پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۶
۱۴

تلاش آمریکا برای تحقیر ایران در مذاکرات/ اشتباه محاسباتی غرب

اشتون: آمادگی به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران را نداریم!
جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 326896
کارشناسان در تهران می گویند با وجود امتیازهای بسیار سخاوتمندانه ای که ایران پیشنهاد کرده است، امریکا حتی به اندازه یک قدم هم حاضر به تعدیل موضع خود نیست واین معنایی جز تلاش برای تحقیر ایران ندارد.
تلاش آمریکا برای تحقیر ایران در مذاکرات/ اشتباه محاسباتی غرب
به گزارش جهان، ایران هسته ای نوشت:

منابع مطلع در تهران می گویند تیم مذاکره کننده ایران موظف است در صورت تداوم مخالفت غرب با به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران، بدون ایجاد دورنمایی برای مذاکرات بیشتر، از هرگونه توافق، امضای بیانیه یا صدور اعلامیه مشترک پرهیز کرده و به تهران بازگردد.

شنیده های «ایران هسته ای» حکایت از آن دارد که در سومین دور از مذاکرات اشتون- ظریف، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از همه اعضای ۱+۵ مذاکره می کند، اشتون همچنان تاکید داشته است که این گروه در توافقنامه موقت آمادگی به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران را ندارد.

علاوه بر این، از ظهر روز پنج شنبه صداهای رادیکالی از امریکا شنیده می شود که به کمک مذاکره کنندگان غربی در ژنو آمده و تلاش می کند با نگران کردن ایران از عواقب شکست مذاکرات، یک توافق بد را به ایران تحمیل کند.

هری رید رهبر اکثریت دموکرات در سنای امریکا امروز گفته است که امریکا خود را آماده می کند تا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات دور جدیدی از تحریم ها را علیه ایران اعمال کند.

همچنین منابع امریکایی می گویند کنگره سرجمع یک ماه به دولت امریکا برای رسیدن به یک توافق با ایران مهلت داده است.

توافقی که اکنون روی میز است در گام اول پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند و در مقابل، آنگونه که امریکایی ها گفته اند، تعدیل هایی در تحریم ها ایجاد می کند که در کل ارزش آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار نخواهد بود.

کارشناسان می گویند این رفتار گروه ۱+۵ برای تصمیم گیران در تهران دارای چند معنای مهم و قطعی است:

۱- نخست اینکه گروه ۱+۵ تصمیم گرفته است ایران را تحقیرکند. به عقیده این کارشناسان متاسفانه رفتار مقام های دولتی در هفته های گذشته به نحوی بوده که غرب را دچار این اشتباه محاسباتی کرده است که ایران به دلیل فشار تحریم های فعلی و ترس از تحریم های جدید نیازمند یک توافق است و در نهایت به هر درخواستی تن خواهد داد. یک دیپلمات به «ایران هسته ای» گفت: «ظاهرا غربی ها تصور می کنند برای ایران هر توافقی یک توافق خوب است و بدترین گزینه این است که اصلا توافقی نشود». به همین دلیل مذاکره کنندگان غربی درخواست هایی بسیار بیشتر از آنچه در یک توافق موقت و اولیه به آن نیاز است را روی میز گذاشته اند. دیپلمات یاد شده ادامه داد: «غربی ها می گویند در حال بحث درباره توافقی هستند که فقط گام اول را توصیف می کند. ولی برخی از درخواست های آنها اتفاقا به این معناست که از همین الان می خواهند تکلیف گام آخر را معلوم کنند».

کارشناسان در تهران می گویند با وجود امتیازهای بسیار سخاوتمندانه ای که ایران پیشنهاد کرده، امریکا حتی به اندازه یک قدم هم حاضر به تعدیل موضع خود نیست واین معنایی جز تلاش برای تحقیر ایران ندارد.

۲- دوم اینکه ظاهرا تیم ۱+۵ تصور می کند دستور العمل طرف ایرانی این است که بدون توافق به تهران برنگردد. کارشناسان می گویند این ارزیابی اطلاعاتی مستقیما محصول آدرس های غلط ارسال شده از داخل ایران است که البته با فرمایشات صبح چهارشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی تا حدود زیادی تصحیح شده است. یک کارشناس ارشد در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «موضوع دقیقا برعکس است. اتفاقا دستور العمل تیم ایرانی این است که سوء تفاهم های ایجاد شده برای طرف غربی را برطرف کند. مشخصات یک توافق حداقلی که تنزل از آن غیر ممکن است برای تیم ایرانی کاملا روشن است. اگر غربی ها تصمیم به بازی با خطوط قرمز ایران داشته باشند خواهند دید که تیم ایرانی بسیار آسان تر از آنچه آنها فکرش را می کنند ژنو را ترک خواهد کرد».

تحلیلگران امور راهبردی در تهران عقیده دارند اتفاقا ایران اکنون در وضعیتی است که هزینه های توافق نکردن برای آن حداقل شده است.

این کارشناسان دو دلیل را برای این امر ذکر می کنند:

۱- جامعه ایرانی کاملا متوجه شده است که نظام در عالی ترین سطح همه نرمش های ممکن را نشان داده اما این غربی ها هستند که نمی توانند گریبان خود را از دست اسراییل خارج کنند. بنابراین مردم ایران مقصر هرگونه عدم توافق را اسراییل، امریکا و فرانسه خواهند دانست نه ایران.

۲- بدون شک، در صورت شکست مذاکرات امریکا قادر به برقراری اجماع جهانی برای اجرای تحریم های جدید خود نخواهد بود و اجماع موجود برای اجرای تحریم های فعلی هم به طور جدی آسیب می بیند. بسیاری از متحدان امریکا به این نتیجه رسیده اند که ایران کاملا آماده توافق است و مشکل از امریکاست و همین اراده آنها را برای اجرای تحریم ها سست خواهد کرد. بنابراین ایران در موقعیت بهتری برای کنار آمدن با رژیم تحریم ها قرار خواهد داشت.

پایان روز جمعه زمانی است که ایران می تواند در این باره که کدام مسیر را باید در پیش گرفت تصمیم گیری کند.

یک دیپلمات گفت: «هر تصمیمی که گرفته شود موید بدبینی های موجود و دارای تبعات میان مدت خواهد بود و اثرات آن از حد و حدود این دور از مذاکرات فراتر خواهد رفت».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با سلام
در 8 سال دولت احمدی نژاد، ایشان با قدرت تمام جلوی آمریکا و غرب ایستاد ولی در این سه ماهه با عملکرد دولت اعتدال و راستگویان کار به جایی رسیده است که آمریکا می گوید ایران به خاطر تحریمها پای میز مذاکره آمده است و حالا مدعی هستند که باید تحریمها را تشدید کرد.
شده ایم مسخره آمریکا و غرب
این هم از سیاست خارجی دولت اعتدال!!!
این که تصور کنیید مردم ایران فقط فرانسه رو مقصر می دونند اشتباه بزرگی می کنیید مثل اشتباه محاسبه در انتخابات گذشته مردم ایران حماقت فرانسه رو دیده اند ولی صداهای دیگری رو هم از تهران شنیده اند که انگار ارزوی شکست مذاکرات رو دارنند با این تحلیل هاتون به مردم توهین نکنیید
افشین
تا توافق حاصل نشه برنگردید ...
سعید
10میلیارددلاربخوردتوی سرشان مااگرهمگی ازگرسنگی هم بمیریم این ننگ رانمی پذیریم.
میترا1
ما که میدونستیم این غرب خبیث قابل اعتماد نیست !

...
موسوی
ببخشید منظورتون از کارسناسان کیا هستن میشه واضح اینو بگی؟!!!!

خواهشا مدرک تحصیلی سوابق + اسم رو هم ذکر کنین
United States
ممکن نام این تحلیل گران وکارشناسان را بفرمائید
United States
KOLE 5+1, SHAYATINAND...
به تیم خودمون خوش بین هستم، به تعهد، تجربه و شایستگی شان.
محمد .ن
United Arab Emirates
غرب ، امریکا واسرائیل بدانند ایران نیاز به سلاح اتمی ندارد ....
خوب وقتی دشمن ما در مواضع خودش قریب به صد سال است که محکم ایستاده چرا ما نباید به حکم قرآن که می فرماید با تمام قوا در مقابل دشمن با هم متحد شده و تجهیز شوید عمل کنیم؟!
آیا سخن حضرت حق، خالق عالم هستی اعتبارش کمتر از ابلیس آمریکایی هاست؟!

طبق فرمایش قرآن کریم خداوند سر نوشت هیچ مردمی را از خوبی به بدی تغییر نمی دهد مگر اینکه خود آن مردم این گونه بخواهند.
وقتی ما از سخت ترین گلوگاه ها با عنایت ویژه خداوند گذر کردیم چرا باید در حال حاضر چشم امید به غرب داشته باشیم و به آن ها امتیاز بدهیم و منتظر باشیم تا آن ها از اموال به یغما برده خودمان اندکی را به ما صدقه بدهند!!!
حسین حسینی
به لطف خدا وباعنایت آقا ولی عصر از این دوران هم گذر خواهیم کرد انشااله دست در دست هم همچون دوران جنگ تحمیلی پشت تحریم تحمیلی را هم میشکنیم ودر مقابل خدا سربلند ودر چشم دنیا مقتدر تر از گذشته خواهیم شد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
امریکا در ایران از کسانی مشاوره می گیرد که باور ان سخت است . علت امیدواری امریکا هم همین خود فروخته های نچندان موجه هستند .
مجید مجد
United States
مرگ بر آمریکا