سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱

مطهری:درخواست اعلام موضع درباره فتنه ۸۸ حق نمایندگان است

دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب: 305786
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: درخواست اعلام موضع «درباره فتنه ۸۸ » حق نمایندگان است تا آسوده خاطر شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در موافقت با کلیات کابینه و در حالی که از زمان حسن روحانی برای بیان مطالب خود استفاده می‌کرد، پیروزی گفتمان اعتدال بر انتخابات اخیر را نعمتی دانست که خداوند به انقلاب اسلامی ارزانی داشت.

وی از همگان خواست که این نعمت را قدر شناخته و بر تعصبات شخصی یا گروهی کفران نعمت نکنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نباید در بیان مطالب در این خصوص از جاده انصاف و عدالت خارج شویم، گفت: باید صرفا مصالح اسلام و انقلاب را مدنظر قرار داده و به رای و انتخاب مردم احترام بگذاریم.

مطهری اضافه کرد: برخی از نمایندگان موضع‌گیری صریح و روشن درباره فتنه ۸۸ و محکوم کردن آن را شرط رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دانستند؛ گرچه با اعتماد به رئیس جمهور منتخب و اطلاعاتی که مراجع ذی‌صلاح اعم از قوه قضائیه و وزارت اطلاعات در اختیار وی قرار داده‌اند، که این اعلام موضعی ضروری به نظر می‌رسد و ممکن است این شرط‌گذاری به هواهای نفسانی و تحمیل گزینه مورد نظر خود باشد اما این درخواست اعلام موضع به خودی خود و قطع نظر از این احتمالات حق نمایندگان است.

لاریجانی خطاب به مطهری گفت: شما چون به عنوان وقت دولت سخن می‌گویید باید پاسخ مخالفین را بدهید.

مطهری در واکنش به سخنان لاریجانی گفت: در پاسخ به مخالفین سخن می‌گویم.

وی با بیان اینکه البته در این خصوص «فتنه» محل بحث باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: محل بحث اینجاست که اگر در یک انتخابات اعتراضی داریم آنگاه که مرجع و داور قانونی شورای نگهبان است به این رای تمکین کنیم. حتی اگر قانع نشده باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اشکال ما با آقای موسوی هم همین نکته است که چرا به قانون تمکین نکردید، اگر وی می‌گفت من همچنان اعتراض دارم ولی به داوری شورای نگهبان تمکین می‌کنم هیچ اشکالی به رفتار وی وارد نبود و احیانا امروز رئیس جمهور کشور بود.

مطهری در همین زمینه گفت: محل بحث اینجا نیست آیا کسی حق اعتراض به نتایج انتخابات را دارد یا ندارد، همچنین محل نظام این جا هم نیست که اگر کسی اعتراض داشت، می‌تواند راهپیمایی آرام داشته باشد یا نه، زیرا تمامی این مسائل در قانون مشخص شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ما نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که برداشت مردم کشورمان و ملل دیگر این باشد که در ایران اساسا حق اعتراض وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که بوی تفتیش و عقاید از آن بیاید در حالی که اصل ۲۳ قانون اساسی می‌گوید، تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد مؤاخذه قرار داد.

مطهری افزود: مقصود برخی نمایندگان که می‌گویند موضع وزرای پیشنهادی درباره حوادث سال ۸۸ باید روشن باشد، این است که اگر اینها جزو معترضان بودند، نباید پس از اعلام نظر شورای نگهبان همچنان به اعتراض خود ادامه داده و احیانا به آشوب‌های خیابانی دامن زده باشند، والا مقصود این نیست که آنها حق اعتراض و حتی راهپیمایی نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس در همین زمینه گفت: با این نگاه روشن است که هیچکدام از وزرای پیشنهادی چنین رفتاری را در سال ۸۸ نداشته‌اند و زمینه آنها از هرگونه فتنه‌گری بری است و نباید این بهانه را برای حذف آنها قرار داد، اگر افرادی مدعی هستند که در بین وزرای پیشنهادی چنین افرادی حضور دارند، در این زمینه دلیل بیاورند.

مطهری تخصص و تجربه اکثریت وزرای پیشنهادی را یکی از دلایل حمایت خود از کابینه روحانی دانست و افزود: افرادی همچون آقای نعمت‌زاده و زنگنه شاید در حوزه کار خود یگانه باشند.

وی اضافه کرد: در جلساتی که نمایندگان با وزرای پیشنهادی داشتند به وضوح احساس می‌شد که وزرا در سطح بالاتری نسبت به وزرای دولت نهم و دهم قرار دارد، اگرچه از نظر من یک یا دو نفر از این وزرا پائین‌تر از تراز کابینه قرار دارند.

مطهری با بیان اینکه برخی از نمایندگان در بیان مواضع خود از جاده انصاف خارج شده و به جای نقد علمی به تخریب دیگران پرداخته‌اند، تصریح کرد: اگر کسانی از انتخاب مردم ناراحتند و از اینکه پس از ۴ سال تخریب آقای هاشمی و ندادن وقت دفاع به وی مردم به گزینه مورد نظر او رای آورده‌اند، عصبانی هستند بهتر است به جای توهین به آسیب‌شناسی به رفتار خود بپردازند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت دلیل موافقت خود با خط مشی و اصول کلی برنامه‌های دولت را توجه به آرمان‌های انقلاب اعم از عدالت اجتماعی، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اخلاق و معنویت و ارتقای جایگاه معنویت در جامعه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: البته ابهاماتی در برخی مسائل وجود دارد به طور مثال در تساهل فرهنگی سخن به میان آمده است که می‌تواند فاقد تأویل باشد.

مطهری به بیان بخشی از جهت‌گیری‌های کلی دولت پرداخت و این رویکردها را دارای اثرات مثبت برای کشور عنوان کرد.

وی تدوین برنامه‌های دولت را بر اساس تدبیر و حکمت و آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست که باید به آن رای مثبت داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقاي مطهري آقاي مطهري بخدا حرف دل ما را زديد.
چرا بعضي اصلا به نظرات و خواسته هاي ما مردم توجه ندارند؟ مگر نرفته اند مجلس تا وكيل ما باشند؟..........باشد تا روز قيامت از انها سوال كنيم.
و همينطور شما مديران سايت جهان، اگر نظر مرا باز هم درج نكنيد!