کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همزمان با مصاحبه‌ای تامل‌برانگیز صورت گرفت؛

عقب نشینی هاشمی رفسنجانی از اظهاراتش درباره سوریه با حمله به منتقدان

زمینه‌سازی برای حامیان رابطه با آمریکا

16 شهريور 1392 ساعت 17:00

پس از سخنان آیت الله هاشمی علیه سوریه تحلیل های مختلفی از جمله "پیری جسمی و ذهنی هاشمی و دادن اطلاعات غلط به او" مطرح شد تا اینکه آقای رفسنجانی امروز اظهارات جنجالی‌اش را تکذیب کرد.


به گزارش سرویس سیاسی جهان نیوز، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان سفر به مازندران ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌ شیمیایی علیه شهروندان خود را مطرح کرد و با شگفتی آمیخته به‌ملامت بسیاری از مردم و کارشناسان روبرو شد.

معترضان که از سخنان آیت الله هاشمی حیرت زده شده بودند، از دفتر وی خواستند فیلم سخنان او را منتشر کند تا ابهامات احتمالی از بین برود. زیرا پیشتر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات منتسب به هاشمی درباره سوریه در مازندران را تکذیب کرده بود.

دفتر هاشمی و روابط عمومی مجمع هیچ اقدامی نکردند تا اینکه صوت و فیلم سخنان هاشمی هم منتشر شد و برخی نمایندگان از جمله علی مطهری آن را تایید کردند. اما هنوز برخی فعالان سیاسی و نمایندگان دلسوز و علاقمند به آقای هاشمی دوست ندارند او بدین سرعت به سمت اشتباه استراتژیک و تحلیل غلط حرکت کند. این بود که از او خواستند تا سخنان خلاف رویکرد نظام خود را رسما تکذیب کند.

در این باره تحلیل های مختلفی از جمله "پیری جسمی و ذهنی هاشمی و دادن اطلاعات غلط به او" مطرح شد تا اینکه آقای رفسنجانی سرانجام امروز اظهارات جنجالی‌اش را تکذیب کرد.

او البته درباره سند صوتی و تصویری سخنانش در مازندران توضیحی نداد و نگفت که کدامیک از احتمالات مطرح شده، واقعیت دارد.

انتشار صوت و فیلم سخنان هاشمی علیه سوریه

آقای هاشمی رفسنجاني در ديدار اعضاي كميته فرزندان شاهد و ايثارگران با محكوم كردن تهديدات اخير آمريكا و برخي كشورهاي غربي عليه كشور سوريه گفته است: متأسفانه مردم سوريه كه حدود دو سال است درگير جنگ داخلي و انواع رنجها وآوارگي كم سابقه هستند در حال حاضر نيز مورد تهديد خارجي به بهانه‌هاي هنوز اثبات نشده استفاده از سلاح شيميايي قرار گرفته‌اند.

او حاضر نشده است بگوید دولت سوریه متهم استفاده از سلاح شیمیایی نیست و این تروریست‌های خارجی هستند که مردم سوریه را زیر بمب های شیمیایی گرفته اند.

وي رسانه‌های منتقد را که با تکیه بر سند صوتی و تصویری از او انتقاد کرده اند، متهم به "همنوايي با اهداف دشمن" کرد و گفت: اخيراً نقلي از بنده در مورد سوريه، بهانه سوء استفاده و تخريب‌هاي جديد توسط اينگونه رسانه‌ها را فراهم كرد كه به هيچ وجه صحيح نيست.

همزمان با این سخنان، مصاحبه ای از آقای هاشمی منتشر شده که تامل برانگیز است. او در مصاحبه ای با سایت شخصی خود در این باره سخن گفته که چرا "حرفهای متفاوتی می زند؟".

وی در این گفت وگو عنوان کرده است: "عمل به مصلحت همیشه مشکل است. یعنی وقتی که انسان به خاطر مصلحت یک کار خلاف مسیر عادی انجام می دهد یا سخنی مخالف نظرات غالب می گوید ، در آن لحظه حتما مشکلاتی دارد،خیلی ها را هم ناراحت می کند،ولی این دلیل آن نمی شود که انسان وقتی مصلحت مردم و نظام و کشور را تشخیص داد در گفتنش تردید کند، هرگز در اینباره تردید جایز نیست، غفلت از مصلحت بسیار عوارض سخت و جبران ناپذیری دارد.

وی بدون اینکه منظورش را از آنچه "مصلحت" نامیده، بگوید، گفته است: به صرف احتمال مخالفتها و حتی تهمتها و انگ زدنها و برچسبها هرگز در بیان و عمل به مصلحت نباید تردید یا سکوت کرد و منتظر وقایع احتمالی ماند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000311/nf00311555-2.jpg

هاشمی که از سوی بخشی از رزمندگان سابق و مسئولان کنونی متهم به دادن اطلاعات نادرست و زمینه سازی برای تن دادن به پایان دفاع مقدس است، در ادامه عنوان کرده که "این آموزه بزرگ امام راحل(ره) به ما در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که چگونه حتی لحظه ای در تامین مصلحت مردم و نظام اسلامی تردید نکردند و در حالی که تا ۲۰ روز قبل شعار جنگ جنگ تا رفع فتنه می فرمودند وقتی به "کشف مصلحت مردم" رسیدند بدون آنکه حتی یک لحظه هم به حفظ آبروی خویش فکر کنند، بدان عمل کردند و با آن هوشی که داشتند جمله " جام زهر را می نوشیم " را درست بکار بردند. یعنی انتخاب کردیم که بنوشیم . یعنی بر ایشان تحمیل نشد که بنوشند . حالتی بود که بخاطر مصلحت انتخاب کردند . ایشان با تفکر و پیش بینی شرایط آن جمله را بکار بردند.هم مصلحت را رعایت کردند وهم ناراحتی خودشان را به مردم نشان دادند که دلشان نمی خواست اینگونه شود و هم آینده را در آن جمله نهادند که مردم در آینده خواهید دید که چه فتحی کردیم؟"

وی در پایان گفته است که اگر "در عمل به مصلحت نظام کوتاهی کنیم ، ضررهای جبران ناپذیری خواهیم دید."

هاشمی معمولا با سایت شخصی خود مصاحبه نکرده مگر اینکه قصد پاسخگویی به منتقدان یا رساندن پیامی مهم به افکار عمومی را داشته است. به نظر می رسد مصاحبه اخیر هم از همین جنس است چرا که هیچ مناسبتی برای پرداختن و تبیین موضوع "مصلحت" در شرایط کنونی وجود نداشته است.

تنها موضوعی که اکنون درباره هاشمی در فضای جامعه مطرح است، پیرامون اظهارات تامل برانگیز او درباره جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و رابطه با غرب است. بسیاری‌ها همچنان منتظر بازگشت او به قامت "هاشمی انقلابی دهه 60" هستند اما مصاحبه هاشمی در مقابل موج انتظارات مردمی، توجیه مواضع "متفاوت" او با سایر مسئولان است!

آقای هاشمی! به کجا چنین شتابان

شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که آقای رفسنجانی با این مصاحبه کوشیده است اظهارات متفاوتش درباره حزب الله لبنان، سوریه و رابطه با غربی‌ها را نوعی دوراندیشی و به "مصلحت" نظام توصیف کند. در واقع او تلویحا مدعی شده که سخن از کنترل جبهه مقاومت، ارسال پالس مثبت به غرب برای تامین منافع ایران بوده است!

جملات مذکور محتمل ترین برداشت افکار عمومی از سخنان آقای هاشمی و به معنی این پیام تلویحی است که "مصلحت انقلاب و نظام، کوتاه آمدن در برابر آمریکا و دادن امتیاز به کاخ سفید برای بهبود تیرگی‌ها در روابط دوطرفه است." این امتیاز می تواند حتی تضعیف خط مقدم مقاومت اسلامی باشد!

اگر نگاهی به مصاحبه های متعدد و پافشاری‌های اخیر او بر "دوستی با همه دنیا" انداخته شود معنی مصاحبه اخیر هاشمی روشن تر خواهد شد. به نظر می رسد هاشمی در هفته‌های اخیر نقش یک جاده صاف‌کن را برای حامیان رابطه با آمریکا بازی کرده و از اعتبار و نفوذ خود حسابی مایه گذاشته است.

مگر شما برای تغییر دولت خون به پا نکردید؟

در سال های پس از فتنه ۸۸، موضع گیری‌های شگفت آور و خلاف اصول انقلاب از سوی هاشمی رفسنجانی افزایش یافته و او هر از گاهی دوستداران انقلاب را شوکه کرده است.

اما قطعا دلسوزان انقلاب و نظام امیدوارند که آیت الله هاشمی مواضع خود را بویژه در مسائل امنیتی کلان با سیاست‌های نظام منطبق و اظهارات منتسب به خود را تکذیب و اصلاح کند وگرنه آنان چنین مواضعی آن هم از جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را قابل گذشت نمی دانند.


کد مطلب: 311549

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/311549/عقب-نشینی-هاشمی-رفسنجانی-اظهاراتش-درباره-سوریه-حمله-منتقدان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com