جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

پرواز حجاج در کریدور سردرگمی‌ها

شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب: 308313
۲۰ هزار از ۶۳ هزار زائر ایرانی امسال حج تمتع، زائران تهرانی هستند که هنوز مشخص نیست از کدام فرودگاه به مکه یا مدینه منتقل می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، تنها ۲۱ روز دیگر به اولین پرواز حجاج بیت‌الله الحرام باقی مانده است و در حج امسال، ۶۳ هزار و ۹۹۰ زائر ایرانی به سرزمین وحی اعزام می شوند که از این تعداد حدود ۲۰ هزار زائر از ایستگاه پروازی تهران در قالب ۱۵۰ کاروان در طول ۲۵ روز به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز مشخص نیست زائران تهرانی از باند کدامین فرودگاه به سمت مکه یا مدینه پرواز می‌کنند و این موضوع جای سوال دارد که چرا با وجود این فرصت کم، هنوز موضوعی به این مهمی به طور کامل مشخص نشده است.

جالب توجه اینجاست که بین گفته‌های مسئولان هم تناقض وجود دارد و هر کدام این موضوع را جزء وظایف دیگری می‌خواند. در این بین سه ضلع سازمان حج و زیارت، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی(ره) دخیل هستند. ابتدا به سراغ مسئولان فرودگاه مهرآباد می‌رویم؛

*پروازهای حج به فرودگاه امام منتقل می‌شود/مشکلی با انتقال نداریم

نصرالله منصوری شیرازی، مدیرکل فرودگاه مهرآباد با تاکید بر این‌که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده پروازهای حج این فرودگاه به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی منتقل می‌شود،گفت: در این ماجرا ذی‌نفع نیستیم و تابع تصمیمات اتخاذ شده درخصوص انتقال پروازهای حج هستیم.

وی در گفت‌وگو با تسنیم، افزود: در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور مسئولان سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و سازمان حج و زیارت برگزار شد، مقرر شد پروازهای حج فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به فرودگاه امام خمینی منتقل شود.

شیرازی با بیان این‌که تصمیم‌گیری‌های لازم در این رابطه اتخاذ شده است، تصریح کرد: برنامه خاصی روی این قضیه نداریم و تابع تصمیمات هستیم و به‌طور کلی مشکلی با این کار نداریم.

وی با تاکید بر این‌که در انتقال پروازها ذی‌نفع نیستیم، ادامه داد:‌ در خصوص کاهش پروازهای فرودگاه مهرآباد نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، تنها زمانی که پروازهای فرودگاه افزایش یابد و بیش از ظرفیت فرودگاه باشد می‌توانیم درباره این مسئله با مسئولان ذی‌ربط گفت‌وگو و مذاکره کنیم.

در حالی قرار است پروازهای حج فرودگاه مهرآباد از اواخر شهریور به فرودگاه امام(ره) منتقل شود که آماده نبودن ترمینال زیارتی این فرودگاه باعث شده تا شرکت فرودگاه‌ها در حال آماده‌سازی محوطه‌ای در فرودگاه امام جهت انجام پروازهای حج باشد. حال به سراغ مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) می‌رویم؛

*پروازهای حج به ترمینال زیارتی فرودگاه امام منتقل نمی‌شود

هوشنگ پاکدل، مجری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ه) در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام خبر "پروازهای حج به ترمینال زیارتی فرودگاه امام منتقل نمی‌شود"، گفت: هفته پیش جلسه‌ای در این‌باره با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، مدیرعامل هما و نماینده حج و اوقاف برگزار شد. تصمیم بر این است که به‌لحاظ محدودیت‌های فنی و بهسازی و بازسازی فرودگاه مهرآباد، برنامه‌ریزی برا انجام پروازهای حج از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی صورت گیرد.

هوشنگ پاکدل تصریح کرد: البته نه این‌که پروازهای حج از ترمینال زیارتی فرودگاه امام انجام شود، چراکه این ترمینال هنوز آماده نیست. اما محوطه‌ای در فرودگاه امام در حال آماده سازی است که شرکت فرودگاه‌های کشور به‌دنبال اجرای مناسب این برنامه است.

وی با اشاره به این‌که آماده‌سازی محوطه به‌عهده شرکت فرودگاه‌هاست، اظهار کرد: این موضوع دیگر به ما ارتباطی ندارد، اما تا آن‌جایی که بنده اطلاع دارم شرکت فرودگاه‌ها به‌دنبال مهیا کردن بستری مناسب برای انجام پرواز حجاج از فرودگاه امام است.

در این بین سازمان حج و زیارت هم نظر جالبی دارد.

*تمهیدات سازمان حج برای کاهش بار ترافیکی فرودگاه مهرآباد در انتقال حجاج

غلامرضا رضایی معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت گفت: جلسه روز چهارشنبه با سازمان هواپیمایی درباره چگونگی انتقال پرواز حجاج از فرودگاه مهرآباد به امام خمینی (ره) بدون نتیجه پایان یافت و اتخاذ هرگونه تصمیم به نشست بعدی موکول شد.

وی که حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با خبرنگار تسنیم نشد و ما را به گفت‌وگوی درج‌شده در سایت سازمان حج و زیارت(حج نیوز) ارجاع داد.

در سایت سازمان حج و زیارت به نقل از این مسئول آمده است: قرار شد تصمیم نهایی درباره این مسئله در نشست بعدی سازمان حج با هواپیمایی کشوری اتخاذ شود. در جلسه چهارشنبه گذشته نیز، نظرات کارشناسان فنی سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها مطرح و تلویحا اعلام شد که امکانات رفاهی مورد نیاز حجاج از نظر فنی و فیزیکی هنوز در فرودگاه امام خمینی (ره) فراهم نشده است.

رضایی تصریح کرد: سازمان حج و زیارت به عنوان متولی امور زایران ایرانی، تاکنون هیچ گونه توافقی درباره انتقال پرواز زائران ایرانی حج ۹۲ از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) نداشته است.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: همان طور که پیش از این بارها اعلام شده، سازمان حج و زیارت با انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی(ره) به شرط فراهم بودن امکانات رفاهی لازم موافق است.

رضایی ادامه داد: در حج امسال، ۶۳ هزار و ۹۹۰ زائر ایرانی به سرزمین وحی اعزام می شوند که از این تعداد حدود ۲۰ هزار زائر از ایستگاه پروازی تهران در قالب ۱۵۰ کاروان در طول ۲۵ روز به سرزمین وحی اعزام می شوند.

رضایی عنوان کرد: به منظور پایین آوردن بار ترافیکی خیابان‌های اطراف فرودگاه مهرآباد با تمهیدات صورت گرفته از سوی سازمان حج و زیارت، زائران استان مرکزی و شهرستان کاشان به فرودگاه اصفهان، زائران استان زنجان به فرودگاه تبریز و زائران استان کردستان به فرودگاه کرمانشاه منتقل شده اند که قبلاً زائران این استان ها از تهران به سرزمین وحی مشرف می شدند.

گفتنی است شروع پرواز زائران حج ۹۲ از ۲۳ شهریورماه آغاز و تا ۲۵ روز ادامه خواهد داشت.

امید است بعد از اولین شوک در باره حج که همان افزایش ناگهانی قیمت حج بود، این دومین شوک محقق نشود و زائران خانه خدا با آرامش کامل به این سفر مبارک عزیمت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *