سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
در نشستی با سینماگران اصفهانی مطرح شد؛

انتقاد ایوبی از عملکرد دولت قبل در سینما‌

ضرورت تشکیل صندوق حمایت از سینما‌داران
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 320076
رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: دولت در سال‌های اخیر حس بی‌عدالتی را در سینما به وجود آورده است و ما باید این حس را از بین ببریم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الله ایوبی شامگاه پنجشنبه در نشست با سینماگران استان اصفهان اظهار کرد: وضعیت سینمای اصفهان در بدنه سینمایی ایران بسیار خوب بوده و وزیر فرهنگ و ارشاد نگاه ویژه‌ای به اصفهان دارد زیرا اصفهان جایی نیست که مدیران بتوانند حق طبیعی این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی هنری نادیده بگیرند.
 
وی تصریح کرد: دنیا اصفهان را بیشتر به معماری و هنرهای تجسمی و سنتی می‌شناسد و برای سینمای ایران سبب افتخار است که اصفهان بتواند به زبان سنت در سینما سخن بگوید و در واقع زبان اصفهان بین سنت و مدرنیته است. 
 
85 درصد از بودجه سینمای ایران صرف ساخت 3 فیلم می شود
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسات خود با سینماگران کشور بیان کرد: احساس بی‌عدالتی و تبعیض از خود آن سخت‌تر و آزاردهنده‌تر است و باید گفت زمانی که 85 درصد از بودجه سینمای ایران صرف ساخت 3 فیلم می‌شود، حس بی عدالتی بین همه سینماگران به وجود آمده و آنان احساس سرخوردگی می‌کنند. 
 
وی خاطرنشان کرد: سینما مقوله‌ای است که به سرعت خودش را به کشور و به جهان تحمیل می‌کند و نمی‌توان آن را در مرزها محبوس کرد.
 
حس بی عدالتی و تبعیض در سینمای ایران وجود دارد
 
ایوبی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر در بدنه سینمای ایران به‌گونه‌ای عمل شده که حس بی‌عدالتی و تبعیض در بخش عمده‌ای از سینمای کشور به وجود آمده، اظهار کرد: نباید فراموش کرد که رابطه دولت با سینما و هر هنر دیگر، رابطه‌ای بسیار هوشمندانه و عاقلانه است بنابراین رابطه سیاست‌گذاران فرهنگی با هنر و به ویژه سینما باید بازتعریف شود تا سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و موسسه رسانه‌های تصویری براساس یک رابطه معقول و درست همانند چرخ یک ماشین با تغییر نگاه و دیدگاه خود، فضای سینمای ایران را بازسازی کنند.
 
رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: دنیا تشنه فرهنگ ایرانی است و نگاه مردم کشورهای دیگر در حوزه سینما به ایران بوده و این وظیفه حاکمیت و دولت است که دست سینماگران ایرانی را گرفته و به حوزه بین‌الملل معرفی کنند.
 
همه باید برای ارتقای سینمای اصفهان گام بردارند
 
وی خطاب به سینماگران اصفهان تصریح کرد: در این مقطع مهم و حساس باید دولت و سینماگران با همفکری با هم گامی موثر در رشد و ارتقای سینما در اصفهان بردارند و نباید فراموش کرد که سینمای ایران جایگاه بلند و غیرقابل وصفی دارد.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت سالن‌های سینمایی اصفهان عنوان کرد: به زودی در مورد سالن‌ها تصمیم می‌گیریم و قصد داریم که سینماداران را از نگرانی اکران خارج کنیم ولی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سینمای ما به روز نیست و در حال حاضر مردم به سینما نمی‌روند، بنابراین باید صندوق حمایت از سینماداران تشکیل شود تا 6 درصد عوارض آنها که به نظر ناعادلانه است، حذف شود.
 
مسئله سینما مسئله ملی است
 
وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد درباره رشد و ارتقای سطح سینما قول همکاری و حمایت داده‌اند و دولت و ملت باید به کمک همدیگر به سینما یاری رسانند.
 
ایوبی به جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اشاره کرد و افزود: مسئولان شهر اصفهان در جشنواره کودک به خوبی سهم خود را انجام دادند اما باید در نظر داشت که جشنواره فرصتی برای تولید و دیده شدن شهر است که با دائمی شدن دبیرخانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصتی برای همفکری فعالان و سینماگران با دبیر جشنواره و سازمان سینمایی به وجود می آید که می‌تواند از سبد حمایتی دولت نیز استفاده کند.
 
وی پیرامون وضعیت صدور مجوز فیلم در استان‌ها گفت: بنای ما تسهیل منطقی امور است، به‌طوری که سینماگران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و ممیزی معقول مجوز ساخت یک اثر فاخر را با رعایت ملاحظات نظام جمهوری اسلامی بگیرند.
 
اهمیت توجه به تمرکززدایی و عدالت
 
رئیس سازمان سینمایی کشور درباره اهمیت عدالت در توزیع بودجه اظهار کرد: در سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس، به عدالت و دموکراسی فرهنگی، توزیع عادلانه بودجه، ایجاد فرصت برابر، تمرکززدایی و تراکم‌زدایی اشاره شده که در اصفهان نیز سینماگران باید با ارتباط با چهره‌های برجسته و زمینه‌ دریافت بودجه را فراهم کنند.
 
وی به سینماگران اصفهان پیشنهاد داد که برای غنی‌تر شدن و اصفهانی‌تر شدن جشنواره فیلم کودک با همفکری به کمک دولت بیایند.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سینماگران باید نقدها و بررسی‌های خود را در کنار خروجی‌های کارگاه اتاق فکر اداره کل ارشاد، به صورت مکتوب به دفتر سینمایی ارسال کنند تا براساس لیاقت، ظرفیت و شایستگی به آنها رسیدگی شود.
 
ایوبی با اشاره به وضعیت مستندسازان اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان با داشتن پتانسیل‌ها و پیشکسوتان در عرصه مستندسازی نقطه امیدوارکننده‌ای را فراهم آورده و دولت نیز در حد توان خود سعی در رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های سینماگران استان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *