دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۱

قاچاقچی‌ها مخالف طرح شبنم هستند

راهکارهای اصلاح طرح شبنم
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 326469
رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه طرح شبنم بالاخره یک روز باید اجرا شود، گفت: کسانی که سودهای هنگفت از قاچاق می‌برند مخالف این طرح هستند.
به گزارش جهان، محمد طحان پور در گفت‌وگو با دانشجو، در خصوص قاچاق کالا در صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت: این معضل بیشتر به لوازم کوچکتر مربوط می شود که قاچاق آنها امکان پذیر است و به بازار این محصولات لطمه می زند.

وی افزود: راه حل هایی برای مقابله با قاچاق کالا به کشور وجود دارد که طرح شبنم یکی از این راه هاست که در صنف فروشندگان لوازم خانگی بسیار موفق بود و از تولید داخلی نیز حمایت می کرد.

رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: البته در اجرای این طرح مشکلات زیادی وجود داشت و منکر این مشکلات نمی شویم؛ طرح شبنم هم در اجرا به سرنوشت طرح مالیات بر ارزش افزوده دچار شد که هر دو طرح های بسیار مفیدی بودند و بالاخره یک روز باید اجرا شوند، اما به دلیل شتابزدگی و عدم بسترسازی با مشکلات عدیده ای روبرو شدند.

طحان پور ادامه داد: با این وجود ما از اصل طرح حمایت می کنیم؛ در کشورهای دیگر هم نمونه های این طرح وجود دارد و حتی یک سیم کارت هم دارای بارکد است. اجرای صحیح شبنم هم به سود تولیدکننده است و هم به سود مصرف کننده.

وی در خصوص موانع اجرای این طرح گفت: بزرگترین مانع پیش روی طرح شبنم مشاوره غلط افرادی بود که از عدم شفافیت سود می بردند و از طریق قاچاق کالا به کشور سودهای هنگفت با رقم های نجومی بدست می آوردند؛ این افراد با فراگیر شدن طرح شبنم منافعشان را از دست می دهند و به همین دلیل با آن مقابله می کنند.

رئیس صنف فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: البته یک مشکل دیگر ناتوانی و مهیا نبودن زمینه های اجرای این طرح در برخی صنوف است؛ مثلاً در صنف قفل سازان زدن برچسب روی ۲۰۰ کارتن قفل که هر کدام حاوی ۶۰۰ عدد قفل می باشد، کار دشواری است؛ ضمن اینکه برخی کالاها هنگام واردات امکان باز کردن بسته بندی آنها وجود ندارد.

طحان پور افزود: البته این مشکل راه حل دارد، باید اول شرایط را مهیا می کردیم و بعد به فکر اجرای طرح می افتادیم؛ راه اول این است که از تولیدکنندگان در کشورهای دیگر بخواهیم همان طور که دفترچه راهنمای فارسی کنار کالای صادراتی به ایران قرار می دهند، بارکد هم نصب کنند.

وی گفت: راه حل دیگر هم دستیابی به تکنولوژی های روز در این حوزه است که امکان بارکد زدن سریع و کم هزینه را برای تمام کالاها فراهم می کند که امکان تقلب و کپی هم دشوار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *