بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی كه در این كلیپ میشنوید:
اگر بخواهيم هدف هاى ملت ايران را در يك مفهوم خلاصه كنيم كه بتواند تا حدود زيادى خواستههاى عمومى كشور و ملت را بيان كند و آن را در بر بگيرد،آن مفهوم كليدى عبارت است از پيشرفت؛ منتها با تعريفى كه اسلام براى پيشرفت مي كند.
پيشرفت در منطق اسلام، متفاوت است با پيشرفت در منطق تمدن مادى غرب. (بيانات در اجتماع مردم بجنورد)
پيشرفت شاخصهائى دارد. يكى از شاخصهاى پيشرفت يك ملت، عزت ملى و اعتمادبهنفس ملى است. ادعاى من اين است كه با لحاظ اين شاخص، ملت ما پيشرفت زيادى كرده است. امروز ملت ما داراى اعتمادبهنفس در عرصهى سياست بينالمللى است.
يك شاخص ديگر براى پيشرفت، عدالت است. اگر كشورى در علم و فناورى و جلوههاى گوناگون تمدن مادى پيشرفت كند، اما عدالت اجتماعى در آن نباشد، اين به نظر ما و با منطق اسلام پيشرفت نيست. (بيانات در اجتماع مردم اسفراين - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲)
اساس نگاه اسلامى به پيشرفت، بر پايهى اين نگاه به انسان است: اسلام انسان را يك موجود دوساحتى ميداند؛ داراى دنيا و آخرت؛ اين پايهى همهى مطالبى است كه در باب پيشرفت بايد در نظر گرفته بشود؛ شاخص عمده اين است؛ فارقِ عمده اين است.
بنابراين تعادل دنيا و آخرت و نگاه به دنيا و آخرت - هم در برنامهريزى، هم در عمل شخصى و هم در ادارهى كشور - لازم است. اين هم يك شاخص عمدهى پيشرفت است.
هر الگوى پيشرفتى بايستى تضمين كننده ى استقلال كشور باشد؛ اين بايد بعنوان يك شاخص به حساب بيايد. هر الگوئى از الگوهاى طراحى شونده ى براى پيشرفت كه كشور را وابسته كند، ذليل كند و دنباله رو كشورهاى مقتدر و داراى قدرت سياسى و نظامى و اقتصادى بكند، مردود است. يعنى استقلال، يكى از الزامات حتمىِ مدل پيشرفت در دهه ى پيشرفت و توسعه است. پيشرفت ظاهرى - با وابسته شدن در سياست و اقتصاد و غيره - پيشرفت محسوب نمي شود.
بنابراين، يك اصل مهم، مسئله ى استقلال است؛ كه اگر اين نباشد پيشرفت نيست، سرابِ پيشرفت است. (بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان - ۱۳۸۸/۰۲/۲۷)