جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام در لبنان؛

نبیه بری:امام محاسبات قدرت‌ها را تغییر داد

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 290924
مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی در لبنان برگزار شد.
نبیه بری:امام محاسبات قدرت‌ها را تغییر داد
به گزارش جهان به نقل از ایسنا به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی با حضور نمایندگان رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رییس مجلس لبنان و همچنین وزرا، نمایندگان مجلس، مقامات کشوری، لشکری و رهبران و شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی از طوایف مختلف شیعه، سنی، مسیحی و دروزی از جمله نمایندگان میشل عون رییس جریان ملی آزاد امین جمیل رییس حزب کتائب، ‌سمیر جعجع رییس حزب قوات لبنان و غیره، سفرا و دیپلمات‌های خارجی، خانواده‌های شهدای مقاومت لبنان و فلسطین و حدود هزار نفر از علاقه‌مندان به امام راحل و با پوشش گسترده رسانه‌ها در سالن یونسکوی بیروت برگزار شد.

در این مراسم که عدنان منصور وزیر خارجه لبنان به نمایندگی مشترک از میشل سلیمان رییس‌جمهور و نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان حضور داشت، همچنین خلیل حمدان به نمایندگی از نبیه بری رییس مجلس لبنان، کشیش عبدو ابوکسم به نمایندگی از پاتریارک بشاره الراعی رهبر مسیحیان مارونی، شیخ احمد قبلان به نمایندگی از شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعه لبنان، شیخ ماهر حمود روحانی برجسته اهل سنت و امام مسجد قدس صیدا، ابراهیم امین السید به نمایندگی از سیدحسن نصراله دبیرکل حزب‌اله لبنان سخرانی کرد و یک کلیپ هنری درباره امام خمینی(ره) ساخته مرکز فرهنگی رسالات به نمایش درآمد.

غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز طی سخنانی با اشاره به نهضت مقدس امام خمینی در قیام علیه ظلم و طاغوت و احیای امت اسلامی و دفاع از همه آزادگان و مستضعفان جهان، امام خمینی را اسطوره‌ای برشمرد که در راستای تحقق کلمة‌اله هی العلیا، صفحاتی نورانی را با مداد علم و فضیلت و جهاد در راه خدا و در تاریخ ثبت کرد.

وی با اشاره به راه پرنور امام راحل گفت: در بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی رضوان‌اله تعالی علیه باید خود را از چشمه لایزال تفکر او سیراب کنیم و از راه نورانی او برای مقابله با تهدیدات استکبار جهانی درس بگیریم.

وی انقلاب اسلامی را حرکتی تمدن‌ساز دانست که بر مبنای ارزش‌های‌الهی و تعالیم آسمانی شکل گرفت و هدف آن تعالی دادن انسان و تأمین آزادی و سعادت و عدالت برای بشریت بود.

سفیر ایران در لبنان، ایران را دژ آزادگان جهان و حامی حقوق مردم توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی با‌الهام از راه امام خمینی و تحت رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای و دولت دکتر احمدی‌نژاد بر حمایت دائم از دولت و ملت کشور دوست و برادر لبنان تأکید می‌کند و همواره در کنار مقاومت اسلامی ایستاده است و بر وحدت ملی لبنان تأکید می‌کند.

وی اظهار کرد: آن‌چه در سوریه جریان دارد، یک جنگ بین‌المللی است که وحدت ملت سوریه و پایداری آن در برابر آمریکا و صهیونیسم را نشانه رفته است و نظام و مردم سوریه هم‌اکنون تاوان حمایت واضح خود از آرمان فلسطین و مقاومت مردم فلسطین و لبنان را می‌پردازند.

وی افزود: اکنون و پس از گذشت بیش از دو سال از این بحران، ما همچنان بر ضرورت توقف خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای ملی بین همه نیروهای ملت تأکید می‌کنیم. مردم سوریه باید با شرکت در انتخابات سرنوشت خود را به دست خود و بدون دخالت‌های خارجی تعیین کنند؛ و این چیزی بود که در کنفرانس «دوستان سوریه» نیز که اخیراً در تهران برگزار شد، مورد توافق قرار گرفت.

نبیه بری رییس مجلس لبنان در پیام خود که توسط دکتر خلیل حمدان قرائت شد، ضمن تجلیل از نقش بی‌نظیر امام خمینی (ره) در بیداری ملت‌ها و وحدت آن‌ها در مقابل مستکبران جهان، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان ثمره نهضت باشکوه امام راحل، تغییر دهنده موازنات و محاسبات قدرت‌ها در منطقه برشمرد.

وی با اشاره به جرأت و صراحت امام خمینی در مسیر رهبری انقلاب، بستن سفارت دشمن صهیونیستی در ایران و تحویل آن به فلسطین را از اولین نتایج عملی انقلاب اسلامی در راستای تحقق آرمان آزادی قدس شریف دانست.

رییس مجلس لبنان هدف قرار گرفتن سوریه با اموال و سلاح‌ها و رسانه‌های خارجی را کردن مجازات رهبری، ‌ارتش و مردم آن کشور بخاطر ایستادگی در قابل رژیم صهیونیستی و تلاش برای خارج کردن سوریه از مسیر مقاومت عنوان کرد.

نبیه بری با بیان این‌که «ما همچنان به درایت رهبری سوریه در نزاع با دشمن صهیونیستی و هشیاری مردم آن کشور نسبت به توطئه‌های جهانی اعتماد داریم»، بر موفقیت تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه ابراز امیدواری کرد.

پاتریاک بشاره الراعی رهبر مسیحیان مارونی در سخنانی که توسط عبدو ابوکسم ارائه شد، اظهار کرد: امام خمینی بخاطر اندیشه‌ها و ارمان‌های مبتنی بر حجت و منطق، توانست در قلب‌های مردم نفوذ کند و اثر بزرگی در تحقق کرامت و برابری و برادری انسان‌ها از خود باقی بگذارد.

وی با اشاره به ضرورت درس گرفتن از راه و روش امام خمینی‌ (ره) اظهار کرد: انقلابی که امروزه در لبنان مورد نیاز می‌باشد، انقلاب علیه فتنه‌گری‌های طایفه‌ای و مذهبی است که در صدد ایجاد اختلاف و از بین بردن وحدت و برادری فرزندان این سرزمین بمنظور منافع دشمنان می‌باشد.

شیخ ماهر حمود امام مسجد قدس شهر صیدا و از اعضاء فعال تجمع علمای مسلین لبنان که ساعاتی قبل از این مراسم مورد سوء قصد فتنه‌گران قرار گرفته و جان سالم به‌در برده بود، در این مراسم ضرورت‌الهام از اندیشه و عملکرد امام خمینی (ره) برای مقابله با طاغوت و ظلم و تزویر را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: شجره طیبه‌ انقلاب اسلامی که به دست امام خمینی (ره) کاشته شد، امروزه به دست سیدحسن نصراله و اهالی مقاومت در غزه و عراق و غیره به ثمر رسیده است.

وی با اشاره به نگاه راهبردی امام خمینی(ره) که اسرائیل را غده سرطانی می‌دانست، تأکید کرد: هیچیک از تربیت‌شدگان در مکتب امام خمینی(ره) هرگز تسلیم قدرت‌های حامی رژیم صهیونیستی نخواهند شد و ذره‌ای از مواضع حق‌طلبانه خود عقب‌نشینی نخواهند کرد.

شیخ عبدالامیر قبلان نیز در سخنرانی خود مأموریت اولیه امام خمینی(ره) را مبارزه با جهل و سپس مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و تحکیم وحدت و اعتصام به خداوند توصیف کرد.

وی مقابله با فتنه‌ها و توطئه‌های آمریکایی و صهیونیستی و محکوم نمودن اقدامات کسانی را که اقدام به بریدن سرها و مثله نمودن پیکرها و تخریب زیارتگاه‌ها و نبش قبرها می‌کنند را واجب شرعی بر همگان دانست.

ابراهیم امین السید رئیس شورای سیاسی حزب‌اله لبنان به نمایندگی از سید حسن نصراله دبیرکل حزب‌اله طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: معجزه‌ای که در ایران اتفاق افتاد، تنها سقوط شاه نبود بلکه تبدیل موضع ایران از عضویت در منظومه آمریکا و اسرائیل به پرچمداری مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که پس از آن، با گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کوچکترین تغییر یا سستی در این راه ایجاد نشده است.

وی با تأکید بر حمایت از مقاومت سوریه و آرمان فلسطین، ابراز اطینان کرد که آینده از آن اهالی مقاومت خواهد بود.

ماهر حمود پس از این مراسم به خبرنگاران، حضور خود در این مراسم علیرغم سوء قصد صورت گرفته علیه او را حاوی پیامی مبنی بر بی‌اثر بودن اقدامات مذبوحانه فتنه‌گران بر استقامت و پایداری رهروان امام خمینی (ره) و حامیان واقعی مقاومت عنوان کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *