جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۴
۴۷
همزمان با مصاحبه‌ای تامل‌برانگیز صورت گرفت؛

عقب نشینی هاشمی رفسنجانی از اظهاراتش درباره سوریه با حمله به منتقدان

زمینه‌سازی برای حامیان رابطه با آمریکا
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 311549
پس از سخنان آیت الله هاشمی علیه سوریه تحلیل های مختلفی از جمله "پیری جسمی و ذهنی هاشمی و دادن اطلاعات غلط به او" مطرح شد تا اینکه آقای رفسنجانی امروز اظهارات جنجالی‌اش را تکذیب کرد.
عقب نشینی هاشمی رفسنجانی از اظهاراتش درباره سوریه با حمله به منتقدان
به گزارش سرویس سیاسی جهان نيوز، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان سفر به مازندران ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌ شیمیایی علیه شهروندان خود را مطرح کرد و با شگفتی آمیخته به‌ملامت بسیاری از مردم و کارشناسان روبرو شد.

معترضان که از سخنان آیت الله هاشمی حیرت زده شده بودند، از دفتر وی خواستند فیلم سخنان او را منتشر کند تا ابهامات احتمالی از بین برود. زیرا پیشتر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات منتسب به هاشمی درباره سوریه در مازندران را تکذیب کرده بود.

دفتر هاشمی و روابط عمومی مجمع هیچ اقدامی نکردند تا اینکه صوت و فیلم سخنان هاشمی هم منتشر شد و برخی نمایندگان از جمله علی مطهری آن را تایید کردند. اما هنوز برخی فعالان سیاسی و نمایندگان دلسوز و علاقمند به آقای هاشمی دوست ندارند او بدین سرعت به سمت اشتباه استراتژیک و تحلیل غلط حرکت کند. این بود که از او خواستند تا سخنان خلاف رویکرد نظام خود را رسما تکذیب کند.

در این باره تحلیل های مختلفی از جمله "پیری جسمی و ذهنی هاشمی و دادن اطلاعات غلط به او" مطرح شد تا اینکه آقای رفسنجانی سرانجام امروز اظهارات جنجالی‌اش را تکذیب کرد.

او البته درباره سند صوتی و تصویری سخنانش در مازندران توضیحی نداد و نگفت که کدامیک از احتمالات مطرح شده، واقعیت دارد.

انتشار صوت و فیلم سخنان هاشمی علیه سوریه

آقای هاشمی رفسنجاني در ديدار اعضاي كميته فرزندان شاهد و ايثارگران با محكوم كردن تهديدات اخير آمريكا و برخي كشورهاي غربي عليه كشور سوريه گفته است: متأسفانه مردم سوريه كه حدود دو سال است درگير جنگ داخلي و انواع رنجها وآوارگي كم سابقه هستند در حال حاضر نيز مورد تهديد خارجي به بهانه‌هاي هنوز اثبات نشده استفاده از سلاح شيميايي قرار گرفته‌اند.

او حاضر نشده است بگوید دولت سوریه متهم استفاده از سلاح شیمیایی نیست و این تروریست‌های خارجی هستند که مردم سوریه را زیر بمب های شیمیایی گرفته اند.

وي رسانه‌های منتقد را که با تکیه بر سند صوتی و تصویری از او انتقاد کرده اند، متهم به "همنوايي با اهداف دشمن" کرد و گفت: اخيراً نقلي از بنده در مورد سوريه، بهانه سوء استفاده و تخريب‌هاي جديد توسط اينگونه رسانه‌ها را فراهم كرد كه به هيچ وجه صحيح نيست.

همزمان با این سخنان، مصاحبه ای از آقای هاشمی منتشر شده که تامل برانگیز است. او در مصاحبه ای با سایت شخصی خود در این باره سخن گفته که چرا "حرفهای متفاوتی می زند؟".

وی در این گفت وگو عنوان کرده است: "عمل به مصلحت همیشه مشکل است. یعنی وقتی که انسان به خاطر مصلحت یک کار خلاف مسیر عادی انجام می دهد یا سخنی مخالف نظرات غالب می گوید ، در آن لحظه حتما مشکلاتی دارد،خیلی ها را هم ناراحت می کند،ولی این دلیل آن نمی شود که انسان وقتی مصلحت مردم و نظام و کشور را تشخیص داد در گفتنش تردید کند، هرگز در اینباره تردید جایز نیست، غفلت از مصلحت بسیار عوارض سخت و جبران ناپذیری دارد.

وی بدون اینکه منظورش را از آنچه "مصلحت" نامیده، بگوید، گفته است: به صرف احتمال مخالفتها و حتی تهمتها و انگ زدنها و برچسبها هرگز در بیان و عمل به مصلحت نباید تردید یا سکوت کرد و منتظر وقایع احتمالی ماند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000311/nf00311555-2.jpg

هاشمی که از سوی بخشی از رزمندگان سابق و مسئولان کنونی متهم به دادن اطلاعات نادرست و زمینه سازی برای تن دادن به پایان دفاع مقدس است، در ادامه عنوان کرده که "این آموزه بزرگ امام راحل(ره) به ما در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که چگونه حتی لحظه ای در تامین مصلحت مردم و نظام اسلامی تردید نکردند و در حالی که تا ۲۰ روز قبل شعار جنگ جنگ تا رفع فتنه می فرمودند وقتی به "کشف مصلحت مردم" رسیدند بدون آنکه حتی یک لحظه هم به حفظ آبروی خویش فکر کنند، بدان عمل کردند و با آن هوشی که داشتند جمله " جام زهر را می نوشیم " را درست بکار بردند. یعنی انتخاب کردیم که بنوشیم . یعنی بر ایشان تحمیل نشد که بنوشند . حالتی بود که بخاطر مصلحت انتخاب کردند . ایشان با تفکر و پیش بینی شرایط آن جمله را بکار بردند.هم مصلحت را رعایت کردند وهم ناراحتی خودشان را به مردم نشان دادند که دلشان نمی خواست اینگونه شود و هم آینده را در آن جمله نهادند که مردم در آینده خواهید دید که چه فتحی کردیم؟"

وی در پایان گفته است که اگر "در عمل به مصلحت نظام کوتاهی کنیم ، ضررهای جبران ناپذیری خواهیم دید."

هاشمی معمولا با سایت شخصی خود مصاحبه نکرده مگر اینکه قصد پاسخگویی به منتقدان یا رساندن پیامی مهم به افکار عمومی را داشته است. به نظر می رسد مصاحبه اخیر هم از همین جنس است چرا که هیچ مناسبتی برای پرداختن و تبیین موضوع "مصلحت" در شرایط کنونی وجود نداشته است.

تنها موضوعی که اکنون درباره هاشمی در فضای جامعه مطرح است، پیرامون اظهارات تامل برانگیز او درباره جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و رابطه با غرب است. بسیاری‌ها همچنان منتظر بازگشت او به قامت "هاشمی انقلابی دهه 60" هستند اما مصاحبه هاشمی در مقابل موج انتظارات مردمی، توجیه مواضع "متفاوت" او با سایر مسئولان است!


شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که آقای رفسنجانی با این مصاحبه کوشیده است اظهارات متفاوتش درباره حزب الله لبنان، سوریه و رابطه با غربی‌ها را نوعی دوراندیشی و به "مصلحت" نظام توصیف کند. در واقع او تلویحا مدعی شده که سخن از کنترل جبهه مقاومت، ارسال پالس مثبت به غرب برای تامین منافع ایران بوده است!

جملات مذکور محتمل ترین برداشت افکار عمومی از سخنان آقای هاشمی و به معنی این پیام تلویحی است که "مصلحت انقلاب و نظام، کوتاه آمدن در برابر آمریکا و دادن امتیاز به کاخ سفید برای بهبود تیرگی‌ها در روابط دوطرفه است." این امتیاز می تواند حتی تضعیف خط مقدم مقاومت اسلامی باشد!

اگر نگاهی به مصاحبه های متعدد و پافشاری‌های اخیر او بر "دوستی با همه دنیا" انداخته شود معنی مصاحبه اخیر هاشمی روشن تر خواهد شد. به نظر می رسد هاشمی در هفته‌های اخیر نقش یک جاده صاف‌کن را برای حامیان رابطه با آمریکا بازی کرده و از اعتبار و نفوذ خود حسابی مایه گذاشته است.


در سال های پس از فتنه ۸۸، موضع گیری‌های شگفت آور و خلاف اصول انقلاب از سوی هاشمی رفسنجانی افزایش یافته و او هر از گاهی دوستداران انقلاب را شوکه کرده است.

اما قطعا دلسوزان انقلاب و نظام امیدوارند که آیت الله هاشمی مواضع خود را بویژه در مسائل امنیتی کلان با سیاست‌های نظام منطبق و اظهارات منتسب به خود را تکذیب و اصلاح کند وگرنه آنان چنین مواضعی آن هم از جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را قابل گذشت نمی دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر دشمنان امام و هاشمی و خاتمی
جهانبخش
اون آی زرشک قبلی خدمت شما
چرا پای امام رو وسط می کشی؟
برادر عزیز در حال حاضر بزرگترین دشمنان راه و عقیده امام هاشمی و خاتمی هستندنمیدانم شما چگونه این دو نفر را با امام در یک خط قرار میدهید
سيد مرتضي
Iran, Islamic Republic of
داداش يواشتر .ما كه ميگوييم مرگ بر آمريكا شما فشارتون بالا پايين ميشه ومارامتهم به اين كه شما همش مرگ بلديد و كذا وكذا مي كنيد حالا چرا مرگ . بگيم خداوند حاميان خط خميني (ره)و خط رهبري و نگه داره و بقيه راهم ... نه مرگ نده اصلاحشون كنه . آدمشون كنه
کسیکه به راحتی در مورد مسائل فتنه دروغ میگه ابایی نداره حرفی که زده رو به دورغ تکذیب کنه.

آقای هاشمی همونی هستند که خودشون و خانوادشون ادعای تقلب به دورغ کردن.

حالا برای من تکذیب کردن و نکردن ایشون علی السویه هستش.

در ضمن ایشون باز مستقیما تکذیب نکردن گفته اند که نقلی از بنده شده که در یکسری رسانه ها موجبات تخریب اینجانب را فراهم آورده که به هیچ وجه درست نیست. اگر نگیم که به ....دارن حرفی که زدند رو تکذیب می کنند دارند در جمله خودشون تخریب رسانه ها رو نادرست جلوه میدن نه حرف منقول از خودشون رو.

به علاوه حرفی از ایشون نقل نشده وقتی فایل صوتی پخش میشه نقل قول نیست بلکه خود قول هست. مثل اینکه در اخبار صحبت های یک شخصیت پخش بشه فردا اون شخصیت بگه حرفی از من نقل شده. اون نقل نیست عین کلام هست

یک نکته دیگه اون هم مصاحبه ایشون هست با سایت خودشون در مورد صحبت های خارج از چهار چوب نظام، مصلحت و نوشیدن جام زهر و جنگ جنگ تا رفع فتنه. اولا این مصاحبه پهلو زدن به سخنان حضرت آقا در جمع نمایندگان خبرگان بود چرا که آقا در برخی زمینه ها تقیه و کوتاه آمدن رو صحیح نمی دونستند و شعار امام رو جنگ جنگ تا رفع فتنه نام بردند. که آقای رفسنجانی در این باب تفسیری جدید از سخن حضرت امام رو بیان کردن که آدم شاخ در میاره از نوع تفاسیر بداهه که اصلا ربطی به اصل جمله و حالات امام راحل نداشته.

فرموده اند جام زهر را نوشیدم یعنی انتخاب کردیک که بنوشیم در اینکار هیچگونه تحمیل و فشاری نبوده. و ایشان بعد از ۲۰ روز که گفتند جنگ جنگ تا رفع فتنه این سخن رو گفتند چرا که به مصلحتی جدید رسیده بودند.

بله وقتی بخواهیم با یک وصله پینه ناشیانه از دل اون حرف یک حرف جدید در بیاریم میگیم دیدید امام قبلا اون حرف رو زد و الان این حرف رو پس امام مصلحت اندیشی کردند و نقض کلام خودشون رو به خاطر یک مصلحت بزرگ ترجیح دادند.

اما باید گفت هیچ عقل سلیمی وقتی جام زهر در کنار نوشیدن میاید تفسیر به عدم تحمیل نمی کنه. چرا که همون عقل سلیم حکم میکنه زهر نوشیده نشود مگر در فشار و تحمیل. دقیقا مانند قضیه نوشیدن زهر توسط امام رضا (ع) که اگر نبود تحمیل مأمون به هیچ وجه امام معصوم دست به خود کشی برای رسیدن به بزرگترین مصلحت ها نمی زد.

با این حال اگر امام بزرگوار در ظاهر دو حرف متناقض در دو برهه زمانی نزدیک به هم بیان کرده اند نشان از فشار بی حد نزدیکان برای قبول چیزی است که برای ایشان غیر قابل قبول بوده اما به علت آن تحمیل بی امان در کامشان مانند زهری بوده که مجبور به نوشیدنش شده اند.

اگر غیر از این بود تعبیری لطیف تر انتخاب می شد که شنونده عاقل به تشخیص مصلحتی بالاتر حکم کند. مثلا نوشیدن شهد گوارای رضای الهی و لا غیر.
حسين
بيان مطالب شما بيار واضح و روشن و بحق است
و اگر روزي به اصطلاح سران فتنه88 آقايان كروبي و موسوي را محاكمه كنند بسياري از حقايق مشخص خواهد شد و محرك اصلي عيان تر خواهد شد
و اگر مصلحت نظام و كشور نبود مصلحت انديشي امثال هاشمي واضح تر مي شد
صادق
پیریه و هزار معرکه گیری.امان از الزایمر.
ان شالله ایشان بصیرت رو ب طور کامل از دست ندن
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه؛ گفته: «تهديد خارجي به بهانه‌هاي هنوز اثبات نشده استفاده از سلاح شيميايي»

یعنی ممکنه اثبات بشه/ هنوز اثبات نشده

حتی پوتین میگه اتهامات واهی اونوقت این بنده خدا چی میگه؟!!!!!!!!!!!!!
Germany
آقای هاشمی نگران اینده شما هستیم میترسیم به سرنوشت... دچار شوید
Germany
آقای هاشمی متاسفم
Iran, Islamic Republic of
آی خوشم میاد
درود بر هاشمی
حلاهم که گفته میگین عقب نشینی.بابا بس کنید تفرقه افکنی
Iran, Islamic Republic of
آیت الله هاشمی تکذیب کرد:
سخنان منتسب به من در مورد سوریه به هیچ‌وجه صحیح نیست/حمله خارجی به سوریه محکوم است

بی انصافها لااقل بخاطر منتخب رهبری بودن ایشان منعکس کنید.
کاش عذرخواهی مکی کرد
البته در این سن باید بپذیریم که انسان اشتباه می کند
هاشمی باید از منابع معتبر خبر بگیرد نه از بی بی سی و رسانه های دروغگوی بیگانه
عاقبت بخیری!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دفتر هاشمی که کوچکترین اظهار نظرها را سریع واکنش میداد چرا در این مورد اینقدر دیر واکنش داد ؟! معلومه که این حرف را زده و الا همون اول با انتشار صوت اصلی چماق افراطی گری را بر سرمنتقدان میکوبید . در همین سخنان هم تلویحا آن صوت را تایید کرده دقت کنید :

نقلی از بنده در مورد سوریه، بهانه سوء‌استفاده و تخریب‌های جدید توسط اینگونه رسانه‌ها را فراهم کرد که به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.

سوال : نقل شما صحیح نیست یا سوءاستفاده و تخریب های ... ؟!!!!!!!!

جالب است جمله قبل از این جملات را بخوانید (البته این جمله در خبر شما نیست ) :

وی با انتقاد شدید از همنوایی برخی رسانه‌های داخلی با اهداف دشمن که حاضرند برای حفظ مصالح و منافع جناحی و سیاسی، بخاطر دستمالی قیصریه را به آتش بکشند

پس دستمالی در کار بوده (به تعبیر ایشان ) !!!!!!!!!
United States
پس لطفا هزاران نفري كه اين صحبت را خودشان مستقيم شنيدن را بگويد آنها هم يه كمي دروغ بگن و بگويند ما نشنيديم
اگر ثابت شد اسد از بمب شیمیایی استفاده کرده چی؟
با اگر و اما کار درست نمیشود اگر ثابت شد استفاده نکرده چی
محمود
شما از کجا مطمئن هستید که این کار ( بمباران شیمیایی) توسط دولت سوریه انجام نشده است.... سند ندارید و فقط مغلطه می کنید هیچ فرد اصلاح طلبی طرفدار خشونت معارضین سوریه نیست ولی شما اصولگراها کاملا مطلق نگاه می کنید متاسفانه
.... چی میگم ولش کنید این صحبت ها روی شما ها تاثیر نداره چون چشمان خود را بروی واقعیت بسته اید.
رضا
پیش داوری در باره اتهام کار ی غلطه .تازه جامعه جهانی وقتی که براش ثابت شد تو حلبچه علیه مردم خودش از بمب شیمیای استفاده کرده است .چکار کرد؟چون طرفدارش بود سکوت کرد.بعدا که صدام به منافع نفتی شون تو کویت حمله کرد. اون رو از سر راه برداشتند و تاوان حمله را هم مردم مظلوم عراق پرداختند.
از همونجایی که پسته های رفسنجون خبردارند که صورت گرفته! هـهـة-
بابا چه تکذیبی؟؟؟؟؟ بنده خودم بچه ی مازندران هستم... یکی از دوستانم در مراسم بوده و بر حسب تصادف صدای ایشون رو ......
ادامه نظر بالا چی شد؟
از مهدی شون چه خبر؟
Canada
پیری و هزار درد بی درمون
حمید
بهتون بخاطر این همه کینه بر علیه یار امام حق میدم اخه شکست سختی خوردید
شکست سخت؟؟!!!!!!!
انتخابات 88 یادت نره 24 ملیون رای یادت نره 11 ملیون اختلاف یادت نره
طلبه
شما ... آخرتی بس دشوار خواهید داشت.
همین.
همه چیز را درست چیده اید جز اراده خداوند و تحلیل مردم.
United Kingdom
درود بر هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب
خیلیا شناسنامه انقلاب بودند والان مردم اونارو بعنوان ضدانقلاب میشناسنشون
خود ایشون و اطرافیانش ایشون را ستون انقلاب یا به تعبیر خودشان استوانه انقلاب میدانند و معنایش این است که زبانم لال اگر ایشان روزی نباشند انقلاب بر سر ما ملت ایران آوار میشود و باید جرثقیل خبر کنیم تا این آوارها را بردارد ، شناسنامه انقلاب گفتن به ایشان پایین آوردن شان ایشان است .
محمد
شناسنامه انقلاب مقام معظم رهبری است که از هممیشه تو خط مقدم مبارزات بوده و از هر فتنه و بحرانی یادگاری بر بدن دارد
لسانحق
United States
چه عجب! يكبار با زبان و ادبيات محترمانه وبا استدلال يه مقاله تحليلى كار كرديد؟من سؤالم اينه كه آيا نميشه هميشه با همين زبان و ادبيات كار كنيد و از تهمتهاى بيجا و حرمت شكنيهاى سياسى خوددارى كنيد؟
عباس
بعید نیست یکی از افراطی های طرفدار هاشمی سرخود نوار را جعل کرده باشد تا پس از مدتی که جنجال شد هاشمی بیاید و تکذیب کند تا وجهه دیگری برای هاشنی کسب کند. یادمان نرفته کروبی نظام را متهم به تجاوز کرد و کسی که این ادعا را مطرح کرد چند روز بعد از ایران فرار کرد . باید قبل از فرار سازنده این نوار دستگیر شود تا قضایا روشن گردد . نباید از کنار این قضیه گذشت . اگر میل مسئولان که الان هوادار هاشمی هستند این باشد که به این موضوع رسیدگی نشود میتوان احتمال این موضوع را بیشتر داد
اگه پیری اینه کاش من جوان مرگ بشم اگه اولاد مثل فائزه و مهدی باشه کاش اجاق کور میشدم اگه زبان اینه که بی موقع بچرخه کاش من لال بشم امین یا رب العالمین
محسن
Netherlands
به دوستان توصیه می کنم برای آشنایی و دونستن ماجرای قطعنامه 598 کتاب "راز قطعنامه" از مجموعه ی نیمه ی پنهان رو بخونید تا ببینید که اینا هنوز رو مواضع اون موقعشون هستند یا نیستند
Iran, Islamic Republic of
برای ما هاشمی یا هرکس دیگری مهم نیست. اگر در مسیر ولایت مانع ایجاد کند با قدرت بصیرت کنارش می زنیم
به جمله آقای هاشمی دوباره دقت کنیدمی گوید((اخيراً نقلي از بنده در مورد سوريه، بهانه سوء استفاده و تخريب‌هاي جديد توسط اينگونه رسانه‌ها را فراهم كرد كه به هيچ وجه صحيح نيست.)) نمی گویدچه چیزی صحیح نیست گویامنظورش این است که نقلی که ازبنده شده صحیح است ولی بهانه ی سوء استفاده وتخریب شدن صحیح نیست جمله مبهم ودوپهلو است ازطرفی آیا اگرمنظورایشان این بودکه من چنین موضع گیری در رابطه با دولت سوریه نکرده ام می توانست این توضیح را اضافه کند ولی باگفتن این تعبیر(( به بهانه‌هاي هنوز اثبات نشده))به شک وتردیدهای قبلی دامن زد .ایشان نه تنهااعلام نکرده که آنچه ازمن نقل شده که دولت سوریه بمباران شیمیائی کرده دروغ است بلکه به طور ضمنی عکس آن راگفته یعنی اینکه بمباران شیمیائی توسطدولت احتمالاانجام شده ولی هنوز اثبات نشده است
United States
از امام صادق (ع) نقل است که اگر 70 مومن حرفی را از کسی نقل کنند ویا چیزی را به او نسبت دهند ولی خود او منکر شود صحت حرف اوست.
هاشمی به جای عذرخواهی از اشتباهی که در سخنانش پیش آمده و هزینه زیادی را برای مملکت پیش آورده با زبان طلبکاری و اینکه قصد تخریب مرا دارند برخورد کرده از همین نحوه برخورد کردن با مسائل است که شخصیت واقعی انسان رو میشود .!!!!!
United Kingdom
نعیمه اشراقی هم که توی فیس بوکش حرفای هاشمی رو تایید کرده بود!
البته خانوم اشراقی که نشون دادن در فوتوشاپ مهارت دارند شاید تقلید صدای هاشمی هم کار این خانوم باشه !!!!!!!!!!
:))
هاشمی الزایمر دارد
زمان فتنه ۸۸ مصلحت سکوت شما بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟