سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - 4 Jun 2024
 
۰

عزم عشق‌آباد برای اتصال راه‌آهنی به ایران

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 315593
ترکمنستان طرح تکمیلی و اجرای کامل سهم خود در خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران را به مناقصه بین‏‌المللی گذاشت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وزارت راه آهن ترکمنستان ضمن تاکید بر ضرورت راه اندازی هرچه سریعتر خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران تاکید کرد، طرح تکمیلی این مسیر، شامل پایان عملیات ساخت و ساز خط آهن مذکور از منطقه «برکت» به «اترک» (نزدیک مرزهای ایران) و نیز ساخت پایانه لوکوموتیو می‏‌باشد.

در این اطلاعیه از کلیه شرکت‌های متقاضی خارجی علاقه‏‌مند دعوت شده است تا پیشنهادات مربوطه خود را تا ۲۱ نوامبر سال جاری میلادی به دبیرخانه وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان ارائه دهند.

در بخش دیگر این بیانیه، آمده ‏است که کلیه عملیات ساخت و ساز طرح مذکور باید تا اواخر سال آینده میلادی(۲۰۱۴) به پایان برسد.

در پایان این اطلاعیه وزارت حمل و نقل ریلی ترکمنستان تاکید شده است که برای تامین مالی طرح مذکور، وام‌هایی از بانک توسعه اسلامی دریافت شده ‏است.

اعلام مناقصه بین‌المللی برای مشارکت در خط آهن مذکور در حالی است که در سپتامبر سال گذشته میلادی بزرگترین قرارداد میان دولت ترکمنستان و شرکت «پارس انرژی» ایران که گفته می‌‏شود ارزش آن حدود ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود، به دستور رئیس جمهور ترکمنستان به دلیل ناتوانایی و مشکلات اقتصادی این شرکت ایرانی، لغو شد.

هدف از اجرای این طرح اتصال کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و حمل‌و نقل بار و مسافر است.

کل مسیر این راه‌آهن در ۳ کشور یادشده ۹۶۰ کیلومتر است که از منطقه ژان‌اوزن در کشور قزاقستان آغاز می‌شود و پس از عبور از کشور ترکمنستان و رسیدن به محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *