جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

آنچه که درباره گلابدره ای گفته شد+عکس

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 307640
نویسنده کتاب نامیرا گفت: محمود گلابدره ای جزو نویسندگانی بود که در کشور تحقیر شد؛ در واقع وی، هم از طرف روشنفکران و هم از طرف بسیجی ها مورد تحقیر قرار گرفته است.
سرویس فرهنگی جهان نيوز؛ حامد افروغ: مراسم بزرگداشت ادبیات داستانی انقلاب اسلامی به بهانه سالروز درگذشت سید محمود گلابدره‌ای شب گذشته با حضور صادق کرمیار، جهانگیر خسروشاهی، محمود جوانبخت و وحید جلیلی در نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مستند «آن عشق و اکنون» روایت تصویری کتاب «لحظه های انقلاب» نوشته مرحوم سید محمود گلابدره ای پخش شد.

کرمیار: محمود گلابدره ای در کشور تحقیر شد!

در ادامه، صادق کرمیار با بیان اینکه صحبت کردن از مرحوم گلابدره ای کار سختی است، گفت: در ابتدا باید مخاطبانمان را بشناسیم و بر اساس آنها در مورد گلابدره ای صحبت کنیم!

صادق کرمیار ؛ نفر وسط

وی افزود: در ابتدای انقلاب یک ساختمان در اقدیسه در اختیار نویسندگان و شاعران قرار گرفت که مرحوم گلابدره ای از صبح تا شب را آنجا می گذراند؛ وی فردی با انرژی و پرتوان بود. بسیاری از افرادی که در آن ساختمان حضور داشتند حوصله گوش دادن به صحبت های وی را نداشتند ولی من همیشه به حرف های گلابدره ای گوش می کردم.

این نویسنده و کارگردان کشورمان با اشاره به خاطره ای از گلابدره ای اظهار داشت: وی گفته بود در آمریکا کنگره ای با حضور نویسندگان برگزار شد که من نیز در آن حضور پیدا کردم و بعد از پایان یافتن آن جلوی کاخ سفید بر علیه کارتر و آمریکا صحبت می کردم که مهدی حمیدزاده به من پیشنهاد داد به ایران بازگردم؛ ولی وقتی به ایران آمدم متوجه شدم کسی منتظر من نیست و به همین دلیل مدتی را در غار زندگی کردم!

کرمیار با بیان اینکه گلابدره ای وضعیت مالی خوبی نداشت، یادآور شد: این مطلبی که عرض کردم را خود گلابدره ای برایم نقل کرده بود؛ این مسئله نشان دهنده وضعیت نویسندگان آمریکا و ایران است.

وی با مقایسه انفجار بمب و انقلاب گفت: زمانی که بمبی منفجر می شود در واقع اتفاقاتی در درون هسته آن بمب صورت می گیرد که در نهایت منجر به انفجار و از بین رفتن پوسته بمب می شود؛ در واقع وقوع یک انقلاب هم همین گونه است؛ یعنی اتفاقاتی که درون افراد یک جامعه رخ می دهد باعث وقوع یک انقلاب و تغییرات ظاهری در یک جامعه می شود.

نویسنده رمان نامیرا گفت: زمان انقلاب، وقتی کتابی چاپ می شد محتوای کتاب بر فرم غلبه داشت؛ در حالی که اگر الان بخواهیم در مورد انقلاب کتابی بنویسیم اول فرم مورد توجه است و بعد محتوا.

کرمیار با بیان اینکه شعارهایی که در طول انقلاب سر داده می شد در متن جامعه نیز نهادینه می شد، گفت: قطعا این اتفاق در ادبیات کشور نیز نهادینه شده است.

نویسنده کتاب دشت های سوزان افزود: زمانی که نویسنده در جامعه اش کوچک انگاشته شود هیچگاه نمی تواند از کرامت انسانی صحبت کند؛ محمود گلابدره ای جزو نویسندگانی بود که در کشور تحقیر شد؛ در واقع وی، هم از طرف روشنفکران و هم از طرف بسیجی ها مورد تحقیر قرار گرفته است.

این نویسنده و کارگردان کشورمان با بیان اینکه در ایران بیش از ۱۰۰۰ نویسنده نداریم، گفت: وزارت ارشاد، حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری متولی نویسندگان در کشور هستند؛ در حالی که هر کدام از آنها نزدیک به ۱۵۰۰ کارمند دارند اگر نصف پول آنها را به ما بدهند؛ ما خودمان کارهایمان را انجام می دهیم. نویسندگان کشور ما با مشکلات زیادی مواجه اند؛ به طور مثال نویسنده ای باید رانندگی کند تا بتواند خرج زندگی اش را تامین کند.

صادق کرمیار در همین زمینه افزود: جامعه ای که نویسنده اش تحقیر شود؛ هیچگاه در زمینه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... رشد نخواهد کرد؛ علاوه بر آن در تاریخ نیز نام خوبی از مدیران فرهنگی آن جامعه باقی نخواهد ماند.

جوانبخت: گلابدره ای به مانند اصحاب کهف بود!

در ادامه مراسم، محمود جوانبخت گفت: روحیه ایرانی ها اساسا روحیه تجربی است؛ به طوری که داستان یک شهر «احمد محمود» که جزو داستان های ماندگار به شمار می رود؛ یک داستان تجربی است. در واقع می توانیم بگوییم که ایرانی ها نگاه علمی به رمان و داستان ندارند.

محمود جوانبخت ؛ از سمت راست نفر اول

وی با اشاره به تعداد زیادی داستان با موضوع دفاع مقدس ادامه داد: اگر در این زمینه تعداد بی شماری داستان داریم؛ به دلیل این است که ما با انبوهی از نویسندگان خاطره نویس روبرو هستیم.

این نویسنده کشورمان اظهار داشت: بعید می دانم که در ایران نویسنده ای برای نوشتن یک رمان ۳ - ۴ سال زمان صرف کند و یا حتی دستیاری را برای نوشتن داستانش استخدام کند.

جوانبخت با بیان اینکه نسل بعد از انقلاب، با انقلاب زندگی نکرده است، ادامه داد: نویسندگانی که درباره انقلاب رمان نوشته اند، همگی از نسل گلابدره ای بوده اند؛ متاسفانه فضا به گونه ای شد که برخی از نویسندگان در مقابل انقلاب ایستادند و عده ای هم مانند جمال میر صادقی هم که فردی سیاسی نیست، اجازه کار ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز فرصت نوشتن رمان با موضوع انقلاب از دست نرفته است، افزود: شاید کم کم ما به سمتی حرکت کنیم که یک نگاه علمی به رمان داشته باشیم؛ قطعا تا دهه های آینده فضای رمان نویسی کشورمان می تواند خود را با جهان سازگار کند.

نویسنده کتاب «نبرد درالوک» اضافه کرد: گلابدره ای توانست فضای انقلاب را بشکافد؛ با این حال نباید بعضی خصوصیات را از گلابدره ای یاد گرفت. وی بعد از انقلاب به راحتی می توانست به قدرت متصل شود ولی این کار نکرد؛ در حالی که بعضی از نویسندگان امروز فقط به فکر نشریات، دوستان و اطرافیان خود هستند.

جوانبخت در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: گلابدره ای به مانند اصحاب کهف بود؛ چرا که وقتی به ایران آمد فکر می کرد کسی منتظر اوست در حالی که اینگونه نبود.

جلیلی: باید نهضت خاطره نویسی در ادبیات به راه بیندازیم

در ادامه مراسم وحید جلیلی گفت: یکی از دلایل اینکه ادبیات انقلاب اسلامی آنگونه که باید شکل نگرفته، این است که ما با مخاطبانی در کشورمان روبرو هستیم که تجربه اش، تجربه ای دراماتیک است.


وی با اشاره به موفقیت هالیوود و آمریکا در آثار دراماتیک افزود: دلیل موفقیت آنها در این است که جامعه آمریکایی از اوایل شکل گیری خود درگیر ماجرا بوده است؛ زمانی که بخواهیم برای چنین جامعه ای قصه ای را تعریف کنیم باید داستانی باشد که از واقعیت روی داده در آن جامعه، برتر باشد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در کشور ما نیز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داستان های پرماجرایی هستند؛ ولی متاسفانه ادبیات ما از این موضوع عقب افتاده است، اظهار داشت: مرحوم گلابدره ای در کتاب لحظه های انقلاب خود به واقعیت اتفاق افتاده در کشور نزدیک شده و آن را به گونه ای جذاب روایت کرده است.

جلیلی یادآور شد: ادبیات انقلاب اسلامی باید به واقعیت انقلاب نزدیک شود؛ اگر ما در گام اول یعنی روایت به واقعیت دست یابیم، قطعا در گام های بعدی در حوزه ادبیات نیز موفق خواهیم بود؛ چرا که ادبیات انقلاب باید روای انقلاب اسلامی باشد و عقب ماندن ادبیات از انقلاب ضعف نویسندگان کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از خدماتی که می توان به ادبیات انقلاب کرد، فعال کردن خاطره نویسی است، اذعان داشت: ما باید یک نهضت خاطره نویسی در ادبیات به راه بیندازیم؛ در واقع برگ برنده ما دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است و ما باید آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

خسروشاهی: از مسئولین ادبیات داستانی گلایه مندم!

در ادامه مراسم جهانگیر خسروشاهی با اشاره به نوشتن رمانی با موضوع شهید چمران گفت: قرار بود مبلغ ۱۰ میلیون تومان به کسی برای سفر به آمریکا و نوشتن این رمان پرداخت شود که متاسفانه این موضوع با مخالف بعضی افراد مواجه شد؛ در حالی که یک هنرمند با ماشین میلیاردی بر سر صحنه فیلم رالی ایرانی حاضر می شود. در کشور ظلم بزرگی به ادبیات داستانی و ادبیات انقلاب از سوی عده ای که هیچگاه پیدا نمی شوند؛ صورت می گیرد.

وی در همین زمینه ادامه داد: منظورم این نیست که برای جهانی شدن در حوزه ادبیات باید به کشورهای دیگر سفر رفت؛ ولی از مسئولین در حوزه ادبیات داستانی گلایه مند هستم؛ ما نباید بعد از مرگ نویسندگان برای آنها بزرگداشت بگیریم.

خسروشاهی اظهار داشت: قلم گلابدره ای قوی است؛ کتاب لحظه های انقلاب هم کتابی شعاری نیست؛ در واقع گلابدره ای در این کتاب همراه مرده بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *