شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
جيمز روبين پيشنهاد داد

"اوباما با روحاني ملاقات کند"

جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۰۹
کد مطلب: 297046
رئيس جمهور آمريکا بايد به وعده خود عمل کند و با رئيس جمهور منتخب ايران ملاقات کند.
به گزارش جهان به نقل از آريا، جيمز روبين، تحليگر سياسي و استاد دانشگاه آکسفورد اخيرا مقاله اي را منتشر کرده و در آن سه پيشنهاد به باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا ارايه داده که در دور دوم رياست جمهوري خود آنها را به کار ببرد. يکي از اين سه پيشنهاد، ملاقات با رئيس جمهور ايران است.

باراک اوباما در جريان تبليغات انتخاباتي خود در سال 2008، اعلام کرد در صورتي که پيروز انتخابات باشد، با رئيس جمهور ايران ملاقات خواهد کرد. او کار درستي کرد که با محمود احمدي نژاد ملاقات نکرد، اما اکنون که رئيس جمهوري ميانه رو در ايران روي کار آمده، اوباما بايد به وعده خود جامه عمل بپوشاند.

اوباما مي تواند اظهارات اوليه روحاني در مورد اينکه براي گفت و گوي مستقيم با آمريکا آماده نيست را ناديده بگيرد و يک نامه خصوصي براي تبريک وي بفرستد که در آن پيشنهاد ملاقات، بدون پيش شرط در مورد مکان، ارايه شده باشد. البته اين پيشنهاد نمي تواند به سرعت مساله هسته اي ايران را حل کند اما مي تواند گامي در جهت تحقق اين هدف باشد ، چرا که اوباما با نوشتن اين نامه موضع روحاني را تقويت مي کند. دو طرف مي توانند همچنين در مورد موضوعاتي مانند افغانستان مذاکره کنند. همانگونه که در سال 2001، اين مذاکرات انجام شد و ايران به دولت اوباما براي روي کار آوردن دولت کرزاي پس از سقوط طالبان کمک کرد. البته سي و اندي سال خصومت ورزي بين دو کشور، يک شبه حل نخواهد شد. اما زماني که دولت اوباما در سال 2007، پيشنهاد يک نشست را مطرح کرد، نشان داد که ديپلماسي مي تواند گامي موثر در حل مساله هسته اي ايران باشد و اکنون اين فرصت را دارد تا صحت ادعاي خود را به اثبات برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *