروسی و فاتحه خوانی همرا ه با پخت غذا می باشد که هر کسی که می خواهد عروسی کند یا عزادار است باید 7 صبح برود و همراه با سند ازدواج یا فوت نامه تنها 5 کیسه به او بدهند بعد از کلی انتظار در یافت نماید که بخش کوچکی از نیاز او می باشد به قول یکی از همشهری های ما که آدم نمی داند غصه عزیزش را بخورد یا تهیه برنج را؟!
مبین
Netherlands
سلام استان آذربایجانغربی را از قلم انداختید در شهرهای این استان برنج خارجی در فروشگاه یا موجود نیست و یا بصورت مخفیاینه با قیمت بالا بفروش میرسد
وای برما
mohammad
در استان ايلام برنج توسط بازرگاني و با ارائه ته سوش كوپن هاي مرحله دوازدهم بين مردم توزيع مي شود و قيمت برنج داخلي هم جهش بسيار بالايي داشته و متأسفانه مردم هم براي تأمين برنج مورد نياز خود با مشكل جدي مواحه هستند.قابل توجه مسئولين محترم كه مدام مي گويند: قدرت خريد مردم بيشتر شده و ...
Iran, Islamic Republic of
امام فرمود مبادا مملكت بدست نااهلان ونامحرمان بيفتد در ك... كه وضع تقريبا" چنين است . متاسفانه بي مديريتي دراستان غوغا ميكند وكسي پاسخگو نيست . چرا با مديريت كلان استان برخورد نميشود واينهمه ناهماهنگي دراستان وجوددارد ومردم ناراضي اند.
خوب مردم این مناطق بروند سر کوچه آقای احمدی نژاد خرید کنند
Iran, Islamic Republic of
سرنخ جايي ديگر است!!از وقتي تامين اعتبار برگه هاي ثبت سفارش در تهران و وزارت صنعت معدن و تجارت متمركز شد فقط چند وارد كننده عمده توانستند نسبت به گشايش ال سي اقدام كنند .مثل برنج ... كه بيش از 150 هزار تن برنج در انبارهاي بنادر ذخيره كرده و حاضر نيست به نرخ مرجع بفروشد .قبلا وارد كننگان جزء بودند كه از هر استان نسبت به واردات اقدام مي‌نمودند و در همان استان بر آنها نظارت و اقدام به توزيع ميشد اين اصل ماجراست خودتان را خسته نكنيد الان هم به اندازه كافي برنج در انبارهاي بندر مربوط به چند شركت عمده موجود است اگر ميتوانيد و قدرت داريد فشار بياوريد ترخيص كنند والسلام .
برنج نیست ؟چرا کیسه ای 60 هزار تومان هست ولی به نرخ بازرگانی نیست > لطفا نظارت را بیشتر کنید.