سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۵
۱
آیا این سخن امام که 'جنگ جنگ تا رفع فتنه' تنش‌زایی است؟

پاسخ امام(ره) به کسانی که می‌گفتند ما باید با همه آشتی کنیم

چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 309329
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسانی که به دنبال تنش‌زدایی در سیاست خارجی هستند باید بدانند چنین رویه‌ای در تضاد با خط فکری حضرت امام خمینی(ره) است و قطعا عدول از اصول به بهانه تنش‌زدایی مبارزه با خط فکری امام(ره) است.
پاسخ امام(ره) به کسانی که می‌گفتند ما باید با همه آشتی کنیم
به گزارش جهان به نقل از فارس حسن رحیم‌پور ازغدی استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در مراسم افتتاحیه چهاردهمین اجلاس سالانه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با ابراز تاسف از درگذشت «معین رئیسی»، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: کسی که در راه تلاش برای اعزاز ارزش‌های الهی و برای نشر معارف اسلامی کشته شود به لحاظ معنا شهید محسوب خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اصول امام و مکتب انقلابی که امام پرچم آن را بر دست گرفتند، گفت: از قبل از انقلاب رویکرد فکری با عنوان لیبرال مذهبی همراه تفکر امام رواج پیدا کرد که معتقد به براندازی نظام سلطنتی و تشکیل حکومت اسلامی نبود. البته افراد این نوع تفکر به لحاظ شخصی غیرمذهبی نبودند و تا جایی که برای آنان خطر نداشت، علاقه به ترویج اسلام نیز داشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: البته عده‌ای نیز در ادامه به این تفکر پیوستند. این افراد کسانی بودند که به طور معنایی مکتب امام را نشناخته بودند و بر اساس جو‌زدگی در این مسیر افتاده بودند. حال این افراد وقتی فشارها را مشاهده کردند این سوال برایشان پیش آمد که چرا فداکاری؟ آیا این مقدار هزینه ارزش دارد؟ بر همین اساس تردید کردند و از مسیر خارج شدند. در کنار این علت، ریشه‌های شخصیتی نیز در عدول از اصول تاثیر دارند یعنی در کنار علت نظری علت خصلتی نیز تاثیر‌گذار خواهد بود.

وی افزود: برای این افراد این سوال پیش آمد که سهم ما چه شد و کم کم از این منظر به قضیه نگاه کردند که از گوشت انقلاب چه به آنان خواهد رسید و در حقیقت به مردار‌خواران نهضت تبدیل شدند.

«بعضی از جریاناتی که در دهه اول انقلاب در کنار امام (ره) حضور داشتند در دهه سوم و چهارم انقلاب بدون آنکه به امام (ره) اهانتی بکنند عملا از مسیر وی برگشتند و حال همان سخنانی که لیبرال‌های مذهبی در اول انقلاب بیان می‌کردند را در دهه سوم و چهارم تکرار کردند.»

وی اشاره‌ای به استدلال‌های چنین افرادی که به سمت لیبرال مذهبی غلطیدند داشت و تصریح کرد: استدلال‌هایی در دهه اول انقلاب نیز وجود داشت این است که چون جامعه هویت فرهنگی قوی‌ای دارد نمی‌تواند با هژمونی دنیا یکی شود. جامعه ما و نخبگان انقلابی ما سیاستمدار نیستند و آرمان‌های خیالی را به دنبال هستند.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: این افراد معتقد بودند چون ما اصولی را پذیرفته‌ایم، نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. با تفکر امام نمی‌شود به تحول اندیشید و با امت اسلامی تمدن‌سازی امکان‌پذیر نخواهد بود. اینان معتقد بودند که هویت ما مانع توسعه است و باید دولت را در دست گرفت و بی‌ سر و صدا به تغییر هویت اقدام کرد. اینان معتقد بودند که بدون حذف شدن از الگوی غرب امکان
افراد لیبرال مذهبی دهه چهارم انقلاب معتقدند که ما باید همزیستی مسالمت‌آمیزی با قدرت‌های جهانی داشته باشیم و نباید سرنوشت خود را به مسائل خاورمیانه گره بزنیم. ما اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید مجموعه‌ای از تغییرات را در سیاست خارجه داشته باشیم.
پیشرفت وجود ندارد به همین خاطر به دنبال تغییر تدریجی هویت و استحاله آن بودند.

«لیبرال‌های مذهبی اوایل انقلاب و کسانی که در حال حاضر نیز سخنان آنان را بازگو می‌کنند معتقد هستند عقلانیت درست همان عقلانیت غربی است و کلید توسعه دست سرمایه‌دار‌هاست و در سیاست خارجی نیز باید در چارچوب سرمایه‌داری غرب سخن گفت.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرمایشات امام در رد مدعای لیبرال مذهبی‌ها اظهار داشت: در حوزه اقتصاد و توسعه، آنچه که امام (ره) تصریح می‌کنند آن است که روحانیون حق عدول از حمایت از محرومین و مستضعفین را ندارند چرا که در غیر این صورت به اسلام و مسلمین خیانت کرده اند. امام معتقد بود ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا خط دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.

وی افزود: از فرمایشات امام چنین بر می‌آید که ما نباید در هیچ شرایطی دست از خودکفایی نظامی بکشیم. شاید عده‌ای بگویند که مدام خط و نشان کشیدن برای غرب جز ایجاد تنش چیز دیگری نخواهد داشت اما امام (ره) می‌گوید ما باید در برابر جبهه غرب و شرق، جبهه قدرتمند اسلامی-انسانی با همان نام و نشان انقلاب و اسلام خودمان را تشکیل دهیم تا پابرهنگان جهان پیروزی خود را جشن بگیرند.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: امام معتقد بود دفاع از اسلام و حزب‌الله اصل خدشه‌ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است. حال عده‌ای می‌گویند که چرا ما باید از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت حمایت کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که سیاست انقلاب اسلامی و ایدئولوژی آن سرمایه‌دار‌ها را به کشور سرازیر نمی‌کند این در حالی است که امام (ره) می‌فرماید ما باید از محرومان با تمام وجود حمایت کنیم و این را جزو اصول سیاست‌های خارجی خود بدانیم. ممکن است عده‌ای بگویند که ما نسبت به فقر و محرومیت دیگران چه مسئولیتی داریم؟ امام در جواب این افراد می‌فرماید ما باید برای مبارزه با فقر حرکت کنیم و به حمایت از مستضعفین جهان کمر همت ببندیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این موضوع که عده‌ای صدور انقلاب را دشمن‌سازی برای ایران می‌دانند گفت: این سخنان را افرادی در دهه اول انقلاب بیان می‌کردند و حال نیز عده‌ای دوباره آن را تکرار می‌کنند. این در حالی است که امام معتقد بود خطر آمریکا به حدی است که اگر کوچکترین غفلتی انجام دهیم قطعا نابود خواهیم شد. امام معتقد بود کسی غیر از ما جرات ایستادن در برابر آمریکا را ندارد. امام بیان می‌کرد که ما باید تمام تلاش خود را برای صدور انقلاب انجام دهیم. این سخن امام خود یعنی ایجاد تنش با ابر‌قدرت‌ها، پس این تفکر که ما سخنی از صدور انقلاب نگوییم مردود است.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه تصریح کرد: در اوایل انقلاب عده‌ای به امام می‌گفتند که ما نباید به دیگر کشورها کار داشته باشیم، ما باید با همه آشتی کنیم، به ما مربوط نیست که به دیگر ملت‌ها ستم می‌شود و ما باید به مشکلات داخلی بپردازیم. حال سخنی که امام در جواب به اینان فرموده است اینچنین است که «من بار دیگر پشتیبانی خودم را از همه گروه‌هایی که برای رهایی از ابرقدرت‌ها تلاش می‌کند اعلام می‌کنم. تمام قوای کشور باید یکدل با دژخیمان از خدا بی‌خبر تا انهدام اساس کفر از حقوق انسان‌ها و همه مستضعفان دفاع کنند.»

وی تاکید کرد: آیا این سخن امام که جنگ جنگ تا رفع فتنه تنش‌زایی با جهان است یا
آیا این سخن امام که جنگ جنگ تا رفع فتنه تنش‌زایی با جهان است یا خیر؟ حقیقت آن است که این تنش برای مبارزه با ظلم است. امام حکم اعداد سلمان رشدی را صادر کرده است این حکم خود تنش‌زاست چرا که هدف از آن مبارزه با اهانت به اسلام است.
خیر؟ حقیقت آن است که این تنش برای مبارزه با ظلم است. امام حکم اعداد سلمان رشدی را صادر کرده است این حکم خود تنش‌زاست چرا که هدف از آن مبارزه با اهانت به اسلام است. امام می‌فرماید تلاش ما آن روز تمام می‌شود که همه احکام اسلام اجرا شود و همه مستضعفین از زیر یوغ مستکبران خارج شوند.

این استاد دانشگاه افزود: حال عده‌ای می‌گویند این سخنان امام (ره) خلاف حقوق بشر است. گفتمان ایدئولوژیک امام خلاف گفتمان حاکم سرمایه‌داری است. حال امام در جواب آنان می‌فرماید ما نگران سخنان غربی‌ها نیستیم ما باید روی میزان عدل رفتار کنیم و به آنان خواهیم فهماند که دموکراسی به چه معناست. ما اثبات خواهیم کرد که این دموکراسی‌ که جمهوری اسلامی دارد درست است و نه آن دموکراسی‌ای که در شرق و غرب حکمفرماست.

رحیم‌پور ازغدی با رد سخنان افرادی که می‌گویند اینقدر هزینه برای این راه فایده‌ای ندارد گفت: امام می‌فرماید تا وقتی که پرچم اسلام ناب محمدی بر بام همه عالم بر افراخته شود و وارثان زمین مستضعفین شوند این جهاد ادامه دارد. امام می‌فرماید هزینه این راه تا جایی است که خود من نیز کشته شوم.

وی متذکر شد: چنین افرادی که تفکر لیبرال مذهبی دارند اسم امام را با احترام بیان می‌کنند به شرطی که سخنان امام بیان نشود. این افراد از فرمایشات امام ترس دارند. این افراد می‌گویند که به هند و امارات نگاه کنید که در درون کشور خود به اجماع رسیدند که پیشرفت الگویی غیر از جهان سرمایه‌داری ندارد و چون در ایران به این اجماع نرسیده‌ایم به پیشرفت نیز نخواهیم رسید.

رحیم‌پور تاکید کرد: اصلا هند برای ما نمی‌تواند الگو باشد. کشورهای عربی خلیج فارس تنها نفت دارند و البته عُرضه استفاده از آن را نیز ندارند. حال چگونه ممکن است این کشورها برای جمهوری اسلامی الگو باشند. این افراد ادعا می‌کنند که در ایران اندیشه سیاسی زائل شده و ما نمی‌توانیم در غربی شدن اجماع کنیم.

وی افزود: این افراد به دنبال پیاده‌کردن سرمایه‌داری غرب در ایران هستند در حالی که سرمایه‌داری، رشد خود را با جنگ و غارت جهان به دست می‌آورد. این افراد باید بدانند که اقتصاد سرمایه‌داری تنها با تنش زنده است و با تنش است که به سود خود خواهد رسید. این افراد مدعی‌اند که ما می‌خواهیم با دنیا زندگی کنیم اما فلسفه دنیا را نفی کنیم حال باید به آنان بگوییم آیا امپریالیسم فلسفه دنیا است؟ این افراد معتقدند که دیگر مفهوم استقلال وجود ندارد و تنها حاکمیت معنا دارد و آن هم قهر با دنیا نیست. این مبانی توسعه یافتگی از نظر چنین افراد لیبرال مذهبی است.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: نتیجه سخنان چنین افرادی این است که استقلال جمهوری اسلامی یعنی با دنیا قهر بودن. ما نمی‌دانیم چرا آمریکا و غرب برای اینها دنیا هستند. چرا در جهان این افراد، تنها آمریکا و غرب وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به معیارهای سیاستمدار بودن از طرف لیبرال مذهبی‌ها گفت: این افراد می‌گویند ما در جمهوری اسلامی سیاستمدار نداریم. سیاستمدار کسی است که با لحن عصبانی صحبت نکند و به دو زبان خارجه آشنا باشد. این در حالی است که مشکل ما زبان نیست مشکل ما این است که با این زبان قرار است چه سخنی گفته شود. در حقیقت این افراد نوه‌های فکری مهندس بازرگان هستند.

«پدر لیبرال مذهبی این افراد یعنی بازرگان به دنبال سرنگون
لیبرال‌های مذهبی اوایل انقلاب و کسانی که در حال حاضر نیز سخنان آنان را بازگو می‌کنند معتقد هستند عقلانیت درست همان عقلانیت غربی است و کلید توسعه دست سرمایه‌دار‌هاست و در سیاست خارجی نیز باید در چارچوب سرمایه‌داری غرب سخن گفت.
کردن سلطنت شاه نبود و می‌خواست با حضور شاه آزادی‌های سیاسی بیشتر شود؛ در حالی که امام عکس آن را اعتقاد داشتند.»

وی ادامه داد: افراد لیبرال مذهبی دهه چهارم انقلاب معتقدند که ما باید همزیستی مسالمت‌آمیزی با قدرت‌های جهانی داشته باشیم و نباید سرنوشت خود را به مسائل خاورمیانه گره بزنیم. ما اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید مجموعه‌ای از تغییرات را در سیاست خارجه داشته باشیم. اینان معتقدند که باید در سیاست خارجه ایدئولوژی زدایی کنیم و با عقل سلیم تصمیم بگیریم. این در حالی است که امام (ره) خلاف آن را اعتقاد داشتند. آیا این سخن امام که تا کفر هست مبارزه هست از روی عقل سلیم نبوده است؟

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این افراد می‌گویند تخیل را باید کنار گذاشت. آیا از نظر اینان شعار مقاومت تخیل‌گرایی است؟ اینان معتقدند ما فایده‌گرا نیستیم و اصولی داریم که این باعث توسعه نیافتگی کشور ما شده است. اینان معتقدند ما باید کاربردی بیندیشیم و به ابزار فکر کنیم این در حالی است که در نگاه اسلامی و انقلابی علاوه بر نگاه ابزاری، نگاه اهدافی نیز وجود دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این افراد معتقدند با یقین و محکم سخن گفتن به سبک امام توسعه به دست نمی‌آید. توسعه در گرو آن است که نسبت به مبانی مان شک و تردید داشته باشیم. در حالی که حقیقت آن است که انقلابی بودن بدین معنی نیست که بدون فکر تصمیم بگیریم. افراد لیبرال مذهبی آنچه که مطلق است را نسبی در نظر می‌گیرند اما امام (ره) می‌گوید موضوعاتی که نسبی است، تصمیم‌گیری در مورد آن نیز نسبی است و آن مواردی که مطلق است، تصمیم‌گیری در مورد آن نیز مطلق خواهد بود و برای آن برهان مکتبی وجود دارد.

«وقتی تکلیف روشن شد دیگر تجدید‌نظر در اصول معنا نخواهد داشت. این در حالی است که لیبرال مذهبی‌ها می‌خواهند بگویند که هیچ چیز مطلق نیست».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه نیروهای انقلابی باید تعادل علوی داشته باشند گفت: افراد باید در مقام تشخیص تکلیف عقلانی عمل کنند و در مسیر مکتب حرکت کنند. در حقیقت شعار و اهداف تغییر‌ناپذیر است اما امکان تغییر روش وجود دارد.

وی با اشاره به خصوصیات انقلابی‌گری گفت: انقلابی‌گری به معنای بدون عقلانیت تصمیم‌گیری کردن نیست. انقلابی‌گری هیجان‌زدگی نیست. در تصمیمات انقلابی حتما باید محاسبه صورت گیرد البته باید در مباحث نسبی، نسبی اندیشید و در موارد مطلق نیز، مطلق اندیشید.

وی با اشاره به این موضوع که عقلانیت و اعتدال به این مفهوم نیست که چیزی بگوییم تا کسی ناراحت نشود، متذکر شد: قطعا اگر بر حقوق خود بایستیم این استقامت ما تنش ایجاد خواهد کرد. آمریکا می خواهد تنها خود کدخدا باشد به همین خاطر دست از فشار بر روی ایران بر نخواهد داشت. ما باید بدانیم که پارادایم غرب پارادایم کنترل است. آنان می‌خواهند تمامی حوزه‌ها در کنترل آنان باشد.

رحیم‌پور ازغدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تفکر رژیم شاه نیز بر اساس همین تفکر لیبرال مذهبی‌ها بوده است و افراد باید بدانند کسانی که به دنبال تنش‌زدایی در سیاست خارجی هستند باید بدانند چنین رویه‌ای در تضاد با خط فکری امام خمینی است و قطعا عدول از اصول به بهانه تنش‌زدایی مبارزه با خط فکری امام (ره) است و دانشجویان نیز باید در برابر این افراد خاکریز تعبیه کنند و بر اساس اعتدال علوی رفتار کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عوض
ای کاش کوبندگان بر طبل مراوده با آمریکا اینها را بدانند