دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

پیگیری‌های‌مرحوم‌فردی بعدازفوتش نتیجه‌داد

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 314856
هفت ماه پس از برگزاری اختتامیه جشنواره داستان انقلاب و پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های مداوم مرحوم امیرحسین فردی، بنیانگذار جشنواره داستان انقلاب با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، سهم ارشاد از مبلغ نقدی این جایزه ادبی سرانجام در هفته گذشته وصول شد و این جایزه، هفتم مهرماه و در نشست نقد کتاب «گرگ‌سالی» اعطا می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پایگاه خبری حوزه هنری بعدازظهر روز گذشته خبری در مورد اعطای جایزه نقدی برگزیدگان جشنواره داستان انقلاب در دوره پنجم منتشر کرد؛ جشنواره‌ای که ۱۹ بهمن ماه سال گذشته در حوزه هنری برگزار شده بود.

جشنواره‌ داستان انقلاب جشنواره‌ای در حوزه داستان و با موضوع انتخاب برترین رمان و داستان کوتاه با موضوع انقلاب اسلامی در دو گروه سنی بزرگسال و کودک و نوجوان است. این جایزه به آثاری اهدا می‌شود که برای نخستین بار در این زمینه تالیف شده و تا پیش از آن منتشر نشده باشد. به این ترتیب که حق نشر اثر نیز در اختیار جشنواره قرار گرفته و البته حق‌التألیف کتاب به نویسندگان داده می‌شود.

پرداخت این جایزه نقدی به فاصله هفت ماه پس از اختتامیه این جایزه ادبی موضوعی بود که خبرنگار مهر آن را از علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری پیگیری کرد.

قزوه در این زمینه اظهار کرد: این جایزه در واقع، سهم وزارت ارشاد از این جایزه ادبی بود که هفته گذشته به دست ما رسید و تصمیم گرفتیم در مراسم نقد رمان گرگ‌سالی نوشته مرحوم فردی که موسس جشنواره داستان انقلاب نیز بود به برگزیدگان این جایزه اهدایش کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که مبلغ نقدی این جایزه ادبی که سهم حوزه هنری به شمار می‌رفته است پیش از این به برگزیدگانش پرداخت شده است.

پیگیری این موضوع از سوی نویسندگان برگزیده این جایزه اما حکایت از پرداخت بخش اول این جایزه نقدی در خردادماه داشت. براساس بررسی‌های خبرنگار مهر، حوزه هنری برای تکمیل جوایز تا آخرین ماه بهار امسال، یعنی حدود ۴ ماه بعد از برگزاری جشنواره صبر کرده است. در این فاصله، امیرحسین فردی تا اوایل اردیبهشت امسال (آخرین روزهای حیاتش) موضوع را از طریق معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست این معاونت دنبال کرده است، اما در زمان مقرر این پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.

مشکلات و تنگناهای مالی وزارت ارشاد در آخرین روزهای سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ موجب می‌شود که حوزه هنری تصمیم به اعطای سهم خود از جایزه بگیرد که نیمی از جوایز در خردادماه به برندگان داده می‌شود.

پس از درگذشت امیرحسین فردی، محمد ناصری ـ که قائم مقامی او را در جشنواره داستان انقلاب عهده‌دار بود ـ موضوع سهم ارشاد از جوایز را پیگیری می‌کند، اما سرانجام این پیگیری‌ها از طریق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و علیرضا قزوه دنبال می‌شود.

نتیجه این پیگیری‌ها آن است که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اعطای جوایز برندگان جشنواره داستان انقلاب را به خانه کتاب محول می‌کند و نهایتاً این گره به دست مدیر خانه کتاب باز می‌شود.

در همین حال، علی‌ شجاعی صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب به خبرنگار مهر گفت: در دوره‌های قبل جشنواره داستان انقلاب معمولاً عرف بود که پیش از اختتامیه جشنواره، مسئولان آن با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد جلساتی را برگزار می‌کردند و در مورد نحوه پرداخت جایزه و مبلغ آن به توافق می‌رسیدند. اما امسال نامه پرداخت مبلغ نقدی این جایزه در خردادماه به ما ارجاع شد و مراحل اداری تامین اعتبار آن و به تبع، پرداختش تا به امروز طول کشیده است.

شجاعی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا مبلغ نقدی این جایزه طبق سنوات قبل از سوی وزارت ارشاد به صورت کامل تامین شده یا خیر گفت: میزان مشارکت در مبلغ این جایزه نقدی وابسته به توافق دوستان حوزه هنری و وزارت ارشاد است که گویا امسال توافق بر این بوده که نیمی از جایزه را حوزه هنری خودش پرداخت کند.

یادآور می‌شود، علیرضا قزوه در یکی از آخرین گفتگوهای خود با مهر که در حاشیه جشنواره شعر و داستان جوان سوره در سنندج انجام شد، درباره آخرین وضعیت ششمین دوره از این جشنواره اظهار داشته بود که هنوز برای اجرای این دوره به نتیجه و تصمیم قطعی برای انتخاب دبیر و اجرای برنامه‌های آن نرسیده است. این در حالی است که مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری دو ماه پیش از این فراخوان ششمین دوره از این جشنواره ادبی را منتشر کرده است.

جشنواره داستان انقلاب به همت مرحوم امیرحسین فردی، نویسنده انقلاب و مدیر وقت کارگاه قصه و رمان حوزه هنری پایه‌گذاری شد و در زمان مدیریت وی بر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، به صورت مرتب و سالانه برگزار شد و تنها یک سال به دلایلی برگزار نشد.

طبق توافق این استاد داستان‌نویسی و بنیانگذار جشنواره داستان انقلاب با معاون فرهنگی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (محسن پرویز در زمان تصدی محمدحسین صفار هرندی)، اعطای تمام جوایز نقدی جشنواره به عهده وزارت ارشاد و داوری آثار و برگزاری جشنواره بر گردن حوزه هنری بود که این توافق تا زمان مسئولیت بهمن دری هم ادامه یافت، اما حوزه هنری تصمیم گرفت نیمی از جوایز ارزشمند جشنواره را خود به برندگان آن بدهد.

رقم حدود ۵۰۰ میلیون ریالی جایزه جشنواره داستان انقلاب در حالی به چند برگزیده در بخش‌های گوناگون جشنواره داده می‌شود که حوزه هنری می‌تواند بدون تکیه به وزارت ارشاد، آن را به برگزیدگان جشنواره‌اش اعطا کند.

باید منتظر ماند و دید به فاصله حدود ۵ ماه تا ششمین جشنواره داستان انقلاب، چه کسانی قرار است دبیری و داوری آن را بر عهده بگیرند. امیرحسین فردی و محمد ناصری از چند ماه قبل جایشان را به علیرضا قزوه (مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ) و صادق کرمیار (مدیر جدید کارگاه قصه و رمان) داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *