جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تقابل انگليس و اسپانيا در جبل الطارق

جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 305003
در هفته هاي اخير، سختگيري هاي مقامات اسپانيايي درباره تردد بين جبل الطارق و اسپانيا و ساخت صخره هاي مصنوعي توسط دولت انگليسي اين تنگه براي مقابله با حضور ماهيگيران اسپانيايي در آب هاي منطقه، عامل تشديد تنش ديرينه لندن - مادريد شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، گذشته استعماري انگليس و سرپيچي آشكار آن از قوانين بين‌المللي باعث شده است دولت اين كشور بعد از مناقشه حاكميتي در مورد جزاير مالويناس در آتلانتيك جنوبي، اكنون با كشور اسپانيا وارد چنين مناقشاتي شود.

منطقه جبل الطارق و سواحل آن با حدود ۳۰ هزار نفر جمعيت، اين روزها، به رينگ مسابقه كشتي بدل شده و اختلافات ديرينه مادريد و لندن بر سر حاكميت اين اراضي ۸ كيلومتري را تازه تر كرده است.

در هفته هاي اخير، سختگيري هاي مقامات اسپانيايي نسبت به تردد خودروها و مردم بين جبل الطارق و سرزمين اصلي اسپانيا، از سويي و ساخت صخره هاي مصنوعي توسط دولت محلي جبل الطارق براي مقابله با حضور ماهيگيران اسپانيايي در آب هاي منطقه از سوي ديگر، عامل تشديد تنش ميان لندن و مادريد شده است.

حمله با ديوارهاي بتوني به ماهيگيران اسپانيايي

به گزارش سايت خبري رسمي ال پاييس از اسپانيا، تنش ميان اسپانيا و مقامات انگليسي جبل‌الطارق، زماني بالا گرفت كه اين مقامات طرح خود را براي ساخت يك صخره‌ مصنوعي در دريا اعلام كردند، زيرا بنا به گفته مقامات اسپانيايي، اين صخره مانع از ورود قايق‌هاي ماهيگيري اين كشور به آب هاي آزاد خواهد شد.

پس از اين اعلام، مقامات اسپانيايي به كنترل هر چه بيشتر تردد وسايل نقليه كه قصد عبور از مرز اسپانيا و جبل الطارق داشتند پرداختند و قصد دارند به عنوان بهاي مرزي ورود و خروج، عوارض۵۰ يورويي براي هر وسيله نقليه مقرر كنند و همچنين حريم هوايي خود را به روي هواپيماهايي كه به مقصد فرودگاه جبل‌الطارق پرواز مي‌كنند، ببندد.

اين امر واكنش تند مقامات انگليسي منطقه را برانگيخت، تا آنجا كه وزير جبل‌الطارق، اين رفتار اسپانيا را به كره شمالي تشبيه كرد. اما مقامات اسپانيايي هدف از اين بازرسي ها را مبارزه با قاچاق اعلام كرده اند.

انگليس كه از سال ۱۷۱۳ ميلادي، مطابق مفاد معاهده اوترخت حاكم اين منطقه است، اما دولت اسپانيا مي‌گويد كه بخش واگذار شده، تنها شهر جبل الطارق و كاخ آن را شامل مي‌شود و آب‌هاي اطراف آن، باريكه و قلمرو هوايي آن همچنان در مالكيت مادريد است.

مناقشه ۳۰۰ ساله

جدال بر سر حق استفاده از منابع دريايي منطقه جبل الطارق تنها بخشي از مناقشه اي تاريخي بين بريتانيا و اسپانيا است. مناقشه اي كه از زمان آغاز حاكميت بريتانيا بر جبل الطارق در ژوئيه سال ۱۷۱۳ ميلادي، يعني دقيقا ۳۰۰ سال پيش، تا كنون ادامه دارد.

جبل الطارق نام عربي كوهپايه اي شبه جزيره اي است كه با دامنه آن مساحتي ۶.۵ كيلومتري را در بر مي گيرد. اين كوه واقع در بخش شمالي تنگه جبل الطارق و متصل به خاك اسپانيا است.

اين دهكده يا كلات كوهستاني را انگليسي ها جبرالتار مي نامند و نبايد آنرا با تنگه جبل الطارق اشتباه گرفت. جبرالتار ، ۳۰ هزار نفر جمعيت دارد و داراي حكومت خودمختار و طبيعتي آفريقايي – اروپايي است. اين منطقه تا سال ۱۷۰۴ تحت سيطره اسپانيا قرار داشت.

در اين سال نيروهاي مشترك هلندي و انگليسي اين منطقه را به تصرف خود درآوردند و معاهده اوترخت در سال ۱۷۱۳ مهر تاييدي به اين تغيير مالكيت زد.

جبل الطارق منطقه اي خارج از انگلستان است و به همين دليل اليزابت دوم آن را اداره مي كند. مسووليت حفاظت و دفاع، گسترش روابط خارجي، امنيت داخلي و تثبيت امور اقتصادي جبل الطارق بر عهده دولت انگليس است و مردم جبل الطارق همچون ديگر ساكنان جنوب غربي انگلستان، در راي گيري هاي مجلس اروپا مشاركت فعالانه اي دارند.

فرهنگ و تمدن مردم جبل الطارق تا حدودي تحت تاثير مردم انگلستان و اعتقادات قومي-مذهبي آنها نيز تا حدودي تحت تاثير مردم پرتغال و آلمان است. بيشتر ساكنان جبل الطارق يهودي هستند.

زبان انگليسي در آن، زبان رايج زمينه هاي دولتي، بازرگاني، علوم و رسانه ها محسوب مي شود.
با اين وجود، مادريد سال هاست كه خواهان مالكيت مجدد بر جبل الطارق است. در دهه هفتاد ميلادي ژنرال فرانكو دستور بستن تنگه را صادر كرد كه مسدود بودن آن تا سال ۱۹۸۵ ادامه داشت.

اما دولت انگليس به هيچ عنوان حاضر به واگذاري اين منطقه نيست. استناد مقامات انگليس، نتيجه همه پرسي سال ۲۰۰۲ است كه ۳۰ هزار ساكن اين منطقه به اداره منطقه توسط دولت بريتانيا راي داده اند.

آب‌هاي دربرگيرنده تنگه جبل الطارق براي هر دو طرف از اهميت بسزايي برخوردار است، زيرا تنها مسير آبي بين درياي مديترانه و اقيانوس اطلس محسوب مي‌شود.

تاكيد بر حل ديپلماتيك منازعه

نخست وزيران انگليس و اسپانيا براي حل و فصل اختلافات دولت هاي متبوع خود بر سر منطقه جبل الطارق گفتگوي تلفني كردند. يكي از موارد اختلاف، افزايش كنترل مرزي اسپانيا است كه ظاهرا باعث كندي كنترل و تاخير در جابجايي افراد شده است.

ديويد كامرون نخست وزير بريتانيا، با اشاره به اين موضوع و اختلافات ديگر بر سر اين منطقه، ضمن غير قابل قبول خواندن آنچه براي مردم جبل الطارق روي مي دهد، از نقطه نظر تاخير و تعلل و مواردي ديگر، اعلام كرد: بين مردم جبل الطارق و اسپانيا اختلاف بر سر ماهيگيري وجود دارد و نياز دارد تا حل و فصل شود و ما توافق كرديم كه چنين شود. تشديد كردن اين موضوع به روشي كه انجام گرفته درست نيست.

كامرون در شبكه اجتماعي توييتر نيز ضمن سازنده خواندن گفت و گوي خود با ماريانو راخوي نخست وزير اسپانيا گفت:‌ در اين گفت و گو اين مطلب را كه موضع ما در قبال حاكميت جبل الطارق غيرقابل تغيير است، مورد تاكيد قرار دادم.

سازمان ملل اين منطقه راهبردي كه مشرف به ورودي اقيانوس اطلس به درياي مديترانه است را در فهرست مناطق منتظر براي استعمارزدايي قرار داده است و به طور رسمي جبل الطارق را يكي از ده قلمرويي قلمداد مي‌كند كه انگليس به طور غيرقانوني آنها را اشغال كرده است و پرونده حاكميتي اين منطقه تا زماني كه لندن آن را به صاحبان اصلي‌اش بازنگرداند، گشوده خواهد ماند.  جزاير مالويناس در اقيانوس اطلس نيز يكي ديگر از اين ده قلمرو است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *