جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

افزایش‌مطالعه‌اینترنتی وکاهش مطالعه‌مکتوب

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 316799
منصور واعظی در یک نشست خبری، ضمن اعلام برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب امسال درباره واگذاری مدیریت کتابخانه‌های عمومی به شهرداری‌ها گفت: ترجیح اصلی نهاد بر این است که سیاستگذار باشد. آن چه روی آن حساس هستیم، اداره کتابخانه‌ها نیست، بلکه اعمال یک فضای امن در اداره کتابخانه‌هاست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بیست و یکمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و رونمایی از فرهنگنامه اسارت و آزادگان، عصر دوشنبه ۸ مهر با حضور منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسعود ده‌نمکی محقق فرهنگنامه اسارت و آزادگان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

بخش اول این برنامه به توضیحات ده‌نمکی درباره فرهنگ نامه اسارت و آزادگان اختصاص داشت.

واعظی در این برنامه در تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها برای هفته کتاب گفت: بیست و چهارم آبان‌‌ماه به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابداران در تقویم کشور نام‌گذاری شده است که امسال این روز با یازدهمین روز از ماه محرم همزمان خواهد بود. ما هر سال ایام هفته کتاب و این روز به خصوص، جشن کتاب، کتابخوانی و کتابداران را برگزار می‌کردیم، اما امسال به دلیل مصادف شدن، هفته کتاب با دهه دوم ماه محرم عنوان برنامه‌ای که برای روز ۲۴ آبان در نظر گرفته‌ایم، «بزرگداشت کتابداران، کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید» خواهد بود. اجرای برنامه‌های هفته کتاب به صورت سنتی و به طور معمول به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هر سال هم معاونت فرهنگی ارشاد و ستادی که در این معاونت تشکیل می‌شود برای هفته کتاب، برنامه‌ریزی می‌کنند. نهاد کتابخانه‌های عمومی هم یکی از دستگاه‌هایی است که برای این هفته برنامه‌هایی دارد که جزئیات ابن برنامه‌ها هم در کنار برنامه‌های معاونت فرهنگی، توسط وزارت ارشاد اعلام خواهند شد.

برنامه‌های هفته کتاب نهاد در ۴ سطح اجرا می‌شوند

وی افزود: برنامه‌های نهاد از روز ۲۴ آبان آغاز شده و تا ۳۰ آبان ادامه پیدا می‌کند. ما برای برنامه‌های این دوره از هفته کتاب، چهار سطح برنامه در نظر گرفته‌ایم. یک سطح از برنامه‌ها در ۳ هزار کتابخانه عمومی نهاد در کشور است. یک سطح در شهرستان‌ها و سطوح دیگر برنامه‌ها در استان‌ها و در نهایت هم سطح ملی در نظر گرفته شده است. در سطح اول، کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور برنامه‌‌هایی خواهند داشت. برنامه‌های سطح دیگر در بخش شهرستان‌ها و بخش دیگر در ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد. مجموعه‌‌ای از برنامه‌ها هم که در قالب ملی برگزار خواهند شد. در برنامه‌هایی که برای کتابخانه‌ها پیش بینی کرده‌ایم، تقدیر از اعضای فعال کتابخانه‌ها و خانواده‌های عضو نمونه هم جا دارد. تقدیر از خیرین و اهداکنندگان کتاب هم از دیگر برنامه‌ها در این سطح است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه گفت: تقدیر از یاوران کتابخانه‌ها و همچنین خردسال‌ترین اعضای کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های ما در هفته کتاب در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود. این توضیح را هم بدهم که یاوران کتابخانه‌ها، از نیروهای نهاد نیستند، بلکه از مردم هستند و دانشجویان و بازنشستگان کشورمان هستند که در اداره کتابخانه‌ها به مسئولان آن‌ها یاری می‌رسانند. درباره تقدیر از اعضای خردسال هم باید بگویم که ما در حال حاضر در بیش از هزار کتابخانه بخش اختصاصی کودک و نوجوان داریم که امروز تعداد زیادی عضو خردسال در آن‌ها وجود دارد. علاوه بر موارد گفته شده، قصد داریم از افرادی که رتبه‌های برتر را در هر کتابخانه کسب کرده‌اند، تقدیر کنیم. در ادامه برنامه‌های هفته کتاب، برنامه‌های قصه‌خوانی را در کتابخانه‌های کشور خواهیم داشت و همچنین برپایی نشست نقد و بررسی کتاب را با حضور مولف و نویسنده در این اماکن خواهیم داشت. برگزاری نشست‌های کانون‌های ادبی نهاد در کنار مسابقات کتابخوانی که برگزار می‌کنند، از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب امسال است.

واعظی گفت: همه کتابخانه‌‌های عمومی کشور در هفته کتاب، آذین‌بندی می‌شوند و بازدید از کتابخانه‌ها برای مدارس، برنامه دیگری است که سعی داریم امکانات آن را فراهم کرده و اجرایش را تسهیل کنیم. از دیگر برنامه‌های هفته کتاب، این که در هر کتابخانه یک نمایشگاه کتاب از مجموعه کتاب‌هایی که در طول سال گذشته، به آن کتابخانه اهدا شده، برگزار خواهد شد تا میزان منابع هر کتابخانه مشخص شود. به طور متوسط هر سال حدود ۱۰ میلیون تومان منابع به هر کتابخانه عمومی ما تزریق می‌شود که این رقم برای همه کتابخانه‌ها در طول سال حدود ۳۰ میلیارد تومان می‌شود. از کتابداران و مسئولین کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها هم که کارها و خدمات ویژه داشته اند، به عنوان کتابدار نمونه شهرستان در مراسمی در سطح شهرستان تقدیر می‌شود. تقدیر از رابط‌های فرهنگی مان در کتابخانه‌ها هم در کنار این برنامه‌ها، انجام خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای ملاقات کتابداران هر استان کشور با مسئولان هم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. به علاوه مسئولین کتابخانه‌های هر شهرستان کشور، در یکی از دو جمعه ۲۴ یا ۳۰ آبان در نماز جمعه شهرستانشان شرکت کرده و گزارش فعالیت‌های مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی را به نمازگزاران ارائه خواهند کرد. از مولفین و صاحبان اثر هر شهرستان هم تقدیر خواهیم کرد. همچنین در هفته کتاب امسال، در ۳۱ استان کشور، از کتابداران نمونه و کتابخوانان برجسته تقدیر می‌کنیم. تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان کتابداری در سطح استان و معرفی کتابخانه‌ها و کتابداران برتر که در زمینه مطالعه مفید نقش‌آفرین بوده‌اند، از دیگر برنامه‌های سطح استانی ماست. در این سطح همچنین از خیرین، شهرداران، فرمانداران و دبیران انجمن‌های ادبی و فرهنگی که طی یک سال گذشته اقدامات برجسته‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته‌اند، تقدیر می‌کنیم.

تجدید میثاق کتابداران با بنیان گذار انقلاب/ فاز پنجم ایستگاه‌های مطالعه کلید می‌خورد

وی در ادامه گفت: همچنین در سطح فعالیت‌های استانی مربوط به هفته کتاب، تقدیر از نویسندگان و مولفانی را که در سال گذشته، تولیدات موثر و پرمخاطب داشته‌اند، داریم. از خبرنگاران استانی فعال حوزه کتاب و کتابخوانی هم در مراسمی تقدیر خواهیم کرد، اما در سطح ملی برنامه‌ها، باید به تجدید میثاق کتابداران و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با امام خمینی (ره) اشاره کنم که در روز بیست و پنجم آبان ماه انجام خواهد شد. این برنامه در تهران به صورت تشرف کتابدران به مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و در شهرستان‌ها با رفتن به گلزار شهدا انجام خواهد شد. فاز پنجم طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه هم در هفته کتاب امسال افتتاح خواهد شد. تا به حال، سه فاز از طرح ایستگاه‌های مطالعه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در حال حاضر منابع فاز چهارم تامین و مشخص شده اند و فاز پنجم هم که در هفته کتاب کلید خواهد خورد. به این ترتیب فاز پنجم با هزار و ۶۰۰ ایستگاه، مورد نظر خواهد بود. در نتیجه تا پایان امسال، در مجموع در کشور هزار ایستگاه مطالعه خواهیم داشت.

برگزاری بزرگداشت کتابداران، کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید با حضور رئیس جمهور

واعظی گفت: اول مهرماه امسال، رئیس‌‌جمهور بحثی با عنوان زنگ کتابخوانی را مطرح کردند. چند سال است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرحی را با همین نام دارد که درباره مقدمات آن با آموزش و پرورش مذاکره کردیم، اما هنوز عملی نشده است. با تاکیدی که رئیس‌جمهور روی این موضوع داشت، تلاش خواهیم داشت این طرح را هم تا زمان هفته کتاب امسال عملیاتی کنیم. طی سال‌های گذشته و دوره‌های قبلی هفته کتاب، جشنی با حضور کتابداران کشور در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌کردیم که رئیس جمهوری هم در آن شرکت می‌کرد. امسال با توجه به همزمانی ایام ماه محرم و هفته کتاب، این جشن روز ۲۹ آبان، در قالب برنامه بزرگداشت کتابداران، کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید برگزار خواهد شد که امیدواریم دکتر روحانی هم در آن حضور پیدا کنند. هدیه کردن کتاب توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی، با کمک شهرداری‌ها هم طرح دیگری است که در هفته کتاب امسال عملیاتی خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمتر از دو سال پیش بود که موسسه‌ای به نام کتاب نشر را در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاسیس کردیم. این موسسه رقیب ناشران کشور نیست و در واقع، یکی از کارهای آنانتشار کتاب‌هایی است که ناشران نمی‌توانند آن‌ها را چاپ کنند. این کتاب‌ها که برای ایستگاه‌های مطالعه در کشور تولید می‌شوند، با شمارگان ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نسخه منتشر می‌شوند که همان طور که مشخص است، چنین کاری از عهده ناشران کشور بر نمی‌آید. موسسه کتاب نشر از جهاتی، ناشر اول کشور است که روز ۲۷ آبان و در قالب یکی از برنامه‌های هفته کتاب، از دویستمین عنوان کتابی که چاپ کرده، رونمایی خواهیم کرد. یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب هم روز ۲۶ آبان ماه برگزار می‌شود که تجلیل از خبرنگاران حوزه کتاب است.

علاقه‌مند همکاری دوباره با صدا و سیما هستیم

وی با اشاره به همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با صدا و سیما در راه‌اندازی کتابخانه‌های صبا گفت: با حمایت‌های نهاد از برنامه تاسیس کتابخانه‌های صبا که از برنامه‌های صدا و سیما بود، توانستیم ۸ کتابخانه را به این ترتیب در روستاهای پرجمعیت و مناطق محروم کشور بسازیم. در این زمینه باید بگویم که علاقه‌مندیم تا دوباره با سازمان صدا و سیما همکاری داشته باشیم.

واعظی در پایان این نشست درباره بحث به وجود آمده دباره واگذاری کتابخانه‌های زیرپوشش نهاد به شهرداری‌ها گفت: طبق سخنان وزیر ارشاد، طرحی در این باره در مجلس وجود دارد که برای اواخر سال گذشته است. بر اساس این طرح، تعدادی از نمایندگان طرحی تدوین کردند که بر مبنای آن کتابخانه‌های کلانشهرها، توسط شهرداری‌ها اداره شود. این بحث در دولت هم مطرح شد اما اینکه آیا با آن موافقت شود یا خیر هنوز مشخص نشده است. تصمیم‌گیری دولت بر این است که با کلیات این طرح موافقت شود. طرح‌ها و لوایح مسیر مشخصی را در مجلس طی می‌کنند. یعنی این طرح‌ها باید به کمیسیون‌های مختلف ارائه شده و پس از آن در صحن علنی مجلس بررسی شوند. ما تفاهمنامه‌ای با شورای عالی استان‌ها به ریاست مهدی چمران امضا کرده‌ایم که در یکی از بندهای آن که از ۵ سال پیش انجام شده، آمده که اگر یک شهرداری آمادگی داشته باشد کتابخانه‌ای را بر اساس ضوابط نهاد، در شهر خود اداره کند، نهاد هم آمادگی دارد اداره آن کتابخانه را به آن شهرداری واگذار کند.

ترجیح می‌دهیم سیاستگذار باشیم تا مسئول اداره کتابخانه‌ها

وی ادامه داد: به عنوان مثال شهرداری شیراز به تازگی اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم کتابخانه‌‌های عمومی شیراز مشارکتی باشند و می‌خواهیم نهاد اداره آن‌ها را به تنهایی به عهده بگیرد. بنابراین ما هم با این خواسته موافقت کردیم و مدیریت کتابخانه‌ها را به عهده گرفتیم. حرف کلی من این است که ترجیح اصلی نهاد بر این است سیاستگذار باشد. آن چه روی آن حساس هستیم، اداره کتابخانه‌ها نیست بلکه اعمال یک فضای امن در اداره کتابخانه‌هاست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به آخرین سئوال طرح شده در این نشست درباره آمار جدید سرانه مطالعه در کشور گفت: این آمار در سال جاری هم مانند سال گذشته و ۷۴ دقیقه است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که امسال، مطالعه در فضای مجازی افزایش و به شکل مکتوب کاهش داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *