شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تذکری به رسانه‌ها درباره اصطلاحی غلط

سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 320970
متاسفانه عدم توجه به مطالبی که در رسانه ها بیان می شود و مصطلح شدن آن می تواند هزینه های زیادی را در بر داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از ندای انقلاب، در کنار استفاده از واژگان غربی و خارجی در ادبیات فارسی که رهبر انقلاب بارها در خصوص استفاده از آنها هشدار و تذکر داده اند، استفاده از ترجمه های تحت الفظی و برگردان اصطلاحات متداول در زبان و ادبیات غربی وجود دارد. برای مثال واژه "خاورمیانه" است که رهبری در سخنان خود فرمودند: من اصرار دارم اين منطقه را «غرب آسيا» بگويم، نه خاورميانه. تعبير خاور دور، خاور نزديك، خاور ميانه درست نيست. دور از كجا؟ از اروپا. نزديك به كجا؟ به اروپا. يعنى مركز دنيا اروپاست؛ هر جائى كه از اروپا دورتر است، اسمش خاور دور است؛ هر جا نزديكتر است، خاور نزديك است؛ هر جا وسط است، خاورميانه است! اين تعريفى است كه خود اروپائى‌ها كردند؛ نه، ما اين را قبول نداريم. آسيا يك قاره‌اى است؛ شرقى دارد، غربى دارد، وسطى دارد؛ ما در غرب آسيا قرار داريم. بنابراين منطقه‌ى ما اسمش منطقه‌ى غرب آسياست، نه منطقه‌ى خاورميانه. بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها ۲۲/۵/۹۱

یکی دیگر از مصادیقی که در این خصوص وجود دارد استفاده از واژه "۶ قدرت بزرگ جهان" است که معادل کشورهای ۵+۱ است. شاید از نگاه خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه این کشورهای قدرت های جهانی باشند ولی لزومی ندارد زمانی که ما از زبان خودمان می خواهیم مطلبی را بیان کنیم از این واژه استفاده کنیم. بیانات رهبری فقط برای تیتر روزنامه ها و خوانده شدن در اول اخبار رسمی تلویزیون نیست بلکه برای گوش فرادادن و اجرا است.






 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *