شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

اختلاف‌میان کاخ‌سفیدو کارشناسان امریکایی

دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 299481
برخی از دیپلمات ها و مقامات ارشد پیشین آمریکا خواستار ابتکار عمل جدید و فعالانه واشنگتن هستند. اما دولت آمریکا در مورد پیشنهاد اخیر خود تجدید نظر نمی کند و در عوض به دنبال پاسخ مثبت تر از طرف دولت ایران است.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، روزنامه لس آنجلس تایمز دیروز در مقاله ای نوشت کاخ سفید عقیده دارد این حسن روحانی است که باید گام اول را در مقابل غرب بردارد.

پل ریشتر در مقاله ای در لس آنجلس تایمز که روز ۲۲ تیر ۱۳۹۲ (۱۳ جولای ۲۰۱۳) منتشر شده، نوشت: «با انتخاب رئیس جمهور جدید ایران ، افرادی در آمریکا خواستار مطرح شدن پیشنهادی شجاعانه و مذاکرات هسته ای رو در روی ایران و آمریکا هستند ولی کاخ سفید مسئولیت را متوجه ایران می داند».

این روزنامه ادامه داد: «دولت آمریکا درخواست ها مبنی بر ارائه پیشنهاد شجاعانه دیپلماتیک به ایران را برای حل بن بست طولانی بر سر برنامه هسته ای جنجالی تهران رد می کند».

لس آنجلس تایمز در ادامه از قول یک مقام ارشد امریکایی نوشته است: «برخی از دیپلمات ها و مقامات ارشد پیشین آمریکا خواستار ابتکار عمل جدید و فعالانه واشنگتن هستند. اما دولت آمریکا در مورد پیشنهاد اخیر خود تجدید نظر نمی کند و در عوض به دنبال پاسخ مثبت تر از طرف دولت ایران است».

این روزنامه در ادامه نوشته است: «چند نفر از جمله دو نفر از مشاوران هسته ای پیشین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید خواسته اند برای از سرگیری مذاکرات ، پیشنهادی مطرح کند و فرصتی نادر برای دستیابی به پیشرفت هدر نرود. کارشناسان و دیپلمات ها از دولت آمریکا خواسته اند به جای بازگشتن به مذاکرات قبلی شش کشور، برای برگزاری مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن تلاش کند. این افراد همچنین از آمریکا خواسته اند به جای پیشنهادهای کوتاه مدتی که در سال های اخیر درباره آنها صحبت شده است، توافقی جامع تر به تهران پیشنهاد کند. افراد معتقدند آمریکا باید پیشنهاد کاهش تحریم های مخرب اقتصادی را که اکنون برقرار است مطرح کند به این امید که ایران برای همکاری در مهار برنامه هسته ای خود انگیزه پیدا کند».

در عین حال این مقام ارشد دولت آمریکا به لس آنجلس تایمز گفته است: « نیازی نیست چنین پیشنهادهایی مطرح شود زیرا ایران از همه این مسیرها آگاه است. صادقانه بگویم ، این گزینه ها از قبل در مورد ایران مطرح شده است و ایرانی ها از آنها اطلاع دارند».

این روزنامه امریکایی در ادامه به نقل از رابرت آینهورن معاون سابق وزیر خارجه امریکا و عضو تیم مذاکره کننده امریکا با گروه ۱+۵ نوشته است که امریکا باید با دادن یک پیشنهاد جدید ابتکار عمل را در دست بگیرد.

آینهورن گفته است: «در حالی که به دلایلی دولت آمریکا باید رویکردی محتاطانه تر در پیش بگیرد ، مقامات آمریکایی توانایی بیشتری دارند تا با بدست گرفتن ابتکار عمل، رویدادها را شکل دهند. تمایلی طبیعی وجود دارد که دولت ها محتاط باشند و بخواهند ببینند آیا طرف دیگر جدی است ولی ما باید فعالیت بیشتری داشته باشیم».

وی که اکنون در اندیشکده بروکینگز فعالیت می کند همچنین گفت:«مقامات ایرانی نیز مانند مقامات شوروی سابق تمایل دارند به کندی حرکت و محافظه کاری کنند. مقامات ایرانی همچنین واکنش نشان دادن به مقامات آمریکایی را آسان تر از آن می دانند که خودشان پیشنهاداتی مطرح کنند. پیشنهاد ایرانی ها احتمالا مصالحه ای خواهد بود که چندان رضایتبخش نیست».

این روزنامه امریکایی در ادامه به تشریح دلایل مخالفت کاخ سفید با ارائه پیشنهاد جدید به ایران پرداخته و نوشته است: «کارشناسان اعلام کرده اند دلایل تاکتیکی و دلیلی سیاسی وجود دارد که کاخ سفید از نخستین اقدام خودداری کند. محافظه کاران سیاسی آمریکا از زمان انتخاب روحانی هشدار می دهند وی واقعا شخصی میانه رو نیست بلکه از طرفداران سرسخت برنامه هسته ای و «گرگی گوسفند نما» است. کارشناسان بر این عقیده اند که اگر به نظر برسد اوباما به مصالحه با ایران علاقه زیادی دارد ، دشمنان سیاسی و محافظه کار اوباما به شدت از وی انتقاد خواهند کرد».

در عین حال گری سیمور نیز که تا ماه ژانویه در کاخ سفید مقام ارشد مقابله با گسترش هسته ای بوده است به این روزنامه گفته است که دولت آمریکا باید قاطعانه در جهت مذاکرات تهران و واشنگتن اقدام و توافقنامه جامع هسته ای مطرح کند.

سیمور که از مدیران ارشد تحقیقات مرکز بلفور در دانشگاه هاروارد است عقیده دارد: «در این مرحله منطقی است اینکه آیا انتخاب روحانی معنایی دارد واقعا بررسی شود».

سیمور گفت: «درباره همکاری ایرانی ها تردید دارد ولی محک زدن خواست تهران این امکان را به واشنگتن می دهد تا به قدرت های دیگر جهان نشان دهد این تهران است که بر سر راه دستیابی به توافق قرار دارد. این وضع زمینه را آماده خواهد کرد تا دولت آمریکا مانند الگوی سال های اخیر به طرف تحریم های اقتصادی شدیدتر و بیشتر حرکت کند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *