دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳۹
۱۰۳
چه کسی می تواند جام زهر را به کشور تحمیل کند؟

مردم دولت انتخاب نکرده اند که برایشان صبح به صبح مشکلات اقتصادی را قرائت کند

سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 322385
دولتی که القاب «امید» و «تدبیر» را تصاحب کرده بود، این روزها وظیفه ای جز القای «نا امیدی» و «بحران» ندارد. بدون شک رای هجده میلیونی حسن روحانی نیز تفسیری جز خواسته مردم از تغییر وضعیت نامناسب معیشتی نداشته است و قطعا مردم وزیر و وکیل و دولت انتخاب نکرده اند که برایشان صبح به صبح مشکلات اقتصادی را قرائت کنند.
مردم دولت انتخاب نکرده اند که برایشان صبح به صبح مشکلات اقتصادی را قرائت کند
جهان نيوز - صادق وفایی:
اول. دولتی که القاب «امید» و «تدبیر» را تصاحب کرده بود، این روزها نباید وظیفه القای «ناامیدی» و «بحران» را ایفا کند. بدون شک رای هجده میلیونی حسن روحانی نیز تفسیری جز خواسته مردم از تغییر وضعیت نامناسب معیشتی نداشته است و قطعا مردم وزیر و وکیل و دولت انتخاب نکرده اند که برایشان صبح به صبح مشکلات اقتصادی را قرائت کنند. اگر مردم تشنه شنیدن بدبختی های اقتصادی بودند؛ بدون شک دولت مردان احمدی نژاد خوش صداتر و جوان تر از مسئولین فعلی بودند اما خواسته مردم حل همین مشکلاتی است که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند و نیازی به تکرار آن ندارند. حسن روحانی خبر از خزانه خالی و بی پولی دولت می دهد. وزیر صنعت نیز آب پاکی را روی دست مردم ریخته و خبر از گرانی خودرو می دهد. آب، برق و برخی از محصولات پتروشیمی نیز گران تر می شود یا به تعبیر مسئولین دولت قیمت هایشان واقعی می شود تا مردم حساب کار دستشان بیاید که باید هزینه ها را پرداخت کنند. بله مردم باید هزینه همه چیز را پرداخت کنند!

وضعیت باقی مدیران نیز تفاوت چندانی ندارد و کمبود بودجه و گرانی فصل مشترک اظهارات همه وزرای دولت شده است و جمله ای که بیش از همه تکرار می شود، بهبود شرایط فعلی مدتها به طول خواهد انجامید. رئیس بانک مرکزی نیز چشم انداز اقتصاد ایران در سال جاری را رشد اقتصادی منفی شش درصد تخمین می زند تا مردم بیش از پیش به عمق مشکلات پی ببرند.

دوم. اما بعید به نظر می رسد صرف گزارش دهی هدف مسئولین باشد. محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بعد از انتخاب روحانی نیز گشایش در مشکلات مردم را وعده می دهد و میگوید در ۱۰۰ روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم، کابینه جدید قصد ایجاد تغییرات در زندگی معیشتی مردم دارد. اما نحوه چگونگی در گشایش مشکلات همت و جهاد اقتصادی نیست بلکه رفع تحریم ها است. نوبخت بعدها گشایش اقتصادی را در پی رفع تحریم ها معرفی کند تا مردم که حالا مشکلات را خبر دار شده اند خوب درک کنند که بدون رفع تحریم ها مشکل ادامه خواهد داشت.

سوم. امید دهی به رفع زودهنگام تحریم ها و خارج کردن فضای تصمیم گیری کشور از اقتصاد مقاومتی دستور کاری است که می تواند گام بعدی دولت را تکمیل کند. مثلا فروش غیر رسمی و فروشندگان غیر رسمی نفت که بنا بود با دور زدن تحریم های نفتی از فشار ناشی از تحریم ها بکاهند؛ با دستور وزیر نفت فعالیتشان متوقف می شود و از سوی دیگر وزیر نفت در اوج تحریم های نفتی دستور افزایش تولید نفت تا ۴ میلیون بشکه در روز را صادر میکند. چهار میلیون بشکه ای که با تلاش همین فروشندگان غیر رسمی هیچگاه نصف آن هم محقق نشده بود. سوال اینجاست که «تدبیر» افزایش ظرفیت می تواند کشور را برای شرایط بحرانی تر یا حتی همین شرایط فعلی بیمه کند یا قرار است گارد مقاومتی اقتصاد را در اوج تحریم های نفتی بشکند؟

چهار. فارغ از بهره برداری دشمن و دست پایین در چانه زنی دیپلمات های ایرانی در مذاکره با غرب به دلیل این ناله های مسئولین؛ خروجی فراید سه گانه بالا چیزی جز فضای روانی مشکل حاد اقتصادی نخواهد داشت. تحریم، گرانی و مشکلات اقتصادی هرچقدر بر مردم فشار آورد، اما هیچ گاه عامل مهم «امید» را از مردم نتوانست بگیرد. امیدی که هنوز در مردم وجود دارد و در پی امید بیشتر به آینده به دولت روحانی رای اعتماد داده اند. اما جدی ترین خطر این اقدامات مردان اقتصادی روحانی جز یاس و ناامیدی حاصل دیگری نیز دارد؟

یک نتیجه بد؛ یک نتیجه بدتر

میتوان در ساده ترین تحلیل سه گانه فوق را صرفا یک بی تدبیری از سوی دولت تدبیر دانست؛ اما مشکل زمانی است که میتواند این عوامل به هم مرتبط باشد و خطر بزرگتری را گوشزد کند!

واژه جام زهر موضوعی است که مدتهاست دوباره بر سر زبان ها افتاده است و برخی رویکرد دولت جدید به حل مشکلات را به پذیرش جام زهر از امام خمینی(ره) در سال ۶۷ تعبیر می کنند. اما بین شرایط موجود و زمان پذیرش قطعنامه یک تغییر اساسی روی داده است. در زمان حضرت امام ایشان در حلقه مشورت مدیران و مسئولین دولت و جنگ حاضر به پذیرش جام زهر شدند. اینکه مشورت آنها خیرخوانه یا از سر وا دادگی بوده، یک حاشیه است! اصل آن است که در آن زمان با خواست و مشورت خواص امام تن به جام زهر داد ولی امروز هیچگاه مسئولین چنین برشی ندارند و عملا این خواص نیستند که بتوانند در شرایط امروز خواسته ای را به رهبر و ملت تحمیل کنند. سال ۸۸ نیز به بسیاری از خواص این موضوع ثابت شد که اگر نظری خلاف نظر رهبر و ملت داشته باشند کاری از پیش نخواهند برد و هیچ گاه قدرت تحمیل جام زهر را ندارند.

حال اگر کمی بدبین شویم یا حداقل از آن خوش بینی اولیه خارج شویم و همه گزاره های اولیه را به یکدیگر مرتبط بدانیم، جام زهر یا همان کوتاه آمدن در شرایط اضطرار صرفا زمانی ممکن است که از سوی مردم تبدیل به یک مطالبه شود. زمانی که مردم خواسته ای برخلاف مصلحت خود اختیار کنند؛ حضرت علی (ع) نیز حاضر به خانه نشینی می شود. پس پذیرش جام زهر و تسیلم ( و نه نرمش قهرمانه) در برابر غرب نیز پذیرفتی است.

اگر مسئولین به این موضوع بی توجه بوده اند؛ پس شاید زین پس با چنین نگاهی بتوانند خطاهای فاحش و سلسه وار خود را تصحیح کنند و اگر خدای ناکرده در پی تحمیل چنین خواسته ای هستند باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که تسلیم کردن مردم ایران کار آسانی نیست.

زمانی که الگوی مردم قهرمانی است که تحریم آب هم او را وادار به سازش نکرد؛ پس این مردم نیز تن به سازش و تحمیل جام زهر به رهبری نخواهند داد.
مرجع : نیمروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زهرا
فتنه ای بزرگ در راه است ... خود را سپر بلای آقا سیدعلی کنیم و الا حسرت توابین دامن ما را هم خواهد گرفت.
Iran, Islamic Republic of
کدام فتنه هموطن فتنه ای وجود ندارد مگر شما وهمفکران تان آن را بسازید
فتنه همینه که اومدن سر کار ویادشون رفت چه وعده ای به مردم دادند می خواهند مردم را فلج کنند وهمه را بر ضد رهبر بشورانند بااین سیاستهای برگفته ومشورت شده با هاشمی وخاتمی
اصلا عرضه کاری ندارند
Iran, Islamic Republic of
مثل حاج محمود
United States
ما می گیم چرا خرابکاری می کنید می گید محمود؟
بابا چه ربطی داره درست حرف بزن منطقی
خاتمی خدا عاقبتتو بخیر کنه
شما مرجع اعلام فتنه هستید؟
اميد مدبر
واي به خواب زدگاني چون شما كه چشم خود را بر روي تمام حقايق و واقعيت ها بسته ايد. اخوي ما كه داريم اين فتنه طراحي شده عليه نظام و رهبري رو به وضوح ميبينيم چه كنيم كه امثال شما نمي بينيد و براي خوشي دو روز دنيا تن به هر ذلتي ميدين . دولت تدبيرو اميد تمام كارهاش بي تدبيري و ايجاد ياس در مردمه ..
بعنوان مثال : من از مراحل واردات كالا به كشور اطلاعات كامل و جامع دارم و امكان نداره زمان سفارش دهي ، ثبت سفارش ، خريد ، حمل به كشور ، ترخيص از گمرك و انتقال به انبار هاي مصرف كننده كمتر از سه ماه انجام بشه حالا چطور وقتي دولت رو تحويل ميگيرند اعلام ميكنند انبار ها فقط براي مصرف يك هفته كشور جنس داره و در روز گذشته كه كمتر از دو ماه و نيم از تشكيل دولت گذشته اعلام ميكنن انبار ها پر از كالاست!!!
من كه هنوز نتونستم بفهمم چگونه . يا دروغ ميگن يا اينكه سفارش گذاري ها در دولت قبل صورت گرفته و جنس ها الان رسيده به كشور . بابا جان خيلي ساده است بنظر من اين دولت نه قابليت مقاومت داره نه توان كار اقتصادي از سابقه وزراي دولت و حرف هایي كه ميزنند كاملا مشخصه تنها هنر اينها وارد كردن اجناس و تجهيزات از كشور هاي ديگه و توسعه صنعت مونتاژه، براي همين هم تمام تلاش خودشون رو ميكنن كه به خيال خودشون تحريم ها رو بردارند تا مشكلات حل بشه . پس بايد اوضاع رو براي مردم سياه جلوه بدن و بگن اين معلوله مقاومته پس رهبري و مردم بايد جام زهر تسليم شدن و كوتاه اومدن رو بنوشن كه مگر ملت مرده باشند تا خوابهاي آشفته اين جماعت تعبير بشه .
و من الله توفيق
Iran, Islamic Republic of
کدوم تولید انگار فراموش کردی سیاست های اقتصادی دولت نهم و دهم تولید ملی رو به طور کامل در همه عرصه ها از بین برد حال حرفهای این چنین و اظهار نظرات این چنین چیزی جزء بستن چشم بر روی حفایقی که در 8 سال گذشته اتفاق افتاده
Iran, Islamic Republic of
عزیز من می بینید که در دولت نهم و دهم بحث واردات بنزین مطرح نبود اگر تولید نابود نشده بود این بنزین از اجنه تامین می شد؟؟ می بینید که در این دولت از چند داروی تولید ملی رونمایی شد آیا این داروها در این سه ماه تحقیق و تولید شد؟؟ می بینید که خودروسازی دارد تولید می کند کفش ملی دارد تولید می کند بسیارری از تولیدات کشاورزی دارند تولید می کنند گوشت و مرغ هر چنددر این دولت گران شد دارند تولید می کنند لبنیات دارند تولید می کنند می توانید بگویید دقیقا کدام تولید نابود شده است؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فتنه امسال شما با توهمات این چنین
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فتنه گران 88
Iran, Islamic Republic of
بعضی حرفهاش درسته بعضیهاش غلطه
به نظرم مردم باید تقاص ان دو نوبتی که به رفسنجانی رای ندادند را پس بدهند تمام مسائل مربوط به این موضوع است که این خانواده میخواهند از ملت انتقام بگیرند
احسنت
مردم ما به تعبير امام راحل، آمريكا را هم زير پاي خود ميگذارند. اين خانواده ... كه جاي خود دارد.
دولت امید نیامده ناامید شد‍!دولت تدبیر نیامده دولت دبیر شد!دولت اعتدال نیامده....!!؟اینها مرد کار نیستند بلکه مرد بهانه هستند!دائم بهانه می گیرند
امید رهگذر
Iran, Islamic Republic of
دولت پر شده از پیرمردهای محافظه کار ترسو، که حداکثر شش ساعت در روز توان کار دارند.
Iran, Islamic Republic of
جوانهاش تو دولت قبل چه می کردن
متاسفانه وزایی مثل وزیر صنعت و معدن و نفت بسیار ثروتمند هستند که قادر به درک وضعیت مردم عادی نیستند
آفرین جانا سخن از زبان ما می گویی
نواب
Iran, Islamic Republic of
کسی که میخواهد کاری را انجام دهد راهی برای آن پیدا می کند.
کسی که میخواهد کاری را انجام ندهد بهانه ای برای آن.
خود کرده را تدبیر نیست . خودمان به نظام و خون شهدا بد کردیم .
محسن
مردم دولتی را انتخاب کردند که الکی آمار نده از اون طرف هر روز جنسا گرونتر بشه،
حالا که هر روز دارن گرونترش میکنن با حرفای نسنجیده و میگن تقصیر قبلیاس....اونوقت که داشتن خودشونو برا قدرت جر میدادن نمیدونستن وضع اینجوره؟؟؟....تا چهارسال دیگه میخوان بگن به ما ربطی نداره....چی شد طرح صد روزه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نواب
Iran, Islamic Republic of
فعلا که داره گرونتر میشه
این اقایون میخان با حساب و کتاب... بزنن به مملکت
United States
لعنت به هر کسی که قصد خیانت به نظام و مردم و خون شهدا داره!!!
عجب شما در 8 سال گذشته با 700 میلیارد دلار مملکت را درست می کردید؟
brt
دوستان عزیز .
واقعیت تلخ است .
اما واقعیت همین است .
واقعیت این است که در کوچه بن بست گرفتار آمده ایم و برفرض که تمام رویاهای هسته ای مان محقق شود باز باید به فکر اقتصاد (یا همان آب و نان مردم )باشیم .
مسئله اينست كه حضزت آقا فرمودند آرمانگرايي و واقع بيني و ايستادگي بر سر اصول. ملت ما در بن بست نيست بلكه يك عده مرفه بي درد غربزده كه متأسفانه مسئوليت گرفته اند خود را در بن بست مي بينند . و ملت ما هر چند با سختي،‌ اين جماعت نازپرورده را كنار خواهد زد. از دل سختيهاست كه پيروزيها بدست ميآيد.
شكمو
Iran, Islamic Republic of
بنده شكم.
brt
شکمو همه را به کیش خود پندارد .
نکته سنج
عصاره مقاله اینکه دولت آقای روحانی درحال حاضر درحال "تخریب امید"نه " تدبیر و امید"
اداره مملکت با خراب کردن دیگران نیست دیری نخواه پایید که خواب شیرین قدرت به تلخی بدل شود همه مشکلات حل شدنی است به شرطی که به مردم اعتماد کنید و درکلام صداقت داشته باشید در غیر این صورت مردم ولایتمدار از شما سلب اعتماد خواهند کرد
United States
در خط مقدم کجا؟
محمود
ببینیم این دولت پیرمردها چه میکنن؟ واقعا دود از کنده بلند میشه؟البته اگه این کنده ها رو موریانه نخورده باشه؟
عشقست زنگنه رو كه هنوز داغش روي دلتونه
ایشاالله داغش رودلت بمونه
اوه اوه چه بو نفتی میدی
افتادی توبغلش ؟
Iran, Islamic Republic of
آقا مخلص کلام : اینا میخوان بگن وضع همه چیز خرابه و این وضع جز با رفع تحریم حل نمیشه رفع تحریمی که عزتمندانه نخواهد بود و میخوان بگن ما میخوایم این کارو بکنیم ولی رهبری با قیدهاش نمیذاره! واسه همین رهبری باید از مواضعش کوتاه بیاد اونم در هرزمینه و مهمتر از همه حمایت از دولت سوریه وگرنه این برنامه هسته ای و ... همش بهانه است. میخوان رهبری رو در تنگنا قرار بدنکه به حول و قوه الهی و مدد امام زمان (عج) و هشیاری مردم ایران در این راه نیز ناکام خواهند ماند ان شاءالله.
سام
Iran, Islamic Republic of
تو را به خدا بس کنید!! مگر دولت دروغ میگوید که پول نداریم و یک ملت گرسنه منتظرند تا پول مفت بگیرند شما 8 سال توی دلتان قند اب میکردید که دولت مطلوب سر کار است و دیدید که حرفتان بی اساس بود ...پس چرا یک ذره مردانگی ندارید که از ملت عذر خواهی کنید و بگویید اشتباه کردید حالا فرا فکنی میکنید که دولت چرا حرف حساب میزند!
آقای روحانی شما مگر این 8 سال در این کشور زندگی نمی کردید و از اوضاع اقتصادی و تحریمها ومشکلات مملکت خبر نداشتید؟؟؟؟؟
که حالا مدام دم از خزانه خالی و مشکلات زیاد میزنید... این مشکلات را مردم همه می دانند دیگر نیاز به این نیست که شما هر دم جار بزنید... اگر مرد هستید مشکلات را برطرف کنید و اینقدر قیل و قال نکنید.....
ولی میدونم که شما توانایی حل مشکلات را ندارید و تمام چشم امیدتان به جای اینکه به خدا باشد و تلاش کنید برای رفع مشکل به آمریکا چشم دوختید و به او دل بستید....
فقط دلم برای مردم میسوزد که با چه امیدی آمدند به شما رای دادند ولی امیدشان دارد کم کم ناامید میشود...
خدایا خودت به این مردم مظلوم رحم کن و مشکلاتشون رو برطرف...
برای زمین زدن احمدی نژاد بخش طرد شده از حاکمیت بکمک سرمایه داران و برخی مجلسیان سیاست زمین سوخته را از دو سال قبل در پیش گرفتند، غافل از اینکه با حذف او خود صاحب این سرزمین سوخته می شوند و حالا نه راه پس دارند و نه راه پیش، اگر دلار پیش از برداشتن تحریمها ارزان شود عاملان گرانی دلار معلوم می شوند، اگر حقوقها را اضافه کنند یعنی افزایش نقدینگی و به استدلال خودشان افزایش تورم، مدتها احمدی نژاد را به برداشت غیر قانونی از ذخایر ارزی متهم می کردند و حالا مجلس را تهدید می کنند بگذارید از صندوق توسعه ملی دلار برداریم، برای چه ؟ طرحهای عمرانی، یادمان رفته می گفتید از علل تورم طرحهای عمرانی بی حساب و کتاب دولت احمدی است؟!!!

دوستان کلید بدست و پشتیبانانشان در مجلس به بن بست رسیده اند و آقای لاریجانی برای وساطت و «سوال» پول به چین رفته (یاد مرگ بر چین بعضی و جسارت رییس جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتیش که در روابط با چین تجدید نظر می کنیم بخیر). برادران عزیز: حکماء گفته بودند چاه نکن بهر کسی....
ممنون
Iran, Islamic Republic of
خيلي خيلي خيلي عالي بود .
Iran, Islamic Republic of
حرف حق!!!!
دلم خنک شد
فرهنگی
Latvia
"... و قطعا مردم وزیر و وکیل و دولت انتخاب نکرده اند که برایشان صبح به صبح مشکلات اقتصادی را قرائت کنند."
جـــــــــــــــــــانا سخن از زبان ما می گویی
اقاي روحاني١٠٠ روز اول كه همه چي گرون شد. فقط در حد شعار انتخاباتي بود؟!!!!!!!!!بخدا اين مردم خيلي كارشون درسته و مظلوم هستن اينقدر سوء استفاده از اين موضوع نكنيد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا از شنیدن خرابیهای به ارث رسیده از دولت احمدی نژاد به وحشت می افتید ؟
روي زياد هم خوب چيزيه!
Iran, Islamic Republic of
تا تقي يه توقي می خوره مي گيد 8 سال احمدي نژاد
35 سال از انقلاب رفته 27 سالش دست اينا بود چه كردند؟ چرا راجع به 27 سال چيزي نمي گيد و سكوت مي كنيد؟
اصغر
شما خوب به صحبتهای رییس جمهور و وزرا ودیگر دولتیها توجه کنید همان صحبتهای موسوی وکروبی ورفسنجانی است
سعید
من لازم می بینم یک نکته رو گوشزد کنم.
با توجه به بعضی سر تیتر ها و دیدن بعضی جراید ، در این چند روز یک حسی به من دست داد که گمان نکنم زیاد بیراه باشد.
و آن این است که از هم اکنون یک جدال بین گروه ها و جناح های با افکار مختلف برای تصاحب هر چه بیشتر صندلی های مجلس بعد در حال شکلگیری است و این طور که به نظر میرسد این جدال ، سخت و فرسایشی خواهد بود و وای بر مردم، وای بر ملت، ما اکنون در کشور مسائل بسیار مهم داریم و این که از هم اکنون هم و غم گروه ها تلاش برای کسب قدرت بیشتر باشد ظلم بزرگی بر ملت است.
اسد
دولتی برامده از دل مردم خدا قوتشان بدهد خدا لعنت کند بد خواهانشان را ونادان ونفهم ها را که هر روز دنبال ایجاد چالش در کشور هستند شما یک سری ادم بی تجربه مریض مثل دولت قبل می خواهید جونم اما نه مردم همین ها می خواهند بله عزیز
حر
این دولت ازبیماری رد کرده است خصوصا که طبیبش هاشمی وخاتمی باشند
مردم براي سر سفره خود نان مي‌خواهند . مردم از خير نفت در سر سفره خود گذشته‌اند اما شايد روحاني اين را دير بفهمد چون هنوز هيچ مشاور و معاوني از جنس مردم انتخاب نكرده است تا واقعيت‌هاي جامعه ايراني امروز را در گوش رئيس‌جمهوري زمزمه كند.
اقتصاد پاشنه آشیل دولت است اما شاید روحانی انرا دیر بگیرد
حنظله
اقایان طوری حرف میزنن که انگار ازاین چیزا خبر نداشتن
خوب کار اجرایی همینه دیگه ،شما که کوهی ازتدبیرید یه فکری بکنید
اقایون بلدم بلدم
اونموقع که با خوش خیالی زیر اب دولت احمدی نژاد را میزدید باید فکر امروز بودید !! میدونم منتشر نمیکنی ولی بدون نظر مردم کوچه و بازار همینه ! امان از دست بی بصیرتی مجلس و بعضی خواص خود عمار پندار !!!!!!!!!
سخنی با دوست داران آمریکا:

خواهش میکنم این متن رو کامل بخونید.

بعد از جنگ صفین، امام علی ع و معاویه به صورت موقت آتش بس اعلام کردند ، هر دو طرف تعهد کرده بودند به آتش بس پایبند باشند، سربازان معاویه عهدشان را شکستند و به شهر الانبار عراق حمله کردند، اموال مردم را به غارت بردند، به زنان و دختران الانبار تجاوز کردند. طلا و جواهرات زنان را تصاحب کردند لشکریان معاویه ضمن آتش زدن خانه ها و خرمن ها جنایات بسیاری مرتکب شدند.
در ایالت الانبار عراق، مردم در برابر آن همه قتل ، غارت خونریزی و تجاوز و هتک حرمت که از سوی لشکریان معاویه متحمل بودند سکوت کردندو هیچ مقاومتی از خود نشان ندادند، سست عنصری، بی غیرتی و کاهلی مردم الانبار باعث عصبانیت امام علی (ع) شد. د ر خطبه 27 نهج البلاغه با به کار بردن الفاظ آتشین و کوبنده ای مردم الانبار را مذمت کرده و مورد نکوهش قرار داده است.

خطبه جهاد27 جهاد زره محكم پروردگار!
امام علی (ع) نهج البلاغه:

اما بعد جهاد درى است از درهاى بهشت،خداوند آن را به روى دوستان‏ مخصوص خود گشوده است‏جهاد لباس تقوا،زره محكم،و سپر مطمئن خداوند است‏ مردمى كه از جهاد روى برگردانند خداوند لباس ذلت‏ بر تن آنها مى‏پوشاند و بلا به‏ آنان هجوم مى ‏آورد،حقير و ذليل مى‏ شوند،عقل و فهم‏شان تباه مى‏ گردد،و به خاطرتضييع جهاد حق آنها پايمال مى‏ شود،و نشانه‏ هاى ذلت در آنها آشكار مى‏ گردد،و ازعدالت محروم مى‏ شوند.

تشويق به جهاد: آگاه باشيد من شب و روز،پنهان و آشكارا شما را به مبارزه اين جمعيت(معاويه‏ و پيروانش)دعوت كردم و گفتم پيش از آنكه با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد.

به خدا سوگند هر ملتى در درون خانه‏ اش مورد هجوم دشمن قرار گيرد حتما ذليل‏ خواهد شد(و تنها جمعيتى در نبرد با دشمنان پيروز ميگردند كه به استقبال آنها بشتابند)

ولى شما سستى به خرج داديد و دست از يارى برداشتيد،تا آنجا كه دشمن پى در پى به شماحمله كرد و سرزمين شما را مالك شد.

اكنون بشنويد:(يكى از فرماندهان لشكر غارتگر معاويه)از«بنى غامد»حمله به(شهر مرزى) «انبار كرده است،و نماينده و فرماندار من‏«حسان بن حسان بكرى‏»را كشته‏ و سربازان و مرزبانان شما را از آن سرزمين بيرون رانده است.

به من خبر رسيده كه يكى از آنان به خانه زن مسلمان و زن غير مسلمانى كه در پناه ‏اسلام جان و مالش محفوظ بوده وارد شده[3]و خلخال و دستبند،گردن بند،و گوشواره‏ هاى آنها را از تن‏شان بيرون آورده است...در حالى كه هيچ وسيله‏ اى براى دفاع جز گريه و التماس كردن نداشته‏ اند،آنها با غنيمت فراوان برگشته‏ اند بدون اينكه حتى يك نفر از آنها زخمى گردد و يا قطره‏ اى خون‏ از آنها ريخته شوداگر به خاطر اين حادثه مسلمانى از روى تاسف بميرد ملامت نخواهد شد،و از نظر من‏ سزاوار و بجا است![4][5].

اى كاش شما را نمى‏ ديدم!

شگفتا!شگفتا!به خدا سوگند اين حقيقت قلب انسان را مى‏ ميراند،و غم و اندوه‏ مى‏ آفريند،كه آنها در مسير باطل خود اين چنين متحدند،و شما در راه حق اين چنين‏ پراكنده و متفرق؟!

روى شما زشت‏ باد،و همواره غم و غصه قرين‏تان باد كه شما هدف حملات دشمن قرار گرفته‏ ايد،پى در پى به شما حمله ميكنند و شما به حمله متقابل دست نمى ‏زنيدبا شما مى‏ جنگند،و شما نمى‏ جنگيد اين گونه معصيت‏ خدا مى‏ شود و شما(با عمل‏ خود)به آن رضايت ميدهيد.

هر گاه در ايام تابستان فرمان حركت ‏به سوى دشمن دادم گفتيد اندكى ما را مهلت ‏ده تا سوز گرما فرو نشيند و اگر در سرماى زمستان اين دستور را به شما دادم گفتيد اكنون‏ هوا فوق العاده سرد است‏ بگذار سوز سرما آرام گيرد!همه اين بهانه‏ ها براى فرار ازسرما و گرما بود!

شما كه از سرما و گرما(وحشت داريد)و فرار مى‏ كنيد،به خدا سوگند از شمشير(دشمن) بيشتر فرار خواهيد كرد!.

اى كسانى كه به مردان ميمانيد ولى مرد نيستيد!ای کسانی که عقلتان مانند عقل کودکان خردسال و زنان تازه به حجله رفته است! (كه جز عيش و نوش به چيزى نمى‏ انديشيد) چقدر دوست داشتم كه هرگز شما رانميديدم و نمى ‏شناختم همان شناسائى كه سرانجام مرا اين چنين ملول و ناراحت‏ ساخت،خداشما را بكشد كه اينقدر خون بدل من كرديد،و سينه مرا مملو از خشم ساختيد،و كاسه‏ هاى غم واندوه را جرعه جرعه به من نوشانديد،با سرپيچى و يارى نكردن نقشه‏ ها و طرحهاى مرا(براى‏ سركوبى دشمن و ساختن يك جامعه آباد اسلامى)تباه كرديد،تا آنجا كه قريش گفتند پسرابو طالب مردى است ‏شجاع ولى از فنون جنگ آگاه نيست!...

خدا خيرشان دهد آيا هيچيك از آنها از من با سابقه‏ تر و پيشگام تر در اين ميدانهابوده؟من آنروز گام در ميدان نبرد گذاشتم كه هنوز بيست‏ سال از عمرم نگذشته بود،و هم اكنون از شصت گذشته‏ ام،ولى آن كس كه فرمانش را اجرا نمى‏ كنند،طرح و نقشه‏ اى‏ ندارد(هر اندازه فكر او بلند و نقشه او دقيق باشد هرگز به جائى نمى‏ رسد!)
Netherlands
هر بار که این خطبه را می خوانم ...
چقدر امامان مان تنهایند
امان از دنیا طلبی خواص و عوام
احسان
دقت کنید که روی صحبت با مردم است. فراموش نکنیم که عده ای نه برای عزت که برای رفاه بیشتر به وعده های این دولت رای دادند.
"مثلا فروش غیر رسمی و فروشندگان غیر رسمی نفت که بنا بود با دور زدن تحریم های نفتی از فشار ناشی از تحریم ها بکاهند؛ با دستور وزیر نفت فعالیتشان متوقف می شود"

استاد !! همین فروش غیررسمی نفت بود که سوپر میلیاردر هایی چون زنجانی را بالا برد.
واقعا مثل اینکه بعضی ها از تحریم ها و دور زدنشون سود میبرند
France
اگر به امثال بابک زنجانی نظارت بشه مطمئن باش راحت میشه تحریمو دور زد و کسی رو در فساد رها نکرد. منتها حضرات وقتی یکی رو برای این کارها انتخاب می کنن انگار ملک شخصی بهش می بخشن و نظارت به فراموشی سپرده میشه
برادر به این سادگی که نیست، کسی بابک زنجانی رو تو ایران نمیشناخت، اروپا تحریمش کرد، سرویس های اطلاعاتی اونا هم بیکار نیستند.
ضمن اینکه این امتیازات فقط به" خودی" ها داده میشه چون درآمد بالایی داره و خوب، کی جرئت داره خودی هارو تحت نظارت بگیره ؟
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز این سوپر میلیارد شما دست پرورده همان سیستم کارگزارانی است
نیماراسخ
اولا درود بر نویسنده ی ارجمند مطلب و دهانش پر از گلاب ناب باد.
ثانیا از یک مشت پیرمرد فرتوت که از ابتدا جزو مرفهین بی درد جامعه بوده اند بیش از این انتظاری نیست.خدا نیاورد آن روزی را که بگوییم:
رستمی پیدا نمی گردد دریغ
کاشکی اسکندری پیدا شود....
مقاله جالبي است . چندروزي است منتظر ابراز چنين تحليلي بودم
Iran, Islamic Republic of
هی بی توجهی دیگران را توجیه کنیم
ايراني
نرمش قهرمانه
مرگ بر ضد ولايت فقيه
يك راي دهنده از ياد رفته
Iran, Islamic Republic of
همه اين بدبختي ها و گراني ها و ندار نداريم ها و كسر حقوق و افزايش ساعت كاري براي مردم راي دهنده است والا خود اين آقايان كه به جايشان بر نمي خورد فقط آمده اند با احمدي نژاد تسويه حساب كنند و دوستان و رفقايشان را به مناصب عالي برسانند .
ابراهیم
به نام خدا
با کمال تاسف تصوری که از این دولت در ذهن ما از اواخر دوران سیاه اصلاحات نقش بسته بود علیرغم میل باطنی مان در این مدت کوتاه در حال به عینیت رسیدن است. ولی تفاوت در این است که امروز بعد از 8 سال چهره استعماری دولت امریکا با توجه به عملکردش در عراق و افغانستان و سودان و... بر ملت تیز بین ایران بیشتر مشهود شده اما امان از این دولت که هنوز مطالبات ملت ایران را در رابطه با دولتی چون امریکا جستجو می کند.دولتی (دولت یازدهم) که کسب عزت خود را در تخریب دولت گذشته میداند و این شیوه را نه تنها در میان مردم کشور خود که در مصاحبه با بیگانگان هم جستجو میکند یقینا عزیز نخواهد شد و باید گفت:
دست طلب چو پیش کسان ( بخوانید ناکسان) می کنی دراز
پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش
متاسفانه این دولت در لوای بلدم بلدم و فرافکنی در سایه و چراغ خاموش اول در پی بازیابی موقعیت از دست رفته فتنه گران توبه گرنما هستن. معیشت مردم دراولویت های بعدی است.
ناصر
بسمه تعالي
1- يا دولت راستگويان!! از وضعيت مملكت خبر داشت كه وارد گود انتخاباتي شد و يا نداشت، اگر داشت كه اينقدر جزع و فزع نبايد بكنند و اگر نداشت، كه واي به حال ملت كه يك مشت آدم بي‌اطلاع زمام امور را بدست گرفته‌اند!!!
2- مردم عادت كرده‌اند كه بعد از انقلاب هر كسي مسئوليت خرابكاري‌ها را به گردن غايبين بيندازد!! اما ناراحتي مردم از اين است كه اين حضرات در مناظرات انتخاباتي در هر موردي به دولت احمدي‌نژاد(كه بنده هم به آن منتقد هستم) تاختند،‌ خود بدتر از آن را عمل مي‌كنند. مثل قيمت ماشين،‌ قيمت ارز و ...... لااقل اگر در مناظرات شرافت اخلاقي را رعایت می کردند و مثلا مانند جناب حداد عادل برخورد مي‌كردند تا امروز اينقدر در هچل نيفتاده بودند.
ايراني
مراجعه شود به زمان تبليغات
همان زمان خط مشی دولت انتخاب شد
ومردم هم به همان خط مش راي دادند
نرمش قهرمانانه
مرگ بر ضد ولايت فقيه
ارش
Iran, Islamic Republic of
وظيفه دولت اول روشنگري وضع موجود هست بايد مسئولين دولت سابق به دليل نشر امار دورغ ، سوء مديريت و .... محاكمه شوند تا باشد عبرتي براي ديگران.
يك كلمه حرف راست از احمدي نژاد توي اين 8 سال نشنيديم وزير اقتصادش تو برنامه پايش اين هفته با استناد به شاخص جيني مي گفت تو اين هشت سال وضع مردم بهتر شده ؟؟؟
France
همین که میگی یه کلمه راست نشنیدی خودش یه دروغه. توی دروغگو چطور خواستار محاکمه کسی دیگه به اتهام دروغگویی هستی؟!
محب213
Iran, Islamic Republic of
اینا با اطلاع به مشکلات اومدن رو کار و فقط تو دل مردم خالی میکنن
احمد
مشکلات انقدر هست که امیدی هم به این دولت وهیات وزیرانش نمیرود ولی باید کمک کرد شاید بتوانند مسئله پیچیده تورم را کم کنند وصنایع را بازسازی وسیاست خارجی را تلطیف کنند بدون انکه به ذلت برویم البته زود است که کارنامه ای برای این دولت تصور کرد
Iran, Islamic Republic of
تا دروغ هاي گذشته علني نشه هيچ مشكلي حل نميشه
Iran, Islamic Republic of
روحانی متشکریم . به کوری چشم افراطیون پیروزیم .
Iran, Islamic Republic of
خدا به داد ما طبقه پائینی ها برسه. اینا خودشون مشکل معیشتی ندارند که. بهترین عشق و حال رو میکنن تازه ماها که با قرض و وام یه خودرو گرفتیمو می خوان یارانمونو قطع کنن!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
اگر به مردم آمار دروغ بدهند وبگویند همه چیز سر جایش است فتنه درراه نیست!!!!!!!ولی........
محسن
Iran, Islamic Republic of
این یک هشدار است پیشنهاد جام زهر را جدی بگیرید این گروه همراه روحانی دنبال آن جام زهر هستند
غلط می کنند مگر از روی جنازه ملت عبور کنند
قربون دهنت خدا وکیلی
هرروز یه بهونه
یه روز صندوق خالیه
یه روز پول یارانه نداریم
یه روز گندم نداریم
اگرقراربود که مدام بهونه بیارین چرا وارد گود شدین!
هرروزم که گرونی
گرونی اب وبرق وگاز ومرغ ولبنیات
باسلام
لطفاً حقوق كارمندان وقيمت اجناس اساسي سال 83 و84 را با سال 91و92 مقايسه كنيد
میخوای نتیجه کار جناب خاتمی رو با احمدی نژاد مقایسه کنی؟نتیج دولت خاتمی سالهای 83 و 84 بود و دولت محبو اصولگرایان نتیجه اش وضع فعلیه
اگه انتظار داری اونا غر نزنند، تو خودت چرا غر میزنی ؟ تازه خودتم خوب میدونی این گرونیا دست پخت دولت قبلیه
Iran, Islamic Republic of
همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم گوشت کیلویی 30 هزارتوان لبخند بزنید
پارسال بیشتر بود کم حافظه
مهین تاج
با آمدن دولت تدبیر و امید برعکس روح نا امیدی و بی تدبیری و یاس در جامعه حکمفرما شده و خبر از شادابی و طراوت و شجاعت نیست
تدبیرو امید
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچ مچ مچکریم
این مشکلات بوجود آمده که ریشه اش به 8 سال قبل برنمیگرده...؟
بر میگرده؟
8 سال دوستان شما خراب کردند روحانی باید یک شبه حل کند!!!!
آقاي وزير نفت ميگه بنزين گرون ميشه.....
به دلم افتاده دولت آقای روحانی اولین دولت جمهوری اسلامی است که فقط 4 سال سر کار باقی مونده و 4 سال بعد دیگه مردم بهش رای ندن
ان شاالله
من از خدامه با وضع تورم و از همه بدتر دلیل تراشیهایی مثل اینکه همه چی تقصیر دولت قبل همه چیز گرون شده حتی قبوض آب و برق وزیر صنعت و معدن هم که از افزایش قیمت خودرو حرف میزنه و دفاع میکنه اگه تورم در دوره احمدی نژاد چندسال به اینجا رسید این دوره بعد چند روز و به یکسال نرسیده واقعا کسانیکه به روحانی رای دادن باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشن
اين بحث ها كلا به نتيجه نميرسه. بي خيلا بشيد بابا. با هم خوب باشيد. چرا دعوا مي كنيد
United States
دولت راستگویان
United States
نتیجه بلدم بلدم این شد دیگه
United States
خدا آخر و عاقبتمون با این دولت بخیر بشه
United States
آره فتنه وجود نداره به غیر از فتنه 88
ظاهر ا دوستان کم حافظه تشریف دارن
United States
مرگ بر آمریکا