جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۷
اصلاح طلبان امروز چه نوشتند؟

دلیل عجیب رهبران دو خرداد برای دعوت مردم به راهپیمایی/ تغییر ناطق نوری و علی مطهری نشانه پیروزی اصلاح طلبان

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب: 502357
هر چند عده‌اي معتقد بودند كه اصلاحات بعد از وقايع سال۸۸ به انتهاي راه رسيده است اما شاهد هستيم كه اين گفتمان در سطح جامعه بسيار عمق پيدا كرد و هر روز به بدنه اجتماعي و سياسي اصلاحات افزوده ‌مي‌شود. اجازه بدهيد شفاف‌تر در اين مورد توضيح بدهم. امروز رقيب انتخاباتي رهبر جبهه اصلاحات (ناطق نوری) در سال ۷۶ همسو با افرادي است كه دغدغه اصلاحات را در ايران دارند. در نتيجه بايد اذعان داشت گفتمان اصلاحات پيروز شده است
دلیل عجیب رهبران دو خرداد برای دعوت مردم به راهپیمایی/ تغییر ناطق نوری و علی مطهری نشانه پیروزی اصلاح طلبان
گروه سیاسی جهان نيوز: با بررسی روزنامه های امروز  اصلاح طلب به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد: 

* دلیل عجیب برای دعوت مردم به راهپیمایی 22 بهمن

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان "نگاه انفعالي نسبت به حضور مردمي" که با قلم شورای نویسندگان این روزنامه اصلاح طلب منتشر شده است درباره دلایل دعوت اصلاح طلبان برای شرکت در راهپیمایی  22 بهمن امسال نوشت: " انقلاب فرانسه پس از آنكه رخ داد براي چندين دهه فرانسه و مردم فرانسه را با فراز و فرودهاي فراوان مواجه كرد ولي آنان سالروز اين انقلاب را به بهترين وجه گرامي مي‌دارند و براي دويستمين سالروز آن انقلاب مراسم مفصلي برقرار كردند و سالانه نيز چنين مي‌كنند. آيا اين گراميداشت‌ها دفاع از مشكلات‌شان است. ما برحسب پيش‌فرض‌هاي اوليه‌اي به اين پرسش دو پاسخ متضاد مي‌دهد. كسي كه منفعل است و در خود فرورفته بزرگداشت انقلاب فرانسه را مترادف با دفاع از مصايب آن مي‌بيند. كسي كه همچنان شعار اصلي آن انقلاب يعني «آزادي، برابري، برادري» را ارج مي‌نهد با اين گراميداشت برخي از آنچه را كه پس از انقلاب فرانسه رخ داد را نمي‌پذيرد، حتي اگر وقوع چنين مشكلاتي را تا حدي گريزناپذير هم بداند. چنين فردي پايبندي خود را به آن شعار ارزشمند نشان مي‌دهد."

این یادداشت می افزاید: "در مورد انقلاب ما نيز همين منطق صادق است. گراميداشت سالروز آن نه تنها در تاييد مشكلات فعلي نيست، بلكه در تاييد دوباره و چندباره بر شعارهاي اساسي انقلاب است. و از همه مهم‌تر تاكيد بر حضور مردم بر عرصه اجتماع و سياست است. نگاه وارونه متوجه نيست، مردم با حضور خود در اين مراسم بيش از هر چيزي خود و اراده خود را تاييد مي‌كنند و نشان مي‌دهند. مگر جز اين است كه بزرگ‌ترين حضور مردمي تاريخي در ايران كه منجر به تحولي شده است، انقلاب اسلامي ١٣٥٧ بوده؟ پس هرگونه حمايتي از آن پيش از هر چيز حمايت از اصل اين حضور است. اصلي كه در حال حاضر هم مي‌تواند خود را نشان دهد. خواست مردم مي‌تواند متحول و متغير باشد و هر روز به شكلي در‌آيد. آنچه كه ريشه همه اينهاست تاكيد بر اصالت و سرنوشت‌ساز بودن اراده مردم است. همان‌طور كه در راي دادن نيز گاه به يك جناح و گاه به جناح ديگري راي مي‌دهند كسي اين نگرش‌ها و جهت‌گيري‌ها را معيار موافقت يا مخالفت با اصل حضور انتخاباتي نمي‌دانند.

رهبران اصلاح‌طلب نيز با همين منطق از چنين حضوري كه به منزله تكرار و تاكيد دوباره بر حقوق و حضور مردم است از آنان براي شركت در انتخابات دعوت كردند."

این یاداشت در ادامه با بزرگنمایی از هیولایی به نام ترامپ! می نویسد: " امروز وضعيت جهان با آمدن ترامپ بيش از پيش خطرناك شده است. موجودي كه نه تنها در اين سوي جهان، بلكه در جهان غرب و حتي ايالات متحده، موجب وحشت صدها ميليون نفر شده است. و البته ما بايد بيش از همه نگران چنين موجودي در كاخ سفيد باشيم. عقل عادي اقتضا مي‌كند كه از موجوديت ايران و استقلال آن در برابر چنين هيولايي دفاع كنيم."

* تغییر ناطق نوری و علی مطهری یعنی پیروزی اصلاح طلبان

عبدا... ناصري، فعال سياسي اصلاح‌طلب، در گفتگو با روزنامه آرمان معتقد است که تغییراتی که ناطق نوری و علی مطهری داشته اند، نشانه پیروزی گفتمان اصلاح طلبی است.

ناصری در این گفتگو اظهار داشت: " هر چند عده‌اي معتقد بودند كه اصلاحات بعد از وقايع سال۸۸ به انتهاي راه رسيده است اما شاهد هستيم كه اين گفتمان در سطح جامعه بسيار عمق پيدا كرد و هر روز به بدنه اجتماعي و سياسي اصلاحات افزوده ‌مي‌شود. اجازه بدهيد شفاف‌تر در اين مورد توضيح بدهم. امروز رقيب انتخاباتي رهبر جبهه اصلاحات (ناطق نوری) در سال ۷۶ همسو با افرادي است كه دغدغه اصلاحات را در ايران دارند. در نتيجه بايد اذعان داشت گفتمان اصلاحات پيروز شده است. براي اصلاح‌طلبان اهميت ندارد كه چه فردي به قدرت برسد و به همين دليل است كه بنابر مصالح و منافع ملي كه دغدغه اول آنهاست آقاي لاريجاني را در انتخابات در ليست قم قرار مي‌دهند. چون آقاي لاريجاني فرد ۲ دهه پيش نيست، گفتمان و رويكرد او تغيير كرده است.

این فعال اصلاح طلب افزود: " آقاي مطهري اصولگرا كه در دوره اصلاحات بيشترين مواضع و فاصله را با اصلاح‌طلبان، دولت وقت و مجلس ششم داشت، امروز درون جبهه اصلاحات چهره بسيار محبوبي است و بر لزوم اصلاحات تاكيد دارد. البته نه به دليل اينكه فرزند شهيد مطهري است بلكه به اين دليل كه گفتماني را پيدا كرده و نمايندگي مي‌كند كه مطالبات سياسي و اجتماعي اصلاح‌طلبان در آن برآورده مي‌شود. زماني كه آقاي مطهري مي‌گويد حصر بايد رفع شود، اين خواسته اصلاح‌طلبان است"

*محمد رضا عارف: اصلاح‌طلبان همیشه با رهبر معظم انقلاب ارتباط داشته‌اند

صحبت های اخیر محمد رضا عارف درباره ارتباطات اصلاح طلبان با رهبر معظم انقلاب نیز در میان نشریات زنجیره های بازتاب گسترده ای داشته است.

در حالیکه این روزها اصلاح طلبان به دنبال جایگزین برای آبت الله هاشمی برای نزدیکی به مقام معظم رهبری در رسانه هایشان تحلیل و گزارش های طولانی برای نزدیکی به رهبری می نویسند، محمد رضا عارف گفته است اصلاح‌طلبان همیشه با رهبر معظم انقلاب ارتباط داشته‌اند!

به گزارش روزنامه شهروند، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان همیشه با مقام معظم رهبری ارتباط داشته‌اند ایشان رهبر و پدر همه جریانات داخل نظام هستند و ما هم با همین نگاه با ایشان در ارتباط بوده‌ایم.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در حاشیه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در مقابل دانشگاه شریف در پاسخ به سوالی درباره ضرورت رسیدگی به طرح آشتی ملی که از سوی رییس دولت اصلاحات مطرح شده است، اظهار داشت: در رابطه با جریانات سیاسی داخل نظام، بحثی که ما در سال‌های اخیر مطرح کردیم، همبستگی و همدلی است. ضرورت دارد که این بحث به صورت جدی دنبال شود. رییس دولت اصلاحات این بحث را تحت عنوان آشتی ملی مطرح کردند و ما هم آن را تحت عنوان گفت‌وگوی ملی مطرح کردیم که از پارلمان شروع شده است.

امیدواریم این مسأله با استقبال جریانات سیاسی داخل نظام روبه‌رو شود و انشاءالله این مسیر را با توجه به انسجام و وحدت طی خواهیم کرد.

او در پاسخ به این سوال که همیشه انتقادی مطرح است که اصلاح‌طلبان ارتباطات اندکی با رهبری داشته‌اند و پس از فوت آیت‌الله ‌هاشمی این مسأله پر رنگ‌تر شده است؟ ابراز داشت: اصلاح‌طلبان همیشه با مقام معظم رهبری ارتباط داشته‌اند. ایشان رهبر و پدر همه جریانات داخل نظام هستند و ما هم با همین نگاه با ایشان در ارتباط بوده‌ایم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره این‌که گزینه اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست‌جمهوری کیست؟ بیان کرد: ما بحث‌های جدی داشته‌ایم. امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده راهبردمان را برای انتخابات آتی به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص کنیم. او گفت: درنهایت ما از کاندیدای واحد حمایت می‌کنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ملت ایران یقین داشته اگه به اصلاح طلبان رای بدن بدون شک 2سال دیگه یا صنعت موشکی ویاکمک بمقامت درمنطقه تقدیم ارباب خاهدشد بنام برجام 2
United States
حتما فقط شماها و امثال شما ملت ایران هستین؟
اکبر
Iran, Islamic Republic of
به اصطلاح اصلاح طلبان شما بخوا نید ......طلبان باجنگ روانی توانسته اندعده ای رااغفال کننددروغگویی وجنگ روانی کار انهااست ...راهپیمایی 25خرداد88رابزرگترین راهپیمایی تاریخ کشور میدانند خاتمی را......بااین جنگ روانی طرفداران خود رااز تفکربازداشته اندهمانطورکه علی مطهری سواری میدهد
مظفر
United States
بزرگترین اغفال شده خودتی اکبر آقا که خیال میکنی خیلی میفهمی ولی اندازه اصغر هم نمیفهمی
Iran, Islamic Republic of
راه پیمایی 22 بهمن مربوط به همه قشرهای ملت و نشانه آشته ملی است که باید قدر دان آن بود
Iran, Islamic Republic of
دونفر اگه افتادن توچاه اين از هنر چاه نيس از كوري وبيعقلي اوناس كه دهنه چاه ونديدن!!!
Iran, Islamic Republic of
ادعاهای عجیب غریب! با رهبری همیشه هماهنگ بوده ایم! حتی در ۸۸ کاملاً هماهنگ با رهبری پیش رفتیم. همه چیز از پیش با رهبری همآهنگ شده بود. (لابد ایشان بعدها زیرش زد؟ چون همه کارهاتان متضاد بود)