پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

مشورت‌آمریکاباکارشناسان نفتی پیش ازجنگ

شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 309960
رویترز اعلام کرد در حالی که دولت آمریکا برای حمله به سوریه با کارشناسان نفتی مشورت کرده است کارشناسان پیش بینی می کنند حتی یک حمله سریع به این کشور قیمت جهانی نفت را به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار خواهد رساند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: در حالی که اوباما در حال بررسی گزینه حمله نظامی به سوریه است، منابع آگاه گفتند، مقامات دولت اوباما در روزهای اخیر با کارشناسان حوزه انرژی تماس گرفته اند تا در مورد وضعیت بازار نفت با آنها گفت‌وگو کنند.

به گفته منابع آگاه، هنوز نشانه ای حاکی از آماده شدن دولت آمریکا در آینده نزدیک برای تزریق اضطراری نفت از محل ذخایر استراتژیک خود به بازار به منظور کنترل قیمت ها دیده نمی شود، اما واشنگتن به دقت وضعیت بازار را زیر نظر دارد.

نگرانی ها در خصوص سرایت جنگ داخلی در سوریه به کشورهای دیگر موجب بالا رفتن قیمت جهانی نفت و رسیدن آن به بالاترین حد در ۶ ماه اخیر شده است. قیمت نفت از ابتدای ماه جاری بیش از ۷ دلار افزایش یافته و به سطحی نزدیک شده است که در گذشته موجب کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی شده بود.

آخرین بار آمریکا در سال ۲۰۱۱ چند ماه پس از اختلال در عرضه نفت به دلیل انقلابات در کشورهای عربی از ذخایر استراتژیک نفت خود استفاده کرد.

یک منبع مطلع که با مقامات دولتی آمریکا در خصوص بازار نفت مرتبا گفت‌وگو می کند در این باره گفت: «من فکر نمی کنم که استفاده از ذخایر استراتژیک نفت قریب الوقوع باشد و یا به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته باشد.»

وی افزود: «احتمالا آمریکا از ذخایر خود استفاده نخواهد کرد، مگر اینکه تاثیر ناشی از هرگونه حمله به سوریه شدیدتر از آن چیزی باشد که پیش بینی شده است.»

تحلیلگران معتقدند یک حمله سریع به سوریه می تواند قیمت نفت را به ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار در هر بشکه برساند. بانک سوشیت جنراله پیش بینی کرده است که در صورت سرایت بحران سوریه به کشورهای مهم صادر کننده نفت، ممکن است قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار برسد.

بازارهای انرژی هم اکنون به دلیل اختلال در عرضه نفت از سوی لیبی متلاطم هستند.

یک مقام انگلیسی نیز در این بار گفت، به رغم افزایش قیمت جهانی نفت، استفاده از ذخایر استراتژیک نفت که با هماهنگی آژانس بین المللی انرژی انجام خواهد گرفت در لندن مطرح نیست.

آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که افزایش قیمت نفت در این ماه مستلزم واکنش نیست، اما این سازمان در صورت بروز هرگونه اختلال عمده در عرضه نفت، آماده واکنش است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *