يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۲

تب گرانی میوه‌ در بازار

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 323856
برنامه ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی رو به پایان است و تاکنون کلیدی برای کاهش قیمت میوه و محصولات کشاورزی پیدا نشده است، سود به جیب عده‌ای دلال سودجو می‌رود و باغدار در حسرت دسترنج به بادرفته می‌ماند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حالی برنامه ۱۰۰ روزه دولت تدبیر و امید که قول متعادل ساختن قیمت بازار و ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه را داده بود رو به پایان است که قیمت میوه و محصولات کشاورزی نه تنها کاهش نداشته، بلکه قیمت‌های فزاینده‌ای را تجربه می‌کند.

اگر چه افزایش قیمت برخی میوه‌هایی که فصل آنها پایان یافته تا حدی طبیعی است، اما میوه‌های پاییزی هم با تب و تاب گرانی به بازار آمده است.

گزارش میدانی خبرنگار فارس، از میوه‌فروشی‌های سطح شهر حاکی است قیمت گلابی ۸۰۰۰ تومان، لیمو شیرین ۳۰۰۰ تومان، سیب ۵۰۰۰ تومان، کیوی ۴۵۰۰ تومان، نارنگی ۴۵۰۰ تومان، موز ۴۰۰۰ تومان، پرتقال ۴۰۰۰ تومان، انار ۵۰۰۰ تومان و خرمالو ۴۵۰۰ تومان است.

این قیمت‌ها نسبت به یک ماه گذشته نیز افزایش قابل توجهی داشته و به همین دلیل میزان در سبد خانوارها هم کمتر شده است.

بر اساس این گزارش، تفاوت بسیار زیاد قیمت میوه در میادین با بازار حاکی از این است که قیمت در سطح شهر بیشتر به دلیل عدم نظارت بر بازار و توزیع است و مفهوم آن این است که پول این میوه‌ها هیچ وقت به جیب تولید کننده نمی‌رود.

بر اساس این گزارش قیمت سیب در میادین میوه کیلویی ۱۵۰۰ تومان، انگور ۱۴۰۰ تومان، خیار ۲۴۵۰ تومان، موز ۳۱۵۰ تومان، لیمو ترش ۳۴۰۰ تومان، هندوانه ۶۵۰ تومان، خربزه ۷۰۰ تومان، سیب‌زمینی ۱۴۸۰ تومان، گوجه فرنگی ۱۵۵۰ تومان، هویج ۷۰۰ تومان، انار ۱۷۰۰ تومان، لیمو شیرین ۱۵۵۰ تومان، پیاز ۷۰۰ تومان، نارنگی ۱۲۰۰ تومان است.

عدم نظارت بر بازار به رغم تولید مناسب میوه که امسال وجود دارد باعث شده است میوه با قیمت‌های نجومی به دست مصرف کننده برسد که قشر متوسط جامعه توان خرید آن را ندارد، در حالی که قیمت خرید از کشاورز بسیار ناچیز است.

گزارش‌ خبرنگار فارس حاکی است، از زمان خرید میوه از کشاورز تا رسیدن به دست مردم افزایش ۳۰۰ درصدی پیدا می‌کند.

نتیجه آنها متضرر شدن کشاورز و مردم و تقویت عده‌ای سودجو است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
شما هرچقدر ار دلال و دلال بازى بنويسيد نهادهاى نظارتى ككشان هم نميگزد ٣٠ سال است صورت مساله همين است وجود دلال ولى كو عزم جدى فقط بيچاره كشاورز و بيچاره مردم.
م ل اراکی از سوئد
Sweden
باسلام

تنها راه حل مشکل گرانی جمع آوری دلالان و مجازات شدید آنهاست. مجلس باید برضد این خفاشان و تروریستهای اقتصادی قانونی وضع کند و نیروهای مسئول هم قانون را اجرا کنند تا بازار آرام شود.

مسئولین باید مثل غرب با تروریستهای اقتصادی و دلالان برخورد کنند. اینها عمدا باعث نارضایتی مردمند. کارهای خوب را باید از غربیها یاد گرفت. هیچ دلیلی ندارد که قیمت مرغ، برنج ، گوشت و میوه در ایران تقریبا با اروپا برابر باشد در صورتیکه کارگر جوجه کشی و قصاب در اروپا ۵-۸ برابر کارگر ایرانی حقوق میگیرد و میوه در ایران تولید میشود.

این دلالان ذالو صفت هستند که باعث گرانی سرسام آور اجناس هستند. من ۳۰ سال است که در اروپا هستم و در ۵ کشور اروپایی هم مقیم بوده ام و سالی دو بار هم به ایران می آیم و قیمتها را هم مقایسه میکنم.