شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱

شهردار پایتخت نباید به شورا تحمیل شود

پرویز سروری
پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 309637
شهردار تهران نباید از نهادی بیرونی به شورای شهر تحمیل شود بلکه کلیددار پایتخت باید براساس برنامه‌هایی که ارائه داده، انتخاب شود.
جهان نيوز - پرویز سروری: شهری مانند تهران به عنوان ام‌القرای پایتخت‌های اسلامی جهان بی‌تردید به دلیل اهمیت بی‌بدیلش در جهان و البته در کشور، انتخاب کلیددارش می‌تواند یکی از مهمترین رخدادهای در حال گذارش باشد. تهران با انبوهی از مشکلات ریز و درشت شهری و همچنین حجم بسیار زیاد تبادلات اقتصادی، سیاسی و اداری به فراخور آن با مشکلات کوچک و بزرگی نیز روبه‌رو می‌شود و عمران و آبادانی چنین شهری فقط از دست شهرداری بر می‌آید که جدا از تخصص، تجربه لازم را برای اداره چنین کلانشهری داشته باشد. این روزها انتخاب شهردار تهران به عنوان موضوع بسیار حساس و مهم پیش روی اعضای شورای شهر چهارم قرار گرفته است؛ شورایی که براساس آرای مستقیم مردم، اعضای آن انتخاب شده‌اند و اکنون در اولین و مهم‌ترین اقدامشان باید شهردار تهران را انتخاب کنند.
 
در این بین، باید توجه داشت که شهردار تهران نباید از نهادی بیرونی به شورای شهر تحمیل شود. کلیددار پایتخت باید براساس برنامه‌هایی که ارائه داده، انتخاب شود. امروز شهر تهران بیش از هر زمان دیگری به برنامه‌ای مدون نیاز دارد. بارسنگین مسئولیت انتخاب شهردار نیز روی دوش شورای شهر است؛ بنابراین شورای شهر در همین مرحله باید برنامه‌های ارائه شده از سوی شهردار پیشنهادی را به دقت بررسی کند و براساس آن با توجه به میزان کارایی افراد تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
 
بی‌تردید شهردار تهران باید چهره‌ای ملی و دارای عقبه‌ای مشخص و البته روشن باشد. چنین فردی باید از نظر سابقه و تجربه و شهرت مدیریتی و سیاسی شناخته شده باشد. موقعیت سیاسی و اجرایی شهردار تهران اهمیت بسیاری زیادی دارد که اعضای شورا باید به آن دقت داشته باشد.
 
به همین دلیل نمی‌توان شخصی ناشناس را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد که سابقه مدیریت‌های کلان را نداشته است. باید در نظر داشت که اهمیت شهردار تهران در دستگاه اداری و حاکمیتی کشور بسیار مهم است. شهردار تهران باید توان و اطلاعات بالای مدیریتی و سابقه مقبولی در رفتارهای شخصی، سیاسی و فنی داشته باشد. سابقه مدیریت اجرایی نیز یکی دیگر از شاخص‌های اصلی انتخاب شهردار تهران است.
 
شهردار تهران بی‌شک نیاز ضروری به دانش فنی بالا برای اداره شهر دارد. به عبارتی می‌توان گفت که شهردار «متخصص و مجرب» نیازی بی‌بدیل برای پایتخت کشور است. اداره شهر تخصص‌های بسیاری در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و شهری نیاز دارد. موضوع فعالیت و مدیریت شهردار تهران، زندگی و البته معیشت مردم است. به همین دلیل نیز شهردار نیاز به پشتوانه علمی و اجرایی در حوزه فعالیت خود دارد. چنین فردی در صورتی که به دقت مورد گزینش قرار نگیرد در آینده تهران نیز با مشکلات ریز و درشت زیادی مواجه می‌شود.
 
شهردار تهران باید برنامه‌محور باشد، برنامه‌ای که براساس مصالح و نیازهای شهر تهران تدوین شده است. بی‌تردید شهرداری خود رأی، غیرپاسخگو، غیرشفاف و بی‌تفاوت به رأی مردم نمی‌تواند کلانشهری مانند تهران را با این حجم مشکلات و البته کارهای عمرانی در طول زمان مدیریتش اداره کند. شهردار تهران باید روحیه تعامل داشته باشد.
 
شهردار تهران باید با معاونان، با اعضای شورای اسلامی شهر و با مسئولان دولتی، همراه و همگرا باشد و هیچگاه مقابل این افراد موضع‌گیری سیاسی انجام ندهد. بی‌شک، شهرداری که سکان اداره شهر تهران را قرار است در دست بگیرد، بدون چنین ویژگی‌هایی نمی‌تواند کلانشهری مانند تهران را اداره کند. منتخبین مردم تهران در شورای چهارم به این نتیجه رسیده‌اند که برای انتخاب شهردار و ریاست شورا سیاسی‌کاری نکنند و تخصص، تجربه و ولایت‌مداری را مدنظر قرار دهند. شهردار تهران باید فردی باشد که روحیه جهادی، سابقه فداکاری و ایثارگری و توانمندی در اجرای موفق پروژه‌های بزرگ عمرانی و روحیه پرهیز از حاشیه‌سازی را در کارنامه خود داشته باشد.
منبع:جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


برادر سروری نترس ، انتخاب براساس قانون متغلق به این 31 نفره پس جای نگرانی نداره
انشالله همانطور که رئسی شورا با آرامش انتخاب شد شهردار هم به همین صورت انتخاب بشود