جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

جدیدترین اثر صادق آیینه‌وند درباره تشیع

دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 293282
استاد برجسته تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرس، از تألیف اثر پژوهشی جدید خود با عنوان «تاریخ فکر و تمدن شیعه» خبر داد.
جدیدترین اثر صادق آیینه‌وند درباره تشیع
به گزارش جهان، صادق آیینه‌وند، استاد برجسته تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرس، در گفت‌وگو با تسنیم از تألیف اثر پژوهشی جدید خود با عنوان «تاریخ فکر و تمدن شیعه» خبر داد و گفت: تاریخ شیعه و به‌ویژه تاریخ سیاسی آن تاکنون تا حدی مورد توجه واقع شده است، ولی تاریخ فکر و تمدن شیعه تا به حال چنانکه باید مورد تحقیق و پژوهش قرار نگرفته و این کتاب به عنوان اولین اثر در این زمینه می‌تواند منشأ اثر باشد.

وی ادامه داد: تاریخ فکر و اندیشه تمدن شیعه از این حیث حائز اهمیت است این مذهب با این‌که تنها ۲۲ درصد جمعیت مسلمانان را تشکیل داده، ولی تا بحال ۴ تمدن بزرگ از خود به جای نهاده است؛ ولی این جنبه از تاریخ تشیع مع‌الاسف تاکنون مغفول مانده است.

آیینه‌وند اضافه کرد: «تاریخ فکر و تمدن شیعه» ناظر به عقلانیت و هوشمندی شیعه است و تاریخ تولید علم و تمدن‌سازی تشیع را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم آمده است و حدود دو سال دیگر منتشر خواهد شد.

آیینه‌وند چندی پیش در گفت‌وگو با تسنیم از تألیف اثر چهار جلدی در دست انتشار خود با عنوان «تاریخ تشیع» خبر داده بود؛ این اثر ویژه مخاطبان جوان به نگارش درآمده و دوره تاریخی صدر اسلام تا زمان غیبت کبری را شامل می‌شود و بر مبنای شیوه تحلیلی جدید و بر اساس منابع دست اول از نمیه دوم قرن دوم به بعد نگاشته شده و تحلیل و بررسی‌های وقایع تاریخی به گونه‌ای بوده تا بتواند پاسخگوی پرسش‌های روز جوانان باشد.

صادق آیینه‌وند، استاد دانشگاه تربیت مدرس، از اساتید برجسته تاریخ اسلام کشور است که دارنده کرسی استاد نمونه کشور، برنده جایزه بنیاد ملی نخبگان و برنده جایزه علامه طباطبایی بوده است. وی در چندین کنگره بین المللی به عنوان داور و عضو هیئت علمی حضور داشته که از جملة آنها می‌توان به تاریخ پزشکی در اسلام ، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، خوارزمی، امام خمینی(ره) و فرهنگ عاشورا اشاره کرد.

ادبیات انقلاب در شیعه، پژوهش‌هایی در تاریخ و ادب، تاریخ‌نگاری در اسلام، علم تاریخ در گسترة تمدن اسلامی، قیام‌های شیعه در تاریخ اسلام از جمله آثار وی به زبان فارسی و «الأدب السیاسی الملتزم فی الاسلام» و «من أدب التشیع با الخوارزم» از جمله آثار قلمی عربی و خاندان وحی در احادیث اهل سنت، سلسلة زنان بزرگ صدر اسلام، شک و شناخت(ترجمة المنقذ من الضلال)، مالک بن نبی اندیشمند مصلح و مشکاةالأنوار (امام محمد غزالی) از جمله ترجمه‌های این اندیشمند است.

آیینه‌وند از شیوه تاریخ‌نگاری مرحوم سیدجعفرشهیدی، و به قول خودش «مرد چند دانشی قرن ما» متأثر بوده است. وی چندی پیش در مراسم بزرگداشت شهیدی تصریح کرد: مرحوم شهیدی فقیه و حکیمی بزرگ از بزرگترین تحلیلگران تاریخ در عصر ما به شمار می‌رفت. آن مرحوم علاوه بر تاریخ اسلام در تاریخ معاصر هم یگانه بود و من به اندازه او کسی را مسلط به تاریخ و رجال ندیده‌ام.

آیینه‌وند در بخش دیگری از سخنان خود مرحوم شهیدی را «حکیم تاریخ» خواند و عنوان کرد: استاد شهیدی صاحب بزرگترین و دقیق‌ترین مکتب تاریخ‌نگاری در عالم اسلام است و مکتب تاریخ‌نگاری او براساس نقد راوی و بر مبنای اقتضائات زمان استوار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *