پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

حمایت گل از اردوغان در قبال اعتراضات

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب: 292377
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه ضمن تائید مواضع رجب طیب اردوغان در قبال اعتراضات این کشور اعلام کرد نباید به معترضانی که دست به اعتراضات خشونت آمیز می زنند اجازه برگزاری تظاهرات داد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه از دولت این کشور خواست تا با تظاهرکنندگان گفتگو کنند اما معترضانی که برای برگزاری اعتراضات خشونت آمیز به خیابان ها می آیند موضوع دیگری است.

عبدالله گل ضمن تائید مواضع اردوغان در قبال اعتراضات در این کشور گفت: اگر مردم می خواهند تظاهرات کنند باید گفتگو با این مردم را آغاز کنیم و هیچ شکی نیست که وظیفه ماست که به آنچه که آنها می گویند گوش فرا دهیم.

این اظهارات رئیس جمهور ترکیه در حالی مطرح می شود که پلیس های ضد شورش ترکیه ۱۸ ساعت بدو وقفه از گازهای اشک آور و خودروهای آب پاش علیه معترضان استفاده کردند.

عبدالله گل در گفتگو با خبرنگاران هنگام بازدید از شهر "ریز" گفت: تظاهرات مسالمت آمیز با تظاهرات خشونت آمیز تفاوت دارد و کسانی که از زور و خشونت در اعتراضات استفاده می کنند باید مشخص شوند.

وی در ادامه افزود: نباید اجازه برگزاری تظاهرات خشونت آمیز داده شود همچنانکه در آمریکا و آلمان نیز به برگزاری اینگونه اعتراضات اجازه داده نمی شود.

رئیس جمهور ترکیه پیش از این بیش از آنکه طرفدار رجب طیب اردوغان باشد، بیشتر از اعتراضات مردم ترکیه حمایت می کرد.

عبدالله گل در دومین روز اعتراضات ترکیه اعلام کرده بود که نوع خشونت در تظاهرات ترکیه به سطح نگران کننده ای رسیده است.

برخی از رسانه های پس از این اظهارات رئیس جمهور ترکیه در دومین روز اعتراضات ضد دولتی این کشور اعلام کردند که مواضع عبدالله گل با رجب طیب اردوغان در قبال این اعترضات متفاوت است.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارشی نوشته بود که رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر درباره تظاهرات اخیر در این کشور اختلاف نظر دارند و این اختلاف نظر آنها احتمالا به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بر می گردد که با یکدیگر رقابت دارند.

شبکه "یورونیوز" گزارش داده بود که دیدگاه 'عبدالله گل'، رئیس‌جمهور ترکیه با دیدگاه 'رجب طیب اردوغان'، نخست‌وزیر این کشور درباره اعتراض‌های گسترده در این کشور متفاوت است

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان گفت: دولت ترکیه با واکنش خود به اعتراضات پیام اشتباه به مردم این کشور و کشورهای خارجی فرستاده است.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی اخیر خود در پارلمان ترکیه گفت: کسانی هستند که می‌خواهند کشور را به آشوب بکشند و نیروهای امنیتی ترکیه به سرعت در مقابل آشوبگران و اخلالگران ایستادند ولی در این رابطه متاسفانه چهار شهروند در درگیری‌های میدان تقسیم کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.
روزنامه انگلیسی "الشرق الاوسط" نوشت: اعتراضات مردمی در ترکیه دلایل زیادی دارد اما مهمترین دلیل این است که دیگر هیچ کس نمی‌تواند قبول کند که رجب طیب اردوغان برای سومین دوره پیاپی نخست‌وزیر این کشور باشد.
"گوکسل یوزکورت"، روزنامه نامه نگار معروف ترکیه در مقاله ای در روزنامه 'حریت' ترکیه نوشت: اعتراضات مردمی علیه دولت اردوغان به طور قطع بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی تاثیر منفی خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *