دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

انتقادازمشخصه‌های‌دیپلماسی دولت‌روحانی

جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 317370
یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: مجلس نمایندگان آمریکا نقش اصلی را در سیاست خارجی این کشور دارد و اوباما در این زمینه تعیین کننده نیست.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، فواد ایزدی امشب در نشستی که در تالار بسیج دانشجویی دانشکده پزشکی فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: انتظارات مردم مبنی بر لغو سریع تحریم‌ها ناشی از ارتباط با امریکا می‌تواند موج وسیعی از انتظارات را ایجاد کرده و مثل یک بمب اجتماعی خطرناک باشد.

ایزدی با بیان اینکه نباید به گونه‌ای حرف بزنیم که انتظارات مردمی برای لغو تحریم‌ها زیاد شود، تصریح کرد: انتظارات فزاینده درباره لغو تحریم‌ها می‌تواند مانند یک بمب اجتماعی خطرناک باشد و مقامات دولت یازدهم باید به گونه‌ای حرف بزنند که این توقعات یک باره فوران نکند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی رویکرد رهبری انقلاب مبنی بر حمایت از روسای جمهوری بوده است، افزود: با وجود اختیاراتی که رهبری به رئیس جمهور مبنی بر حل پرونده هسته‌ای داده‌اند، ایشان چندان نسبت به آینده‌ این مذاکرات خوشبین نیستند.

اوباما برای دیپلماسی با ایران چندان اختیاری ندارد

تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به ساختار سیاسی آمریکا عنوان کرد: در سیاست خارجی آمریکا مجلس نمایندگان بوده که تعیین کننده‌ سیاست خارجی این کشور هستند و اوباما برای دیپلماسی با ایران چندان اختیاری ندارد.

وی با اشاره به نقش قدرتمند لابی صهیونیستی در سیاست خارجی آمریکا بیان کرد: خواسته‌ لابی صهیونیستی تعلیق غنی سازی است و این می‌تواند مشکلات بسیاری در دیپلماسی ما با ایالات متحده ایجاد کند، لابی صهیونیستی در سنا و مجلس نمایندگان سبب می‌شود چندان خوشبین نباشیم.

ایزدی با اشاره به بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای ترویج دموکراسی در ایران افزود: این بودجه‌ها هنوز به قوت خود باقی است و برای لغو آن‌ها باید مجلس نمایندگان، که خود متأثر از لابی صهیونیستی است، اقدام کند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز در آمریکا سه جناح اصلی در ارتباط با ایران وجود دارد، افزود: طیف صهیونیست به عنوان اصلی‌ترین جناح فعال در این کشور در اکثریت بوده و دو جناح دیگر که تا حدودی حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسند هنوز در اقلیت قرار دارند، از این رو دیپلماسی دولت یازدهم باید بتواند این اقلیت را به اکثریت تبدیل کند.

وی صلح اعراب و اسرائیل، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اصلی‌ترین مسائل مناقشه برانگیز میان ایران و آمریکا عنوان و خاطرنشان کرد: مجوزی که مقام معظم رهبری به شخص رئیس جمهور داده‌اند تنها در حوزه‌ انرژی هسته‌ای است.

انتقاد فواد ایزدی به برخی از مشخصه‌های دیپلماسی دولت روحانی

تحلیلگر مسائل بین‌المللی با انتقاد از برخی مشخصه‌های دیپلماسی دولت روحانی افزود: تکرار این مطلب از سوی دولت که اگر مذاکره نکنیم جنگ می‌شود می‌تواند به ضعیف شدن ما در حوزه‌ دیپلماتیک بینجامد که این در نهایت به ضرر کشور تمام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رفت در برخی حوزه‌ها برجسته‌تر ظاهر می‌شدیم، افزود: دیپلماسی عمومی روحانی در نشست سازمان ملل موفقیت‌آمیز بود و سبب شد نگاه‌ به ایران در جهان دستخوش تغییر شود و بسیاری از تبلیغات علیه ایران را خنثی کند.

این کارشناس مسائل امریکا با بیان اینکه صرف مذاکره با امریکا وضعیت اقتصادی هیچ کشوری را بهتر نکرده و نمی‌کند، عنوان کرد: امیدی که بعضی‌ها دارند این است که از طریق مذاکره بخشی از تحریم‌ها لغو شود با توجه به نفوذ لابی صهیونیستی تحقق این وضعیت نیازمند زمان بوده و کاری نیست که بتوان در کوتاه مدت انتظار آن را داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *