کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نشستی با سینماگران اصفهانی مطرح شد؛

انتقاد ایوبی از عملکرد دولت قبل در سینما‌

ضرورت تشکیل صندوق حمایت از سینما‌داران

26 مهر 1392 ساعت 11:09

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: دولت در سال‌های اخیر حس بی‌عدالتی را در سینما به وجود آورده است و ما باید این حس را از بین ببریم.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الله ایوبی شامگاه پنجشنبه در نشست با سینماگران استان اصفهان اظهار کرد: وضعیت سینمای اصفهان در بدنه سینمایی ایران بسیار خوب بوده و وزیر فرهنگ و ارشاد نگاه ویژه‌ای به اصفهان دارد زیرا اصفهان جایی نیست که مدیران بتوانند حق طبیعی این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی هنری نادیده بگیرند.
 
وی تصریح کرد: دنیا اصفهان را بیشتر به معماری و هنرهای تجسمی و سنتی می‌شناسد و برای سینمای ایران سبب افتخار است که اصفهان بتواند به زبان سنت در سینما سخن بگوید و در واقع زبان اصفهان بین سنت و مدرنیته است. 
 
85 درصد از بودجه سینمای ایران صرف ساخت 3 فیلم می شود
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسات خود با سینماگران کشور بیان کرد: احساس بی‌عدالتی و تبعیض از خود آن سخت‌تر و آزاردهنده‌تر است و باید گفت زمانی که 85 درصد از بودجه سینمای ایران صرف ساخت 3 فیلم می‌شود، حس بی عدالتی بین همه سینماگران به وجود آمده و آنان احساس سرخوردگی می‌کنند. 
 
وی خاطرنشان کرد: سینما مقوله‌ای است که به سرعت خودش را به کشور و به جهان تحمیل می‌کند و نمی‌توان آن را در مرزها محبوس کرد.
 
حس بی عدالتی و تبعیض در سینمای ایران وجود دارد
 
ایوبی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر در بدنه سینمای ایران به‌گونه‌ای عمل شده که حس بی‌عدالتی و تبعیض در بخش عمده‌ای از سینمای کشور به وجود آمده، اظهار کرد: نباید فراموش کرد که رابطه دولت با سینما و هر هنر دیگر، رابطه‌ای بسیار هوشمندانه و عاقلانه است بنابراین رابطه سیاست‌گذاران فرهنگی با هنر و به ویژه سینما باید بازتعریف شود تا سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و موسسه رسانه‌های تصویری براساس یک رابطه معقول و درست همانند چرخ یک ماشین با تغییر نگاه و دیدگاه خود، فضای سینمای ایران را بازسازی کنند.
 
رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: دنیا تشنه فرهنگ ایرانی است و نگاه مردم کشورهای دیگر در حوزه سینما به ایران بوده و این وظیفه حاکمیت و دولت است که دست سینماگران ایرانی را گرفته و به حوزه بین‌الملل معرفی کنند.
 
همه باید برای ارتقای سینمای اصفهان گام بردارند
 
وی خطاب به سینماگران اصفهان تصریح کرد: در این مقطع مهم و حساس باید دولت و سینماگران با همفکری با هم گامی موثر در رشد و ارتقای سینما در اصفهان بردارند و نباید فراموش کرد که سینمای ایران جایگاه بلند و غیرقابل وصفی دارد.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت سالن‌های سینمایی اصفهان عنوان کرد: به زودی در مورد سالن‌ها تصمیم می‌گیریم و قصد داریم که سینماداران را از نگرانی اکران خارج کنیم ولی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سینمای ما به روز نیست و در حال حاضر مردم به سینما نمی‌روند، بنابراین باید صندوق حمایت از سینماداران تشکیل شود تا 6 درصد عوارض آنها که به نظر ناعادلانه است، حذف شود.
 
مسئله سینما مسئله ملی است
 
وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد درباره رشد و ارتقای سطح سینما قول همکاری و حمایت داده‌اند و دولت و ملت باید به کمک همدیگر به سینما یاری رسانند.
 
ایوبی به جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اشاره کرد و افزود: مسئولان شهر اصفهان در جشنواره کودک به خوبی سهم خود را انجام دادند اما باید در نظر داشت که جشنواره فرصتی برای تولید و دیده شدن شهر است که با دائمی شدن دبیرخانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصتی برای همفکری فعالان و سینماگران با دبیر جشنواره و سازمان سینمایی به وجود می آید که می‌تواند از سبد حمایتی دولت نیز استفاده کند.
 
وی پیرامون وضعیت صدور مجوز فیلم در استان‌ها گفت: بنای ما تسهیل منطقی امور است، به‌طوری که سینماگران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و ممیزی معقول مجوز ساخت یک اثر فاخر را با رعایت ملاحظات نظام جمهوری اسلامی بگیرند.
 
اهمیت توجه به تمرکززدایی و عدالت
 
رئیس سازمان سینمایی کشور درباره اهمیت عدالت در توزیع بودجه اظهار کرد: در سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس، به عدالت و دموکراسی فرهنگی، توزیع عادلانه بودجه، ایجاد فرصت برابر، تمرکززدایی و تراکم‌زدایی اشاره شده که در اصفهان نیز سینماگران باید با ارتباط با چهره‌های برجسته و زمینه‌ دریافت بودجه را فراهم کنند.
 
وی به سینماگران اصفهان پیشنهاد داد که برای غنی‌تر شدن و اصفهانی‌تر شدن جشنواره فیلم کودک با همفکری به کمک دولت بیایند.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سینماگران باید نقدها و بررسی‌های خود را در کنار خروجی‌های کارگاه اتاق فکر اداره کل ارشاد، به صورت مکتوب به دفتر سینمایی ارسال کنند تا براساس لیاقت، ظرفیت و شایستگی به آنها رسیدگی شود.
 
ایوبی با اشاره به وضعیت مستندسازان اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان با داشتن پتانسیل‌ها و پیشکسوتان در عرصه مستندسازی نقطه امیدوارکننده‌ای را فراهم آورده و دولت نیز در حد توان خود سعی در رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های سینماگران استان دارد.


کد مطلب: 320076

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/320076/انتقاد-ایوبی-عملکرد-دولت-قبل-سینما

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com