چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱

اهداف حمله به کیهان و شریعتمداری از نگاه فعالان سیاسی و رسانه‌ای

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 303648
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران قصد رسانه‌های اصلاح‌طلب از هجمه به کیهان را منفعل کردن آن دانست و گفت: روزنامه‌های اصلاح‌طلب افراطی‌تر و تهاجمی‌تر از کیهان هستند.
به گزارش جهان، عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص هجمه‌های اخیر رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه روزنامه کیهان و شخص حسین شریعتمداری اظهار داشت: جریاناتی که در قدرت جابجا می‌شوند، در ابتدا تلاش می‌کنند تا رسانه‌های متمایل به جناح رقیب را کاملا منفعل کنند تا در یک فضای کاملا سهلی حرکت کنند.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی این گفته خود گفت: بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶، به مراتب هجمه سنگین‌تر و گسترده‌تری علیه کیهان شاهد بودیم و در آن دوران حتی برچسب‌هایی درست کرده بودند "کیهان را نخوانید" و "کیهان را تحریم کنید" اما این حرکتها به نفع جامعه نیست و جامعه هرگز در یک فضای یک سویه به جمع‌بندی نمی‌رسد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر وجود منتقدان در هر دوره تصریح کرد: حتما باید منتقدینی وجود
امروز نیز باید جریان حاکم از طریق رسانه‌های خود حرف‌های خود را بزند و مواضع خود را دنبال کند و از طرف دیگر کیهان وجود داشته باشد. البته این حرف به این معنا نیست که کیهان و سایر رسانه‌های متعلق به جناح مخالف دارای ایراد نیستند
داشته باشند و حرف‌هایی بزنند که در رسانه‌های مرتبط با آن جریان شنیده نمی‌شود، کما اینکه در دولت قبلی این رویه وجود داشت و حرف‌های متعدد و مختلفی به سمع و نظر مردم می‌رسید، امروز نیز این رویه باید ادامه داشته باشد.

سلیمی‌نمین اضافه کرد: امروز نیز باید جریان حاکم از طریق رسانه‌های خود حرف‌های خود را بزند و مواضع خود را دنبال کند و از طرف دیگر کیهان وجود داشته باشد. البته این حرف به این معنا نیست که کیهان و سایر رسانه‌های متعلق به جناح مخالف دارای ایراد نیستند؛ ایراداتی وجود دارد، اما این ایرادات به این معنی نیست که آنها را حذف کرد و سیاست حذفی را دنبال کند، بلکه باید همه رسانه‌ها در ۲ جناح را به این دعوت کنیم که منصفانه‌تر و منطقی‌تر باشند و ادبیات بهتری را در نقدهای خود پیش بگیرند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نیاز داریم که لحن انتقادات و نوع بیان خود را در ارتباط با جبهه درون کشور هوشمندانه‌تر داشته باشیم و آن را حفظ کنیم و ادبیات بهتری را در نقدهای خود به کار ببریم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران برخی جریانات سیاسی را دچار تمامیت‌خواهی دانست و گفت: جریانات سیاسی برای اینکه بتوانند تمامیت قدرت را در دست داشته باشند، انتقاد را برنمی‌تابند که این مورد البته مربوط به یک جریان نیست و همه جریان‌ها چنین خصوصیتی دارند، اما این فرهنگ باید در
روزنامه اصلاح‌طلب به مراتب ادبیات تخریبی را دنبال می‌کنند، اما چون این رسانه‌ها به صورت سازمان یافته و در قالب چندین روزنامه این اقدامات را دنبال می‌کنند و به صورت جبهه‌ای عمل می‌کنند، طبیعتا کار برای آنها راحت‌تر است.
جامعه رسانه‌ای کشور گسترش پیدا کند تا هم به حقوق دیگران در کار رسانه‌ای پایبند باشیم و هم جرأت و جسارت انتقاد را به خود بدهیم.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: اینکه کیهان از دولت کنونی انتقاد کند بسیار خوب و پسندیده است و قطعا کیهان برای این انتقادات خود هزینه نیز پرداخت خواهد کرد. اما باید ادبیاتی انتخاب کند که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه روزنامه‌های جریان دوم خرداد بسیار افراطی‌تر و تهاجمی‌تر از کیهان هستند، گفت: روزنامه اصلاح‌طلب به مراتب ادبیات تخریبی را دنبال می‌کنند، اما چون این رسانه‌ها به صورت سازمان یافته و در قالب چندین روزنامه این اقدامات را دنبال می‌کنند و به صورت جبهه‌ای عمل می‌کنند، طبیعتا کار برای آنها راحت‌تر است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران کیهان را مبرا از هرگونه ایراد ندانست و اظهار داشت: اما وجود ایراد به این معنی نیست که با هجمه به آن رسانه بخواهیم برای خود حکومت سهل و راحت‌تری را به وجود بیاوریم و هیچکس حرف مخالف نزد و هزینه حرف مخالف زدن را زیاد کنیم، چرا که قطعا اگر دوستان دولت جدید بتوانند کیهان را از صحنه خارج کنند، بقیه رسانه‌ها حساب کار خود را خواهند کرد که این مورد به نفع جامعه نیست و جامعه نیز چنین موردی را به نفع خودش نمی‌داند.

سلیمی‌نمین تاکید کرد: قطعا چندصدایی در این زمینه به نفع جامعه است و می‌بایست این
برای افکار عمومی روشن است که امروز افرادی که سعی می‌کنند در روزنامه‌‌‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب خود را به‌عنوان چهره‌های معتدل جلوه دهند، چه افرادی هستند.
مطلب را پذیرا باشیم که افرادی با رسانه‌هایی حرف‌های ما را تکرار کنند و افراد و رسانه‌های دیگری سخنان ما را نقد کنند و اینکه بخواهیم همه حرف ما را تکرار کنند، در آن صورت شاهد جامعه بالنده‌ای نخواهیم بود.

کسانی‌که کیهان و شریعتمداری را افراطی می‌خوانند اصل افراط هستند

در همین حال، رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر در گفت‌‌وگو با تسنیم، درباره هجمه رسانه‌های اصلاح‌طلب به روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری مدیر‌ مسئول آن گفت: مواضع روزنامه کیهان و آقای شریعتمداری مواضعی اصولی و در دفاع از آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری بوده است و تابه‌حال آنچه را از روزنامه کیهان و مدیر‌مسئول آن دیدیم، دفاع از این آرمان‌ها و مقابله با جریان خط سازش بوده است‌ لذا این مواضع موجب می‌شود روزنامه کیهان و مسئولان آن از سوی جریان اصلاح‌طلب مورد هجمه باشند.

وی ادامه داد: همه کسانی که کیهان را مورد هجمه قرار می‌دهند، مشخص هستند و همه می‌دانند این افراد چه سابقه و اهدافی دارند و چه خطی را دنبال می‌کنند.

مدیرعامل خبرگزاری مهر خط‌دهنده اصلی توهین‌کنندگان به روزنامه کیهان و افراطی دانستن شریعتمداری را سردمداران فتنه ۸۸ دانست و با بیان اینکه کسانی که کیهان و
هجمه‌کنندگان به روزنامه کیهان حتی آرمان‌های امام و انقلاب و مقدسات اسلامی را مورد تخطئه و هجمه قرار دادند و به ارزش‌های اسلامی توهین کردند و آنها را به استهزاء گرفتند، این افراد چه نسبتی با اعتدال و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب دارند؟
شریعتمداری را افراطی می‌دانند، خود اصل افراط هستند، گفت: برای افکار عمومی روشن است که امروز افرادی که سعی می‌کنند در روزنامه‌‌‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب خود را به‌عنوان چهره‌های معتدل جلوه دهند، چه افرادی هستند.

مقدسی تصریح کرد: این افراد سعی دارند با زرنگی خود اصلاح‌طلبی را به‌عنوان اعتدال نشان دهند در حالی که رفتارهای افراطی در فتنه ۸۸ هیچ نسبتی با خط اعتدال و ارزش‌های انقلاب و امام ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد شاخصی که در دولت اصلاحات و در مجلس ششم تندترین مواضع را با نگاه تجدیدنظرطلبی در آرمان‌های انقلاب دنبال می‌کردند، امروز سعی می‌کنند از خود چهره‌ای معتدل نشان دهند اما مردم سوابق آنها را از یاد نبردند و در خاطر دارند که این افراد معتقد به سازش با غرب و آمریکا بودند و می‌گفتند باید از آرمان‌های امام و انقلاب دست برداریم.

مدیرعامل خبرگزاری مهر اضافه کرد: هجمه‌کنندگان به روزنامه کیهان حتی آرمان‌های امام و انقلاب و مقدسات اسلامی را مورد تخطئه و هجمه قرار دادند و به ارزش‌های اسلامی توهین کردند و آنها را به استهزاء گرفتند، این افراد چه نسبتی با اعتدال و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب دارند؟

مقدسی یادآور شد: روزنامه کیهان خط‌مقدم افشای این جریان بوده و به همین جهت همواره مورد هجمه این جریان ‌است و ما نیز یک تار موی آقای شریعتمداری و دوستان روزنامه کیهان را با همه این روزنامه‌های اصلاح‌طلب عوض نخواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از کاشان
ایشان یک تندرو تمام عیار است