يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

توافق ایران و ترکیه برای حل مسئله سوریه

شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب: 314750
رئیس مجلس تاکید کرد:‌ایران، ترکیه و عراق بر پیگیری راه حل سیاسی برای حل مسئله سوریه توافق دارند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با جمی چیچک رئیس مجلس نمایندگان ترکیه با بیان اینکه بسیار خرسند شدیم که ایقای چیچک رئیس پارلمان ترکیه، کشور دوست و برادر ما در تهران تشریف دارند گفت: بین ما روابط دوستانه خیلی خوبی از گذشته وجود دارد و رایزنی‌های مختلفی در مسائل مختلف همواره وجود داشته است.

وی تصریح کرد: ترکیه کشور دوست، برادر و همسایه ما است و برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و برای ما بسیار مهم است که روابط اقتصادی و سیاسی در وضعیت حساس منطقه گسترش پیدا کند. لذا حضور آقای چیچک رئیس پارلمان ترکیه فرصت مغتنمی برای گسترش روابط تجاری دو کشور است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه سطح روابط ایران و ترکیه در حال حاضر 22 میلیارد دلار است گفت: ما در دیدار امروز تاکید کردیم که با کمک پارلمان دو کشور سطح روابط اقتصادی، به بالای 30 میلیارد دلار برسد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز درباره مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگوهای خوبی داشته و با هم هم نظر بودیم که یکی از پایه‌های کار، روابط کشورهای اسلامی و گسترش دموکراسی در منطقه است و خوشبختانه موضع ایران و ترکیه در زمینه برخورد با پدیده زشتی در منطقه یعنی حضور تروریست‌ها در منطقه مشترک است.

وی گفت: در این دیدار تاکید شد که کشورهای مهمی در منطقه مانند ایران و ترکیه با پدیده زشت تروریست مخصوصا جریانهای تکفیری مبارزه کنند. 

رئیس مجلس با اشاره به مذاکرات امروز روسای پارلمان دو کشور درباره سوریه گفت: در مسئله سوریه نگاه دو طرف این بود که ضمن ایجاد  اصلاحات در سوریه و پیگیری دموکراسی باید شرایط راه حل سیاسی را پیگیری کرد و هر چه زودتر به این خشونت‌ها پایان داده شود. در چند روز قبل نیز که آقای نجیفی رئیس پارلمان عراق به ایران آمدند نیز این مسئله مطرح شد و ایران، ترکیه و عراق توافق دارند که راه حل سیاسی را باید در باره مسائل سوریه پیگیری کرد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: بنده مطمئنم که سفر آقای چیچک به ایران منشاء خیری برای روابط دوجانبه و کمکی به حل مسائل منطقه خواهد بود. 

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد: باید  توجه کرد که ایران و ترکیه در زمینه برخی از مسائل پیچیده مانند سوریه توافق دارند که مسائل از طریق راه حل سیاسی حل شود و بنده بعد از صحبت‌هایی که با آقای چیچک و نجیفی داشتم کاملا توافق شد که برای حل مسئله سوریه راه حل سیاسی جست‌وجو شود چرا که روش نظامی جز خسارت چیزی دیگر برای منطقه ندارد همچنین توافق کردیم در بخش امنیتی سیاسی دو کشور رایزنی‌های بیشتر وجود داشته باشد تا به راه حلی برسیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه امروز درباره طرح عراق برای حل مسئله سوریه نیز بحث‌هایی صورت گرفت و دیدگاه ایران و ترکیه مشترک است لذا بعد از این دیدارها بخش‌های دیپلماتی دو کشور برای پیگیری مسائل مطرح شده فعال خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *