پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - 6 Jun 2024
 
۰
گزارش فرانس ۲۴:

الجزیره به همراه مرسی سقوط کرد

جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 298777
مواضع غیر حرفه‌ای شبکه الجزیره در تحولات اخیر مصر که منجر به برکناری رئیس جمهور این کشور شد ضربه غیر‌قابل جبرانی بر جایگاه این شبکه خبری در جهان عرب وارد کرد.
جهان نيوز - عبدالله الماسی: آنچنان که شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نوشته است "شبکه خبری الجزیره قطر در انقلابات عربی دو سال اخیر به طرز بی‌سابقه‌ای فعال بود. این شبکه تلویزیونی‌که توانسته بود از سفره بیداری اسلامی برای خود و کشور قطر اسم و رسمی فراهم کند پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور قانونی مصر توسط ارتش رو به افول رفت. رفتار غیر حرفه‌ای الجزیره در جریان اعتراضات اخیر مصر ضربه‌ای بود بر جایگاه و تصویر این شبکه نزد افکار عمومی جهان عرب."

حمایت آشکار الجزیره از محمد‌مرسی باعث شد که این شبکه دربرابر اعتراضات میلیونی مردم مصر در ۳۰ ژوئن(یک شنبه ۹ تیر) که منجر به برکناری محمد مرسی از قدرت شد سکوت کند. در واقع از زمان سقوط مرسی دیگر هیچ چیز به وفق و مراد الجزیره پیش نمی رود.

روز چهارشنبه ۱۲ تیر، زمانی که ارتش مصر خبر برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد الجزیره یک نوار ویدئویی پخش‌کرد که در آن محمد مرسی تاکید می‌کرد که «همچنان رئیس جمهور مصر» است. سپس الجزیره اعلام کرد نیروهای امنیتی مصر‌دفاتر این شبکه در قاهره را تفتیش و چند نفر از خبرنگارن را بازداشت کرده‌اند. اتفاقی که برای چندین رسانه نزدیک به اسلامگرایان افتاد.

همزمان با درگیری‌ها مقابل گارد ریاست جمهوری مصر که بیش از ۵۰ تن کشته در بر داشت، ۷ همکار الجزیره در مصر استعفا دادند. شبکه الجزیره کشته شدن مصری‌های منسوب به اخوان را به کررات پخش کرد. یکی از مسئولان الجزیره به فرانس ۲۴ گفت:«برخی از همکاران شبکه که نگاه شخصی خود را به تحولات مصر داشتند استعفا کردند.»

شبکه الجزیره که در سال ۱۹۹۶ افتتاح شد ادعای حمایت از جریان‌های ضد دیکتاتوری در کل خاورمیانه و آفریقا را داشت و اکثر تحولات جهان عرب را به صورت زنده پوشش می‌داد. اما این شبکه قطری اخیرا از سوی منتقدین متهم به سوگیری و طرفدرای از اخوان المسلمین مصر شده است.

ایو‌گونزالس‌کیجانو، کارشناس رسانه‌های منطقه به فرانس ۲۴ می‌گوید:«از مدت‌ها قبل الجزیره متهم به سو‌گیری و دستکاری اخبار بود. مسائل اخیر‌نتیجه نحوه برخورد این شبکه با اطلاعات است. الجزیره تبدیل به شبکه پروپاگاندا شده است که علیرغم ادعای بی‌طرفی اش به دنبال مواضع دولت قطر حرکت می کند.»

وی افزود:«در تحولات دو ساله اخیر جهان عرب نیز رابطه الجزیره با دولت قطر تقویت شده است و مواضع الجزیره ناچارا با مواضع دولت قطر همسو شده است به نحوی که اکنون به لحاظ حرفه‌ای حرفی برای گفتن ندارد. در یک کلام از ابتدای سال ۲۰۱۱ جنبه حرفه ای و رسانه ای الجزیره به نفع دیپلماسی قطر قربانی شد.»

الجزیره که شبکه‌ای با کیفیت محسوب می شد و بر استدانداردهای خبری منطقه تاثیر گذاشته بود با مواضع اخیر خود ضربه غیرقابل جبرانی بر جایگاه و تصویر خود در جهان عرب وارد کرد. جوانان عرب اکنون به سمت سایر منابع خبری از جمله شبکه‌های اجتماعی تمایل بیشتری خواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *